Skoleleder: Fantasiløst at reducere 10. klasse til specialklasse

Del

10. klasse skal ikke reduceres til en udvidet specialklasse. Den bør derimod udvikles, så den skaber begejstring og forbereder eleverne på en globaliseret fremtid, siger forstander på Odsherreds Efterskole Tom Hagedorn. Han åbner gerne dørene til sin egen skole for at vise, hvordan det kan gøres.

-Det er utroligt fantasiløst bare at ville reducere 10. klasse til en specialklasse. I stedet burde man udvikle det enorme potentiale, der ligger i den, siger forstander på Odsherreds Efterskole, Tom Hagedorn.
-Det er utroligt fantasiløst bare at ville reducere 10. klasse til en specialklasse. I stedet burde man udvikle det enorme potentiale, der ligger i den, siger forstander på Odsherreds Efterskole, Tom Hagedorn.

Det må være uvidenhed og mangel på fantasi, der får Dansk Industri, Dansk Metal og Kommunernes Landsforening til at foreslå, at 10. klasse skal reserveres de såkaldt svage elever.

Det mener forstander på Odsherreds Efterskole, Tom Hagedorn.

-Jeg var målløs, da jeg så forslaget. Dels er der stakkevis af undersøgelser, der dokumenterer 10. klasses gavnlige effekt, og dels er der et kæmpe, uforløst potentiale i det afsluttende skoleår, som man i stedet burde koncentrere sig om at realisere, siger han.

På Tom Hagedorns egen efterskole har man haft stor succes med at nytænke 10. klasse med fokus på innovation og internationalisering. For at forberede eleverne på en global fremtid og for at udvikle skolens egne læringsmetoder samarbejder man eksempelvis med en lang række udenlandske uddannelsesinstitutioner.

Realiser potentialet

Resultatet af det samarbejde er med forstanderens egne ord vellykket. Og det er ikke bare noget, han siger. Skoler i udlandet står nemlig i kø for at købe de undervisningssystemer, der er udviklet på Odsherreds Efterskole. Dertil kommer, at skolens egne ventelister er kilometerlange.

For Tom Hagedorn beviser det, at man i Fårevejle har fundet det helt rette miks mellem krav og ambitioner og et trygt og socialt læringsmiljø. En opskrift, som hele den danske folkeskole burde følge. 

-Frem for at reducere det sidste skoleår til en udvidet specialklasse, burde man realisere det gigantiske potentiale, der ligger i 10. klasse. Med placeringen mellem grundskole og ungdomsuddannelse er det en enestående mulighed for at åbne dørene til en globaliseret verden med enorme muligheder og for at give eleverne gejsten tilbage, siger han og kommer med en opfordring til organisationerne:

Kom og besøg os!

-De er mere end velkomne til at besøg os for at lade sig inspirere. Så vil de se 10. klasser, som giver eleverne alt det, som hverken grundskole eller gymnasium kan give dem: entreprenørskabs-ånd, mod, visioner og international erfaring.

-Kom og se, og lad os derefter aflyse den tåbelige diskussion om at begrænse adgangen til 10. klasse. Lad os i stedet tale om, hvordan vi kan anvende det afsluttende skoleår til at skabe en højt motiveret, innovativ og verdensåben ungdom. Lad os stille store krav til os selv - det er Danmarks vigtigste råstof, vi forvalter, slutter Tom Hagedorn.

 

Fakta om Odsherreds Efterskole

  • Odsherreds Efterskole vil være en skole i verdensklasse med en kombination af høj faglighed, målrettet innovation, globalt samarbejde og personlig dannelse. 
  • Eleverne samarbejder dagligt med efterskolens syv søsterskoler fordelt over hele verden (USA, England, Frankrig, Afrika, Mellemøsten, Kina og en syvende på vej i Singapore). 
  • Skolen har engelsksproget Cambridge undervisning på højeste internationale niveau i en række fag. Desuden undervises eleverne i blandt andet kinesisk sprog og kultur. 
  • Syv undervisningsniveauer og 56 valgfag gør det muligt at tilpasse efterskolens undervisning til den enkelte elevs forudsætninger, ønsker og ambitionsniveau. 
  • Odsherreds Efterskole har udviklet sit eget evalueringsværktøj, der gør det muligt at følge elevens faglige og social udvikling gennem hele skoleåret. Udviklingen sammenholdes med elevens og forældrenes egne målsætninger, og danner dermed grundlag for eventuelle ekstra indsatser.

Mere info:

Forstander ved Odsherreds Efterskole, Tom Hagedorn – tlf: +45 4043 5875. Mail: tom@oepost.dk

Billeder

-Det er utroligt fantasiløst bare at ville reducere 10. klasse til en specialklasse. I stedet burde man udvikle det enorme potentiale, der ligger i den, siger forstander på Odsherreds Efterskole, Tom Hagedorn.
-Det er utroligt fantasiløst bare at ville reducere 10. klasse til en specialklasse. I stedet burde man udvikle det enorme potentiale, der ligger i den, siger forstander på Odsherreds Efterskole, Tom Hagedorn.
Download
På Odsherreds Efterskole har man haft stor succes med at nytænke 10. klasse med fokus på innovation og internationalisering.  Det har blandt andet fået Singapores undervisningsminister til at aflægge skolen et studiebesøg den 9. april 2013.
På Odsherreds Efterskole har man haft stor succes med at nytænke 10. klasse med fokus på innovation og internationalisering. Det har blandt andet fået Singapores undervisningsminister til at aflægge skolen et studiebesøg den 9. april 2013.
Download

Information om Odsherreds Efterskole

Odsherreds Efterskole
Adelers alle 127
4540 Fårevejle

5965 3183http://www.odsherredsefterskole.dk

Følg pressemeddelelser fra Odsherreds Efterskole

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Odsherreds Efterskole

Forstander om lovliggørelse af uddannelseseksport: Så typisk dansk og kedeligt!9.1.2015 10:38:01 CETPressemeddelelse

Det er så støvet og kedsommeligt, når undervisningsminister Christine Antorini nu tager skridt til at få lempet loven, så det bliver en lille smule lettere for danske uddannelsesinstitutioner at eksportere deres know how til udlandet. Det siger forstander på Odsherreds Efterskole, Tom Hagedorn, der gennem længere tid har slået til lyd for, at Danmark burde gøre en indsats for at få del i de milliarder, som fx kineserne investerer i import af uddannelsessystemer. Når Tom Hagedorn er frustreret, er det ikke så meget fordi ministerens længe ventede lovændring ikke omfatter hans egen skoleform – efterskolen. Det havde han nærmest forventet. Det er hele den provinsielle, overforsigtige og typisk danske indstilling, den er gal med, siger han. -Det er så støvet og bogholderagtig en tilgang. Man lemper en lille smule på reglerne, så danske uddannelsesinstitutioner eventuelt – hvis de er heldige – kan få tilladelse til at åbne en lille afdeling i udlandet. -En regelændring og en hjemmeside er d