Skovlandbrug: få en robust og bæredygtig bedrift

Fat spaden og plant et træ eller en busk. Økologisk Landsforening tilbyder nu rådgivning til landmænd, der gerne vil etablere et skovlandbrug på deres bedrift.

Nyetableret skovlandbrug med frugttræer hos Bjarne Larsen ved Esbjerg

Et landbrug med lange rækker af havtornbuske på marken, hvor køerne kan tage et hvil i læ for vinden eller poppeltræer, hvor grisene kan nyde skyggen, det er blot to eksempler på skovlandbrug. Men skovlandbrug er mere end  mere naturlighed for dyrene. Skovlandbrug er en måde at fremtidssikre landbruget og få en mere robust og bæredygtig bedrift. Økologisk Landsforening tilbyder nu at rådgive landmænd, der ønsker at etablere skovlandbrug på deres bedrift.

- Det er en stor opgave at etablere et skovlandbrug. Det kræver tålmodighed og god planlægning, da træer vokser langsommere end et-årige afgrøder og systemerne bliver mere komplekse både designmæssigt, men også ift. at opretholde tilskud og støtte til arealet. Dét kan vi hjælpe med fra idé til høst, siger Mette Kronborg, skovlandbrugskonsulent i Økologisk Landsforening

Forskning fra udlandet viser en lang række fordele, der ligeledes kan forventes for skovlandbrugssystemer i Danmark. Skovlandbrug skaber økonomisk stabilitet, da man ved at satse på mere en én afgrøde på samme mark, gør bedriftens produktionsøkonomi mindre sårbar overfor ekstremt vejr, svingende markedspriser og skadevoldere. Det skaber god dyrevelfærd, da træerne giver læ, ly, skygge til udegående husdyr. Flere permanente afgrøder i form af træer og buske kombineret med færre mekaniske forstyrrelser i jorden vil også øge biodiversiteten på markfladen. Ligeledes bindes der store mængder kulstof i både træerne og i jorden under beplantningen, hvilket medvirker til at sænke landbrugets klimagasudledning. Afsætningspotentialet er også en faktor. Der er et stigende fokus på en mere bæredygtig landbrugs- og fødevareproduktion blandt forbrugere og skovlandbrug skaber en merværdi i måden at brande sig på.

- Skovlandbrug leverer på rigtig mange punkter, når vi taler om et mere bæredygtigt landbrug. Det skaber bedre jordkvalitet, øger naturværdien, skaber en bedre udnyttelse af næringsstoffer, binder kulstof og skaber en større robusthed i forhold til klimaforandringer fx tørkeperioder, siger Mette Kronborg, der allerede har rådgivet en  række landmænd i skovlandbrug.

Økologisk Landsforening tilbyder to rådgivningspakker til dig, der gerne vil i gang med skovlandbrug.

PAKKE 1: Skovlandbrugstjek og procesplan.

Pakke 1 er til dig, der gerne vil tættere på en afklaring af, om skovlandbrug er noget for dig og bidrager med viden om, hvordan dit skovlandbrug skal udformes ift. dine forhold. Du vil med Pakke 1 få oplysning og sparring om skovlandbrugets potentiale på din bedrift.

PAKKE 2: Facilitering af etablering af skovlandbrug

Pakke 2 er til dig, der er afklaret og vil etablere et skovlandbrug. Du har allerede været igennem de indledende øvelser om formål, placering og artsvalg og er klar til at gå i gang med praktikken. Du får hjælp helt frem til plantning af træerne.

Læs mere her: https://okologi.dk/media/2765830/skovlandbrug.pdf

FAKTA

Skovlandbrug er det danske ord for ”agroforestry”. Det er en fælles betegnelse for en lang række forskellige dyrkningssystemer, hvor træer og buske er integreret i plante- eller husdyrproduktion. Formålene med at etablere skovlandbrug kan være mange, og er oftest individuelle fra bedrift til bedrift. Det kan strække sig fra ønsket om et nyt forretningsområde til øget naturværdi på bedriften.

Kontakt:

Mette Kronborg, skovlandbrugskonsulent, 5190 0915, mek@okolopgi.dk

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, 2016 4434, mkl@okologi.dk

Nyetableret skovlandbrug med frugttræer hos Bjarne Larsen ved Esbjerg

Nyt videnscenter skal sætte turbo under den grønne omstilling af vores tallerkener29.9.2020 09:03:57 CESTPressemeddelelse

Økologisk Landsforening (ØL) og Dansk Vegetarisk Forening (DVF) etablerer pr. 1. oktober 2020 et nyt videnscenter: Plantebaseret Videnscenter. Det nye videnscenter bliver en platform for forskningsprojekter, vidensdeling og forsøg i relation til omstillingen mod flere økologiske og plantebaserede fødevarer. Formålet er at styrke vidensgrundlaget for et mere økologisk, plantebaseret fødevaresystem fra jord til bord.