Slår rekord i juledonation til Danske Hospitalsklovne: Æbleskiver, pebernødder og gløgg hitter som aldrig før

Det' sørme, det' sandt, december, og salget af æbleskiver, pebernødder, gløgg og søde julesager slår sidste års resultat i Lidls 133 butikker.
Det er femte år i træk, Lidl donerer 50 øre per produkt fra salget af de i alt 59 forskellige Favorina-juleprodukter. Pt. er det æbleskiver, pebernødder og gløgg, der er de tre mest solgte produkter.

Et solidt salg af juleprodukter i Lidl tegner godt for Danske Hospitalsklovne. De kan se frem til en donation på 50 øre for hvert solgt produkt i den såkaldte Favorina-produktserie, som blandt andet indeholder gløgg, chokolader og pebernødder. I perioden d. 1. december til d. 21. december er der solgt flere end 388.000 Favorina-produkter – et salg, Lidl kun forventer vil gå én vej de sidste dage frem mod juleaften:

”Hvis salget af vores Favorina-juleprodukter fortsætter sin rekordfart, vil det uden tvivl blive til en donationsrekord i år. Det krydser vi fingre for, så endnu flere børn på de danske sygehuse kan få gavn af en hospitalsklovn,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, og fortsætter:

”Jeg håber selvfølgelig også, det kan være med til at motivere vores kunder til at lægge en ekstra julegodte i kurven, når de ved, at overskuddet går til et vigtigt formål.”

Flere klovnerier trods corona

At salget af julegodter slår rekord, vil ifølge direktør i Danske Hospitalsklovne, Kenneth Øhrberg, betyde, at flere børn kan få spredt klovnemagi af en hospitalsklovn i 2021:

”Julen kan være ekstra svær for de indlagte børn og deres familier. Mange er helt isolerede, og for de fleste er de små lysglimt i hverdagen på hospitalet helt væk. Derfor håber jeg, at de gode takter fra Lidls gavmilde kunder fortsætter. Juledonationen gør, at vi kan nå endnu flere næste år – både med sædvanlige, fysiske klovnebesøge og ad nye, kreative veje,” siger Kenneth Øhrberg fra Danske Hospitalsklovne og fortsætter:

Trods corona gør vi i Danske Hospitalsklovne alt, hvad vi kan for fortsat at være der for de indlagte børn og deres familier. Nogle steder besøger hospitalsklovnene børnene på afdelingerne med afstand og sprit. Andre steder er de med online på en skærm, hvis børnene fx skal have taget en blodprøve eller har brug for opmuntring i en ensom stund på stuen. Vi har gentænkt og opfundet nye aktiviteter og været med til at give børnene gode, fine og nære oplevelser på trods.”

Coronakrisen har betydet en pause for hospitalsklovnenes fysiske besøg hos de indlagte børn. De seneste måneder har Danske Hospitalsklovne derfor spredt klovnemagi på Facebook og YouTube med videoer, historier og live-udsendelser.

Pt. har Danske Hospitalsklovne 52 professionelt uddannede hospitalsklovne, som normalt har 7.000 klovnebesøg fordelt på landets børneafdelinger og i børne- og ungepsykiatrien. I februar 2021 færdiguddannes yderligere 10 hospitalsklovne, som gør, at endnu flere indlagte børn kan få besøg.

I løbet af året kan Lidls kunder derudover vælge at donere deres pant til Danske Hospitalsklovne.