Skift oliefyr og naturgas ud og hjælp klimaet

En halv million enfamiliehuse varmes op med olie eller naturgas. Men en ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at hvis husejerne skifter til varmepumper, der er den mest klimavenlige form for opvarmning, vil de tilsammen kunne begrænse udledningen af CO2 med ca. 640.000 ton hvert år. Det svarer til, hvad en lille kvart million personbiler herhjemme udleder af CO2 om året.

Lad os tage et eksempel. Et hus med oliefyr på 165 m2 og energimærke E udleder ifølge Dansk Byggeris beregninger 2,74 ton CO2 om året. Det svarer til udledningen fra en gennemsnitlig personbil. Hvis oliefyret skiftes til varmepumpe, falder udledningen af CO2 til 0,7 ton om året, altså til en fjerdedel.

I et tilsvarende hus med naturgas er CO2-udledningen 2,1 ton om året. Her vil et skift til varmepumpe reducere udledningen til en tredjedel.

Dansk Byggeri opfordrer politikerne til at forhøje tilskuddet til at skifte oliefyret ud og udvide det til også at omfatte naturgas.

- Man kunne også gøre det til et krav, at alle enfamiliehuse med olie- eller naturgasfyr, der bliver solgt efter fx 2025 eller 2030, skal skifte varmeforsyning til varmepumpe eller fjernvarme i forbindelse med salget, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

- Husets energimærke bør altid tages med i overvejelserne omkring skift af olie- eller naturgasfyr. Hvis energimærket er dårligt, skal man overveje eksempelvis at isolere lofter, gulve og vægge eller udskifte vinduerne først, siger Michael H. Nielsen.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.