Skive er hurtigst til byggetilladelser

I Skive tager det i gennemsnit 21 dage for kommunen at sagsbehandle en byggetilladelse, mens det i Ikast-Brande tager 57 dage og i Herning 45 dage at få grønt lys til at stikke spaden i jorden, viser en ny opgørelse. Det bør ikke tage mere end 14 dage, mener Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

Hvis du vil bygge et parcelhus eller en ny kontorbygning i Ikast-Brande, så tager det i gennemsnit 57 dage, inden kommunen har sagsbehandlet byggetilladelsen, og håndværkeren kan komme i gang med at støbe fundamentet og lægge de første mursten. Hvis du derimod skal bygge i Skive, så er papirarbejdet klaret på i gennemsnit 21 dage.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri, der omhandler både erhvervsbyggeri og boligbyggeri.

- Hurtig sagsbehandling er en af forudsætningerne for lokal vækst, og det er lang tid at vente to måneder på en byggetilladelse. Det er ikke kun dem, der vil bygge, der står og tripper. Entreprenøren står også med mandskab og maskiner, der venter på at kunne komme i gang, siger Niels Hansen, formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunerne har modtaget alle de oplysninger, som de har brug for til sagsbehandlingen, så mangelfulde ansøgninger er ikke en undskyldning for alt for lange ventetider, mener Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

- Det burde ikke tage mere end 14 dage i gennemsnit at få sagsbehandlet ansøgningen og byggetilladelsen klar, siger Niels Hansen.

Men ingen kommuner i Midt- og Vestjylland kan sagsbehandle byggetilladelser på i gennemsnit 14 dage eller mindre. I Skive er ventetiden på 21 dage den korteste i Midt- og Vestjylland, mens det tager 31 dage i Ringkøbing-Skjern, 32 dage i Struer, 34 dage i Holstebro, 37 dage i Lemvig, 38 dage i Viborg, 45 dage i Herning og 57 dage i Ikast-Brande.

- Det kan vores kommuner gøre bedre, og jeg håber, at de allerede i dag vil gå i gang med at se på deres arbejdsgange, siger Niels Hansen.

Den gennemsnitlige ventetid på en byggetilladelse for kommunerne i Midt- og Vestjylland var i 2017 på 31 dage. I 2018 er ventetiden i gennemsnit steget til 37 dage.

- Det afspejler meget godt, at den gennemsnitlige ventetid er steget i Herning, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Skive og Viborg. Det går den forkerte vej, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen, telefon 40 17 20 67
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Gitte Brødsgaard Vesti, telefon 29 21 77 10
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65