SMVdanmark: Fremragende forslag om ret til erhvervskonto

Erhvervsminister Simon Kollerup har sammen med SF netop foreslået, at iværksættere som udgangspunkt skal have ret til en erhvervskonto. SMVdanmark jubler over forslaget, da mange seriøse iværksættere bliver afvist i banken, og dermed slet ikke kan komme i gang med deres nystartede virksomhed.

Iværksættere har lige så meget brug for en erhvervskonto, som lønmodtagere har for en basal lønkonto. Men mens banken som udgangspunkt ikke kan sige nej til at oprette en lønkonto, så kan banken uden videre begrundelse afvise at oprette en erhvervskonto. Det vil erhvervsminister Simon Kollerup sammen med SF nu lave om på, og det møder stor anerkendelse hos Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

”Jeg vil gerne rose ministeren og SF for, at man nu vil give de selvstændige samme rettigheder som lønmodtagerne. Vi har over årene set alt for mange eksempler på iværksættere, der bliver afvist helt uden begrundelse eller af usaglige årsager. En erhvervskonto er lige så vigtig for den selvstændige som vand i hanen eller strøm i kontakten, så det er ikke i orden, at banken skal have magt til bare at sige nej. Selvfølgelig skal man kunne stoppe platugler, skattesnydere og hvidvaskere, og det får bankerne også mulighed for med det nye forslag. Men nu kan de ikke længere bare affærdige seriøse, hårdtarbejdende iværksættere, der brænder for at komme i gang, og det glæder mig utroligt meget,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark har længe presset på for et politisk indgreb og dokumenterede i oktober, at hver 10. selvstændige måtte kæmpe med bankerne for at få en erhvervskonto.

”Når banken siger nej, er klassikeren, at det er fordi, den selvstændige vil etablere sig på et område, som banken ikke ser som særligt indbringende. Derfor frygter banken, at virksomheden måske ikke bliver så god en kunde. Men der er jo ikke tale om et lån eller en kassekredit, hvor banken risikerer noget. Konsekvensen er, at mange iværksættere bruger tid og energi på at kontakte flere banker for bare at få en basal bankkonto, som de i øvrigt betaler for. Det var bedre, at de brugte tiden på at få virksomhederne til at udvikle sig og vokse - også til gavn for væksten i Danmark, ” siger Jakob Brandt og fortsætter:

”SMVdanmark har som mærkesag, at det skal være nemmere at starte og drive virksomhed i Danmark. Hvis vi mener alle skåltalerne alvorligt, hvor vi priser iværksætteri højt, så må vi også have nogle regler, der understøtter de selvstændige. Det er dette forslag et godt eksempel på.”

Medieaftale overser potentiale i den dansk filmbranche21.5.2022 13:03:03 CEST | Pressemeddelelse

Et flertal i Folketinget er blevet enige om en medieaftale, der skaffer flere penge til at producere danske film og serier, men som ikke gør op med de unfair konkurrencevilkår, den danske filmbranche oplever på det europæiske marked. Dermed risikerer den danske filmbranche at gå glip af vækst og arbejdspladser, fordi vi, som et af de få lande i verden, ikke tilbyder produktionsrabatter. Kulturpolitikken bør i højere grad tilgodese erhvervspolitikken, mener SMVdanmark.