SMVdanmark: God landbrugsaftale - men CO2-afgift er det næste naturlige skridt

Ny politisk aftale om CO2-reduktion i landbruget rummer fornuftige elementer og er mere ambitiøs, end der var lagt op til. Nu må politikerne omsætte det brede samarbejde til også at blive enige om at indføre en ensartet CO2-afgift, hvor regningen følger forureneren, mener SMVdanmark.

Et meget bredt politisk flertal har netop indgået en aftale om en grøn omstilling af landbruget.

"Alt i alt er det en god aftale, og den sætter ind et af de steder, hvor der er størst behov for at reducere vores CO2-udledning. Landbruget får bindende reduktionsmål og kommer til at bidrage væsentligt til målsætningen om en 70 pct. reduktion i 2030. Et bidrag på mellem 55-65 pct. er rigtigt fint og væsentligt mere, end der var lagt op til," siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Han mener dog, at nu er jorden gødet for at næste skridt bliver en ensartet CO2-afgift.

"Alle eksperter peger på, at en CO2-afgift er den billigste og mest retfærdige måde at løse klimaudfordringen på. For grundlæggende skal det være forureneren, der betaler for den skadevirkning, han eller hun har på samfundet. Alternativet til en ensartet CO2-afgift er en hær af lobbyister, der vil sikre, at dem der har ressourcerne og kræfterne slipper for regningen. Den regning vil så ende på forbrugerne og de små virksomheders bord. Og det vil grundlæggende hverken være fair eller ansvarligt,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Vismændene overser muligheden for mere arbejdskraft fra EU12.10.2021 12:01:28 CEST | Pressemeddelelse

Vismændene vil løse den akutte mangel på arbejdskraft ved at tiltrække flere mennesker fra lande uden for EU. Det er fint, men vismændene burde være mere opmærksomme på potentialet i arbejdskraft fra især Sydeuropa og arbejde for danske jobcentre i Sydeuropa. Vi må ikke stirre os blinde på den såkaldte beløbsordning, der regulerer, hvor mange ikke-EU-borgere der kan komme hertil, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Digitaliseringsrådets anbefalinger er godt arbejde, men pengene mangler1.10.2021 14:59:46 CEST | Pressemeddelelse

Digitaliseringsrådet har fremlagt deres længe ventede anbefalinger for finansministeren og erhvervsministeren. Der er flere gode ting i anbefalingerne, blandt andet at det skal være lettere for virksomhederne at indrapportere data til myndighederne. Men det er ærgerligt, at puljen til SMV:Digital ikke bliver øget yderligere, for den er afgørende for, om SMV’erne bliver mere digitale, mener SMVdanmark.