Skuffende aftale savner visioner for kommende sundhedsreform

Formanden for FOAs store Social- og Sundhedssektor er langt fra imponeret over ambitionerne i den nye økonomiaftale for landets regioner.

Der var behov for 2,1 milliarder kroner til stigende medicinpriser, nye behandlingsformer og en aldrende befolkning. Men den nye økonomiaftale løfter kun regionernes økonomi med 1,2 milliarder kroner. Formanden for FOAs Social- og Sundhedssektor er langt fra imponeret over regeringens ambitioner for det danske sundhedsvæsen.

”Aftalen skuffer økonomisk og indholdsmæssigt. Man dækker akkurat behovet, der følger med flere ældre og børn. Men hvis regionerne skal have råd til de ekstra udgifter til bedre medicin og behandlingsmuligheder, skal det ske via besparelser. Det bliver op ad bakke,” lyder kommentaren fra Torben Hollmann.

”Borgerne forventer, at sundhedsvæsenet leverer de nyeste og bedste behandlinger. Det kommer ikke til at ske. Det, du får i morgen, er det, du havde i går. Jeg har derfor en klar forventning om, at regeringen påtager sig ansvaret med at fortælle borgerne, hvad de kan forvente sig. Det skal ikke være medarbejderne ude i landet, der står for skud,” siger Torben Hollmann.

Han tror, at økonomiaftalen vil blive mødt med skuffelse på landets hospitaler, sygehuse og i psykiatrien.

”Medarbejderne har stået i front i mere end et år med corona. Jeg tror, at de kigger langt efter visioner for deres arbejdsplads og den kommende sundhedsreform, som udviklingen skriger på. Man kan varme sig ved, at regionerne kompenseres for de ekstraordinære udgifter til håndteringen af coronavirus, men derudover er der ikke meget at råbe hurra for,” slutter Torben Hollmann.