Nye tal: Træningsprogram øger 200.000 børns læsehastighed med 50 procent
Læsetræningsvirksomheden FrontRead, der arbejder med at styrke læsehastighed og tekstforståelse hos danske skoleelever, har netop afsluttet et femårigt læseprojekt. 1.000 skoler og 200.000 skoleelever fra 3. til 10. klasse har siden 2016 arbejdet med at træne læsefærdighederne, og helt nye tal fra projektet viser, at elevernes læsehastighed i gennemsnit er øget med 50 procent.
På Vestfjendsskolen i Viborg har man de seneste tre år anvendt FrontRead i 4. til 9. klasse. Programmet bruges på tværs af alle fag i skolens læsebånd, og resultaterne er overbevisende. Størstedelen af klasserne i udskolingen har oplevet et markant løft i elevernes læsehastighed og forståelse, og igennem et FrontRead-forløb øgede eleverne i en 7. klasse deres karaktergennemsnit i en Gyldendal weblæseprøve fra 6,4 til 8,6.
Edel Nørgaard, der er dansklærer og læsevejleder på Vestfjendsskolen, mener, at programmet desuden hjælper på mere end blot læsehastigheden.
– Mange elever bliver optaget af at arbejde med FrontRead, hvilket er medvirkende til, at flere mestrer den automatiserede læsning. Målet med læsningen er både at få en god forståelse af det læste og evnen til at kunne forholde sig til teksten, og de kompetencer skal meget gerne være på plads, inden eleverne når 7. klasse. Her møder de mange tekster i udskolingen, der stiller store krav til deres funktionelle læsekompetence, så på mellemtrinnet sætter vi alle sejl til for at nå dette mål. I den proces har FrontRead vist sig at være et yderst brugbart værktøj for både elever og lærere på skolen, fortæller Edel Nørgaard.
Flere bliver uddannelsesparate
Træningen med programmet styrker både færdighederne ved analog og digital læsning. Ifølge FrontRead er det vigtigt, at læsetræningen startes tidligt, og at den understøttes i alle fag gennem hele skoletiden. På den måde bliver eleverne bedst muligt rustet til fremtiden.
– Læsning er en essentiel færdighed, som vi kan arbejde med at forbedre, og nøglen er at finde den helt rigtige kadence, så hastighed og tekstforståelse går hånd i hånd. Lykkes det, vil mange opnå en højere grad af uddannelsesparathed, og det bliver samtidig nemmere for de unge mennesker at deltage i det sociale liv og at besidde et job efter endt uddannelse, siger Merete B. Riedel, der er læringsansvarlig hos FrontRead.
Optimale træningsfaciliteter
Morsø Kommune har siden 2018 anvendt programmet på kommunens skoler. Michael Dahlgaard, der er chef for Center for Skole og Dagtilbud i Morsø Kommune, understreger vigtigheden af, at læreren tager aktiv del i elevernes læsetræning.
– I vores øjne kan læreren sammenlignes lidt med en fodboldtræner. Uanset om læsetræningen foregår i dansk, matematik eller biologi, skal læreren tro på, at øvelserne giver resultater. På samme tid skal øvelserne være af sådan en karakter, at eleverne glæder sig til at lave dem. Det er præcis det, en dygtig fodboldtræner skal kunne mestre, og med FrontRead får både lærere og elever i Morsø Kommune den helt rigtige motivation og træningsfaciliteter, siger Michael Dahlgaard.
Resultaterne fra Morsø Kommune viser et generelt løft i elevernes læsehastighed. I skoleåret 2019/2020 oplevede eleverne i 5. klasse en stigning på 68 procent. 8. og 9. klasse præsterede et løft i læsehastigheden på henholdsvis 58 og 56 procent.
Nøgleord
Kontakter
Merete Blaabjerg Riedel
Læringsansvarlig hos FrontRead
(+45) 40 50 39 81
mbr@frontread.dk
Billeder
Links
Information om FrontRead ApS
FrontRead har i mere end 25 år hjulpet medarbejdere i adskillige virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner til at læse hurtigere samt øge forståelsen af det læste. I Danmark har mere end 1.000 skoler og uddannelsesinstitutioner anvendt FrontRead til at styrke elevernes læsefærdigheder. www.frontread.dk
Følg pressemeddelelser fra FrontRead ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra FrontRead ApS
Ekspert: Sådan får du dit barn til at læse i sommerferien22.7.2021 08:01:44 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre har svært ved at få deres børn til at læse de anbefalede 20 minutter dagligt, og det kan på sigt skade indlæringen. Få ekspertens fem gode råd til, hvordan du motiverer dit barn til at læse i sommerferien.
Læsetræningsapp styrker ledelsen inden stor eksportsatsning19.4.2017 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Virksomheden bag den succesfulde læsetræningsapp FrontRead har styrket ledelsen markant med en professionel bestyrelse og en erfaren direktør fra it-branchen, så den er rustet til et internationalt fremstød.
App gør skoleelever til bedre læsere17.1.2017 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Borgerskolen i Taastrup blev eleverne i en 8. klasse markant bedre læsere efter to en halv måneder med en app, der træner både læsehastighed, tekstforståelse og øjets fysiske formåen.
Danmarks nye store læringskonference31.10.2016 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 1. november løber konferenceserien ”Lyst til læring” af stablen. Første udgave er dedikeret til læsning og byder på hele 15 korte oplæg fra såvel erhvervslivet som forskere, der løfter sløret for rystende nyt.
Skolestart: Fem råd, der hjælper dit barns læsning11.8.2016 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Er dit barn netop ved at starte i skole efter en lang, afslappende sommer? Så er her en række tips til, hvordan du kan hjælpe med at sikre den bedst mulige læsestart på årets skolegang.