SMV-fokus skal hjælpe ledige akademikere i job

Torsdag mødtes beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med fire jobsøgende. En af dem var Louise Nygaard Meissner, der stod overfor, at skulle tilbage til jobmarkedet, efter at have arbejdet som lektor. I den proces oplevede hun flere udfordringer med et rigidt beskæftigelsessystem. Nu efterlyser hun et system, der giver ledige akademikere bedre redskaber og muligheder for at få foden indenfor i de mindre virksomheder. Hovedorganisationen Akademikerne, stemmer i, og formand Lars Qvistgaard peger på et kæmpe uforløst potentiale i at hjælpe akademikere ud i SMV’erne.

Louise er uddannet cand.scient., og er medlem af Ingeniørforeningen, IDA. Da hun blev arbejdssøgende, tog hun på jobsøgningskursus i Akademikerkampagnen, hvor hun fik nye redskaber og inspiration til at række hånden ud til de små- og mellemstore virksomheder i Midtjylland, hvor hun bor. Indsatsen bar frugt, og Louise fik et nyt job.

For at se dette indhold fra www.akademikerne.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Torsdag var hun en af de fire, der var inviteret til en snak med beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard om deres erfaringer med at søge job i en corona-tid. For Louise er det vigtigt at understrege, at selvom ledighed kan ramme alle fag og jobtyper, så har de ikke nødvendigvis brug for den samme type hjælp for at komme i job. For Louise blev beskæftigelsessystemet en begrænsning mere end en hjælp. Efter mødet med Peter Hummelgaard sagde Louise:

”Jeg sagde til ministeren at vi har brug for et mere fleksibelt system, hvor der både er plads at starte aktiviteter, der på sigt kan føre til at man skaber sig eget job, og til at gøre sig dygtigere. Jeg har aldrig mødt en ledig, der ikke gerne ville i job, hurtigst muligt. Der er ikke nogen grund til at ledige skal føle sig som jaget vildt, når de søger job. De er pressede nok i forvejen. Det der er brug for er redskaber til at komme videre i jobsøgningen, og et system der bakker op om processen, i stedet for at begrænse det”

Hos hovedorganisationen Akademikerne, bakker formand Lars Qvistgaard op og efterlyser tillid i beskæftigelsespolitikken. Alt for længe har fokus været på at forsøge at presse ledige i job ved bl.a. at skære i dagpengene. Ifølge Qvistgaard skal fokus i stedet været på at sikre de rigtige redskaber, der faktisk rykker de ledige tættere på arbejdsmarkedet:

“Der opstår ikke nye jobs, fordi der skæres i dagpengene. De ledige har ikke brug for pisk, de har brug for redskaber og initiativer, der rent faktisk hjælper dem i arbejde. Hvis vi formår at hjælpe de ledige ud i SMV’erne, er der potentiale for en kæmpe gevinst. Både for de ledige og for SMV’erne – og for sammenhængskraften i samfundet, da de mindre virksomheders omstilling er meget vigtige for de mange lokale jobs, der findes her ”

Afslutningsvis peger Qvistgaard på, at der allerede ligger 22 konkrete anbefalinger fra Partnerskab for dimittender hurtigere i job, der bl.a. fokuserer på at skabe akademikerarbejdspladser i mindre virksomheder, ligesom Akademikerne har udarbejdet et forslag til en omstillingspilot - en erhvervstøtteordning, der kan booste indsatsen med at få akademikere ud i SMV’erne, og samtidig kick-starte den grønne omstilling:

“Jeg håber, at Peter Hummelgaard bruger dagens møde med de fire ledige, som afsæt til at prøve nogle nye veje af inden for beskæftigelsesindsatsen, der løfter både ledige og virksomheder. Et godt første skridt er en erhvervsstøtteordning, der giver SMV’erne her i krise-tiden langt bedre muligheder for at ansætte højtuddannede at skabe udvikling i SMV’erne ”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 21472686.

Akademikerne varetager interesser for 447.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

150.000 akademikere siger et stort ja til nye offentlige overenskomster15.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

97,9 pct af de afgivne stemmer, og samtlige 26 medlemsorganisationer i Akademikerne, har stemt ja til overenskomstaftalen OK24. Samtidig er stemmeprocenten på 43 pct. hvilket er en stigning på 27 pct sammenlignet med foregående afstemning. Afstemningsresultatet betyder, at 150.000 offentligt ansatte akademikere i staten, regionerne og kommunerne nu kan se frem til markante forbedringer i at indrette arbejdslivet fleksibelt samt markante lønstigninger.

Hovedorganisationen Akademikerne er vokset med 50 pct. på 10 år11.4.2024 09:13:00 CEST | Pressemeddelelse

Medlemsantallet i den akademiske fagbevægelse fortsætter med at stige. Væksten betyder, at medlemstallet nu har passeret 490.000, hvilket er en fremgang på mere end 50 pct. over 10 år. Hovedorganisationen Akademikerne er dermed snublende tæt på en halv mio. medlemmer. De seneste års vækst skyldes især, at antallet af privatansatte medlemmer er steget, så de udgør over 50 pct. af de erhvervsaktive medlemmer.