Skuldre og arme hos Plus Pack aflastes af OnRobots fleksible robot-gribere

Emballage kan nu pakkes endnu hurtigere og uden slid på de ansattes fysik. Plus Pack høster arbejdsmiljøgevinst og et markant produktivitetsløft efter valget af OnRobots End-of-Arm-værktøjer, som kan tilpasse sig hver specifik ordre, der tikker ind fra Plus Packs kunder.

Robotløsningen fra OnRobot kørte efter kun 30 minutter.

I flere generationer har Plus Pack ligget i spidsen af feltet for producenter af emballage til fødevarer. Firmaet har kontinuerligt udviklet nye mere og mere miljøvenlige produkter og har modtaget flere internationale priser for det arbejde. Og det er ikke kun den grønne omstilling, men også arbejdsmiljøet for de mere end 200 ansatte, som bliver vægtet meget højt af virksomheden. Netop arbejdsmiljøet er en af grundene til, at der bliver satset på automatisering. Det sker specielt hvor tungt og ensidigt arbejde kan fjernes fra de ansatte og udføres af kollaborative robotter, fortæller strategisk projektleder Bastian Fietje: »Arbejdsstationen, hvor vi bruger griberen fra OnRobot, erstatter en pakkeproces, hvor operatøren tidligere arbejdede manuelt ved at stable produkter ovenpå hinanden og presse luften mellem dem ud. Den manuelle proces har krævet en masse gentagne tunge løft og en masse pres på skuldrene. Den fysiske belastning har vi fjernet fra medarbejderne,« fortæller han.

Problemfri løsning

Der er da heller ingen grund til at vente med at automatisere i produktionen. Hos Plus Pack er implementeringen af End-of-Arm-værktøjet fra OnRobot gået hurtigt og problemfrit, fortæller projektleder Simon Laigaard: »Vi synes, OnRobot griberen er nem at arbejde med. Ved at justere på fire skruer kan vi ændre fingerspidserne på griberen, så den passer præcist til det enkelte produkt. Hvis vi havde valgt at bygge værktøj specielt til hvert produkt, ville det have været meget dyrere end denne løsning, hvor vi hurtigt kan tilpasse griberen.

Vi lavede nogle test med griberen i laboratoriet, og programmeringen blev lavet på et par dage. Derefter tog det kun 30 minutter at implementere griberen på fuld hastighed i pakkelinjen,« siger han.

En klar anbefaling af OnRobot

En af årsagerne til brugen af kollaborative robotter er som nævnt arbejdsmiljøet. En anden årsag er produktiviteten, der bliver meget fleksibel med hjælp af gribere fra OnRobot, fortæller Bastian Fietje: »Vi producerer mange forskellige produkter og har mange forskellige kunder, som vi producerer tilpassede pakkeløsninger for. Derfor prøver vi hele tiden at optimere produkterne og pakkeprocessen for hver kunde, hvilket OnRobots End-of-Arm-værktøjer hjælper os med.

Hvis man har planer om at automatisere i produktionen, vil jeg klart anbefale OnRobots gribere, fordi de tilbyder fleksibiliteten til at kunne lave tilpassede løsninger, der passer til specifikke behov. Det har vi ikke set før fra andre leverandører af End-of-Arm-værktøjer, siger han.

En samlet indgang til intuitivt cobot-tilbehør

OnRobot har skabt en overskuelig indgang til at finde de rette gribere og det tilbehør, man mangler til kollaborative robotter uanset fabrikat. Implementeringen lettes af, at alle OnRobot-produkter bygger på den samme logik i programmering og betjening, og dermed kan slutbrugerne komme hurtigere i gang med at høste automationsgevinster. Installation og omstilling tager fra en time til en dag, og programmeringstiden er reduceret med 70 procent kortere end øvrige løsninger på markedet.

Om Plus Pack

N. J. Haustrup lagde grundlaget for virksomheden med opstart af Haustrups Fabriker i 1914, der snart blev Skandinaviens største dåseproduktionsvirksomhed med 2.000 ansatte.

I 2014 overtog Anders Top Haustrup og Camilla Haustrup Hermansen (bror og søster) ansvaret for at lede virksomheden som 4. Haustrup-generation – Anders som CEO og Camilla som direktør for forretningsudvikling.

Plus Pack fortsætter med at arbejde mere intenst med målene for bæredygtig udvikling (SDG'er) for at forene bæredygtighed og nye forretningsmuligheder.

Robotløsningen fra OnRobot kørte efter kun 30 minutter.
Robotten sparer medarbejderne for mange tunge løft.
enneske og robot arbejder side om side.

Om OnRobot
Virksomheden, der blev etableret i 2015, fusionerede med Perception Robotics og OptoForce i 2018, hvilket blev efterfulgt af opkøbet af Purple Robotics nogle måneder senere. I april 2019 købte OnRobot de immaterielle rettigheder til Blue Workforce, som er en dansk virksomhed, der fremstiller gribere og et visionsystem. OnRobots produktsortiment omfatter i dag et bredt udvalg af end-of-arm-værktøjer, herunder elektriske gribere, kraft/momentsensorer, en vakuumgriber, den prisvindende Gecko Gripper og værktøjsskiftere. Dette nye udvalg fra OnRobot gør det hurtigere og nemmere at automatisere opgaver som emballering, kvalitetskontrol, materialehåndtering, maskinbearbejdning, montering og overfladebehandling. Virksomheden planlægger at vækste gennem yderligere opkøb i de kommende år. Hovedsædet ligger i Odense, men OnRobot har også kontorer i Dallas, Soest, Barcelona, Warszawa, Shanghai, Tokyo, Seoul, Singapore og Budapest.

Robotics investor Thomas Visti brings together Denmark’s most enterprising entrepreneurs12.8.2020 07:00:00 CESTPress release

With backing from the tech giant TERADYNE, the successful robotics icon Thomas Visti is realizing a new dream in the middle of Denmark, where well over 100 entrepreneurs will facilitate development and international growth. The first entrepreneurs have already moved in at VISTI UNLIMITED in Odense, where they have easy access to strategic advice from Visti on building global high-growth enterprises from scratch and exiting them for billions.

Robotinvestoren Thomas Visti samler Danmarks mest modige iværksættere i nyt fællesskab12.8.2020 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Med opbakning fra tech-giganten Teradyne realiserer det succesrige robot-ikon Thomas Visti nu en ny drøm midt i Danmark, hvor godt 100 entreprenante mennesker vil skabe udvikling og international vækst. De første iværksættere er allerede flyttet ind hos VISTI UNLIMITED i Odense. Her får de let adgang til strategisk rådgivning fra en profil, der på egen krop har erfaret, hvordan man bygger globale vækstkometer op helt fra bunden og exitter dem for milliardbeløb.

Topplacering til dansk robotvirksomhed med effektivt våben mod corona-smittespredning15.6.2020 13:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er international hæder til Blue Ocean Robotics for UVD Robots med den revolutionerende opfindelse af en robot med ultraviolet lys til uskadeliggørelse af coronavirus samt andre virusser og bakterier. Robotics Business Review kårer nyskabelsen som en af de allervigtigste i verden på sin årlige prestigefyldte liste, RBR50, der inkluderer de 50 mest indflydelsesrige robotvirksomheder i verden. Teknologiens sundhedsmæssige gevinst og dermed vækstpotentialet på verdensmarkedet for den ubemandede desinfektionsrobot er kolossalt stort: UVD Robots kan eliminere smitterisiko fra overflader og luften på hospitaler, hoteller, kontormiljøer, fødevare- og farmaceutisk industri samt lufthavne, skoler, butiks-, pleje- og fitnesscentre m.m.