Skolestart: Fem råd, der hjælper dit barns læsning

Er dit barn netop ved at starte i skole efter en lang, afslappende sommer? Så er her en række tips til, hvordan du kan hjælpe med at sikre den bedst mulige læsestart på årets skolegang.
Ved skoleårets start kan en række gode læsetips være med til at sikre en god begyndelse for dit barn. Foto: PR.

Madpakken er smurt, skoletasken er pakket, og sommerferiens afslapning erstattes nu af skolegangens travle hverdag. For nogle er det første gang – på én gang nyt, spændende og måske lidt skræmmende. For andre en ventet tilbagevenden, der byder på både gensynsglæde og forventninger, der skal indfries. Med en håndfuld gode råd kan du hjælpe dit barn fra skoleårets begyndelse med en god start på læsningen.

Rådene kommer fra Merete B. Riedel, der har arbejdet med læsning, læseteknik og læring i mere end 20 år. I dag er hun læringsansvarlig hos FrontRead, der tilbyder læsetræningskoncepter til både skoleelever og alle andre, der kan få gavn af bedre og mere effektive læsevaner.

1. Motivér dit barn med højtlæsning: Dit barn skal have interesse for de spændende oplevelser, der gemmer sig i tekster og den nysgerrighed kan du vække ved at fortsætte med at læse højt for dit barn. På den måde opdager det, at de små kruseduller på siden indeholder mange forskellige bjergtagende universer, og på den måde, opstår der en indirekte, grundlæggende motivation for også selv at læse andre fortællinger. Læs gerne bøger for dit barn uden så mange billeder, så der kommer mere fokus på selve teksten.

2. Indgå et fællesskab om indholdet: Når skolebøgerne skal bindes ind, har du en oplagt lejlighed til at sætte dig sammen med dit barn og kigge i de nye skolebøger. Drag paralleller til indholdet, for eksempel i historiebogen: ”Se, der er vikinger – kan du huske, da vi var på Moesgård Museum i ferien?” Eller i geografibogen: ”Prøv at se her – her var vi på ferie i sommer.” Det betyder meget for børn, at deres forældre engagerer sig i deres skole.

3. Læs hver dag: Den mest effektive metode til at styrke dit barns læsning er ikke overraskende at få dit barn til at læse hver dag. Øvelse gør mester, og det er vigtigt, at dit barn læser 15-20 minutter om dagen. Find et bestemt tidspunkt på dagen, hvor dit barn kan få læst. Når det kommer hjem fra skole, mens der laves aftensmad eller inden sengetid.

4. Brug moderne teknologi: Har du svært ved at rykke dit barn fra skærmen til bogen? Forsøg en gang imellem at flytte læsningen hen til barnet i stedet. Brug for eksempel mobiltelefoner, tablets og computere som afveksling, og gør læsning til en leg på dit barns hjemmebane. Ofte skal der ikke mere til, end at læse teksten på en tablet i stedet for i en bog. Der findes også lærings- og læsetræningsapps, der bruger spilelementer til at motivere børn i deres læseudvikling.

5. Hjælp dit barn med at orientere sig i fagteksterne: Du kan hjælpe dit barns forståelse for et emne, ved at I sætter jer sammen og kigger i skolebøgerne. Når I for eksempel skimmer faktabokse, overskrifter og indholdsfortegnelser, skabes der en større forforståelse af at det, der skal læres. Derved indstiller dit barns hjerne sig på, hvad den skal til at lære, og det bliver lettere at forstå indholdet.

Merete B. Riedel
Læringsansvarlig, FrontRead
info@frontread.dk

Billeder

Download
Der gemmer sig spændende universer i tekster, og når børn opdager det, vækkes en motiverende nysgerrighed. Foto: PR.
Download

Information om FrontRead ApS

FrontRead ApS
Saltholmsgade 22