Slår rekord i juledonation til Danske Hospitalsklovne: Æbleskiver, pebernødder og gløgg hitter som aldrig før

Det' sørme, det' sandt, december, og salget af æbleskiver, pebernødder, gløgg og søde julesager slår sidste års resultat i Lidls 133 butikker.

Solo og Nienke fra Danske Hospitalsklovne ser på søde julesager i Lidl.

Et solidt salg af juleprodukter i Lidl tegner godt for Danske Hospitalsklovne. De kan se frem til en donation på 50 øre for hvert solgt produkt i den såkaldte Favorina-produktserie, som blandt andet indeholder gløgg, chokolader og pebernødder. I perioden d. 1. december til d. 21. december er der solgt flere end 388.000 Favorina-produkter – et salg, Lidl kun forventer vil gå én vej de sidste dage frem mod juleaften:

”Hvis salget af vores Favorina-juleprodukter fortsætter sin rekordfart, vil det uden tvivl blive til en donationsrekord i år. Det krydser vi fingre for, så endnu flere børn på de danske sygehuse kan få gavn af en hospitalsklovn,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, og fortsætter:

”Jeg håber selvfølgelig også, det kan være med til at motivere vores kunder til at lægge en ekstra julegodte i kurven, når de ved, at overskuddet går til et vigtigt formål.”

Det er femte år i træk, Lidl donerer 50 øre per produkt fra salget af de i alt 59 forskellige Favorina-juleprodukter. Pt. er det æbleskiver, pebernødder og gløgg, der er de tre mest solgte produkter.

Flere klovnerier trods corona

At salget af julegodter slår rekord, vil ifølge direktør i Danske Hospitalsklovne, Kenneth Øhrberg, betyde, at flere børn kan få spredt klovnemagi af en hospitalsklovn i 2021:

”Julen kan være ekstra svær for de indlagte børn og deres familier. Mange er helt isolerede, og for de fleste er de små lysglimt i hverdagen på hospitalet helt væk. Derfor håber jeg, at de gode takter fra Lidls gavmilde kunder fortsætter. Juledonationen gør, at vi kan nå endnu flere næste år – både med sædvanlige, fysiske klovnebesøge og ad nye, kreative veje,” siger Kenneth Øhrberg fra Danske Hospitalsklovne og fortsætter:

Trods corona gør vi i Danske Hospitalsklovne alt, hvad vi kan for fortsat at være der for de indlagte børn og deres familier. Nogle steder besøger hospitalsklovnene børnene på afdelingerne med afstand og sprit. Andre steder er de med online på en skærm, hvis børnene fx skal have taget en blodprøve eller har brug for opmuntring i en ensom stund på stuen. Vi har gentænkt og opfundet nye aktiviteter og været med til at give børnene gode, fine og nære oplevelser på trods.”

Coronakrisen har betydet en pause for hospitalsklovnenes fysiske besøg hos de indlagte børn. De seneste måneder har Danske Hospitalsklovne derfor spredt klovnemagi på Facebook og YouTube med videoer, historier og live-udsendelser.

Pt. har Danske Hospitalsklovne 52 professionelt uddannede hospitalsklovne, som normalt har 7.000 klovnebesøg fordelt på landets børneafdelinger og i børne- og ungepsykiatrien. I februar 2021 færdiguddannes yderligere 10 hospitalsklovne, som gør, at endnu flere indlagte børn kan få besøg.

I løbet af året kan Lidls kunder derudover vælge at donere deres pant til Danske Hospitalsklovne.

Solo og Nienke fra Danske Hospitalsklovne ser på søde julesager i Lidl.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb13.1.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidls kunder har i 2020 doneret rekordmeget pant med en stigning på 10 % i forhold til 2019. Donationen går til Danske Hospitalsklovnes arbejde med at gøre en forskel for indlagte børn og deres familier på de danske hospitaler og i børne- og ungepsykiatrien. Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne og pantdonationerne i 2020 slår alle tidligere års donationer.

Fra Fyn til hele Danmark: Bryggeriet Vestfyen udvikler specialøl med Lidl18.12.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

For ti år siden var der ikke mange, der drak indian pale ale, brown ale og porter, men siden da er danskerne kommet efter det. I dag er cirka hver 10. øl, der bliver drukket, en specialøl. Derfor lancerer Lidl nu sin helt egen serie af specialøl, Karlens nordic craft beer, særligt udviklet af den anerkendte brygmester Christoph Behnke ved Bryggeriet Vestfyen. Øllene er netop landet i Lidl over hele landet.

Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner15.12.2020 15:00:25 CETPressemeddelelse

Lidl Danmark skaber vækst og eksport for kædens danske leverandører til en værdi af cirka 200 millioner kroner, og eksporterer for cirka 800 millioner kroner via Lidls internationale netværk. Dansk-Tysk Handelskammer kårede Lidl Danmark til German Company of the Year 2020 i dag ved en online prisoverrækkelse.