Slut med kamp om opladning: Viggo opstiller lynladere til elbilister i København og Aarhus

Flere elbiler i Danmark betyder også flere, der kæmper om ladestanderne - derfor opstiller Danmarks grønneste taxiselskab Viggo nu lynladere på tre lokationer i København og Aarhus. Projektet eksekveres i samarbejde med Merkur Andelskasse, energiselskabet AURA Energi og ladeoperatøren Spirii. Alle elbilister kan lade på lynladerne.

I takt med det stigende antal elbiler i gadebilledet øges behovet for ladestandere i vores byer - en problematik, som Viggo har oplevet. Viggo chauffører har nemlig behov for hurtig ladning, så de kan komme videre med deres arbejde, hvilket til tider er til frustration for private elbilister. Derfor opstiller Viggo nu otte af markedets hurtigste ladere, med i alt 16 udtag à 150 kW.

Fra 0% til 80% på under en halv time

Med de nye lynladere vil en Tesla Model 3 typisk lade op til 80% på mellem 20-30 min. - til stor forskel fra de eksisterende ladere i og omkring København, som typisk tager over halvanden time om at oplade til 80%.

“Vi ser helt klart behovet for flere lynladere - og har med de rette partnere fundet den bedste løsning, både ift. logistik og klima. Det er win-win for vores chauffører, private elbilister og da også for Viggo som virksomhed” udtaler Kenneth Herschel, CEO og medstifter i Viggo.

Partnerskaberne er vejen til en grønnere fremtid

Vejdirektoratet har støttet op om projektet og tildelt op mod 3,19 millioner kr. i løbet af 2021. Merkur Andelskasse står for finansieringen og derudover har yderligere to virksomheder med et stærkt fokus på bæredygtighed valgt at indgå i projektet:

• Ladeoperatøren Spirii står for etablering, drift og vedligeholdelse af lynladerne
  • Energiselskabet AURA Energi leverer grøn strøm fra danske vindmøller

Partnerskabet mellem de fire virksomheder og Vejdirektoratet er et godt eksempel på, hvordan de private aktører kan hjælpe med at realisere regeringens mål om en grønnere fremtid. Særligt når det kommer til finansielt tunge projekter relateret til infrastruktur kan det være en udfordring at eksekvere uden det helt rigtige samarbejde;

“Der er jo et stærkt politisk fokus på netop den grønne transport i byerne, og vi er stolte af med denne indsats at kunne levere de helt rigtige og fremtidssikrede ladeløsninger, der understøtter en mere bæredygtig udvikling i byerne”,  siger Torben Fog, COO og medstifter af Spirii.

Forventer at bidrage til en besparelse på over 1.000 ton CO2 i 2021

Med en bedre infrastruktur skabes der øgede muligheder for, at flere byboere kan erstatte den fossildrevne bil med elbilen. Gennem salget af strøm forventer Viggo at bidrage til en CO2-besparelse på over 1.000 ton i løbet af 2021 - sammenlignet med kørsel, der ellers ville have været i fossildrevne biler*.

• *Besparelsen på 1.000 ton CO2-ækvivalenter er beregnet ud fra Klimarådets estimater på CO2-besparelse ved overgang fra fossildrevne til eldrevne biler.

• Der bliver i alt opstillet 8 x 300kW lynladere, svarende til 16 udtag af 150kW.

• Det er de hurtigste ladere, der findes på det danske marked i dag.

• Viggos lynopladning kan ikke kun bruges af Viggos egne chauffører, men også af private elbilister, andre taxiselskaber eller selvstændige erhvervsdrivende.

• De endelige lokationer samt prissætningen vil blive offentliggjort i løbet af første kvartal 2021 - og ladestanderne forventes opsat umiddelbart derefter.

• Viggo forventer at sende over 2,4 mio. kW gennem deres ladere i løbet af 2021.

Ved spørgsmål kontakt Henriette Friis på henriette@viggo.com eller 29722606.

Nobody believed in EV-ride-hailing Viggo: Now They’re the Third Largest Player in Denmark26.2.2024 07:37:40 CET | Press release

In a significant development for Denmark's urban mobility, Viggo, the pioneering all-electric ride-hailing service, has become the nation's third-largest provider. Achieving a fleet of more than 300 electric vehicles, Viggo now only trails behind the century-old Dantaxi and Taxa 4x35. This milestone not only highlights Viggo’s rapid growth but also marks a significant shift towards more sustainable mobility solutions.