Slut med omprioriteringsbidrag!

”Det er en sejr for Danmark, at der ikke længere vil blive skåret i uddannelse. Det har været GL’s højst prioriterede indsats,” siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Det politiske grundlag, som Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten er blevet enige om, sætter en stopper for omprioriteringsbidraget, som GL har kæmpet mod, siden det blev indført for fire år siden.

”Det er en sejr for Danmark, at der ikke længere vil blive skåret i uddannelse. Det har været GL’s højst prioriterede indsats,” siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, der inderligt håber, at den nye regering allerede i den kommende finanslov finder midler til at komme i gang med at geninvestere i uddannelse. ”Det er et vigtigt signal, at partierne vil arbejde for at geninvestere i uddannelserne, men det er lige så vigtigt, at det ikke bare bliver et signal, men at man allerede på den kommende finanslov finder penge til sektoren.”

GL glæder sig over, at partierne vil sikre adgang til ungdomsuddannelser over hele landet og sikre de lukningstruede VUC’eres overlevelse. Derudover er det vigtigt, at partierne vil udarbejde en national handlingsplan, som skal fremme børn og unges trivsel.

Partiernes arbejde med at vurdere om karakterskala, prøveformer og optagesystem skal ændres, deltager GL gerne i. Det samme gælder ambitionerne om, at optaget på uddannelserne skal afspejle befolkningssammensætningen.

Tomas Kepler
tk@gl.org

Finanslov 2020 - et skridt i den rigtige retning3.12.2019 00:04:31 CETPressemeddelelse

​Da FGU-aftalen blev offentliggjort protesterede vi prompte mod den, for den var så absurd. Derfor glæder det mig, at man har lyttet. Der er håb forude, når forligspartierne erkender, at gymnasieuddannelserne lige nu ligger under det absolutte nulpunkt. Vi kan nu se frem til en tid uden det årlige omprioriteringsbidrag, og jeg håber, at partierne ved næste finanslov vil finde flere penge til den bydende nødvendige geninvestering i gymnasieuddannelserne," ​siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Gode intentioner hos Undervisningsministeren, men behov for hårdere styring3.10.2019 16:49:53 CESTPressemeddelelse

Ros til undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil for at ville løse problemerne med bl.a. etnisk opdelte gymnasier fra formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler. Men desværre løser ministerens forslag ikke problemerne. Behov for tydeligere regler, afskaffelse af ventelister og samarbejde mellem regioner ”Skæv elevsammensætning kommer vi kun til livs med benhård styring. Ministeren skal skrue ned for nogle skolers kapacitet, så gymnasier, der lider under markant faldende elevtal, kan få det antal elever, som giver mulighed for at skolen kan fungere fagligt og socialt forsvarligt,” mener GL-formanden. Et andet problem i ministerens forslag er, at det ikke indeholder tydelige regler for, hvordan fordelingsudvalgene og regionerne kan styre og koordinere kapaciteten på gymnasierne og sanktionere, hvis gymnasier overtræder reglerne eller bryder indgåede aftaler. Hvis regionerne skal have et større politisk ansvar for at fordele eleverne og fastsætte kapaciteten, skal d