Skift oliefyr og naturgas ud og hjælp klimaet

En halv million enfamiliehuse varmes op med olie eller naturgas. Men en ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at hvis husejerne skifter til varmepumper, der er den mest klimavenlige form for opvarmning, vil de tilsammen kunne begrænse udledningen af CO2 med ca. 640.000 ton hvert år. Det svarer til, hvad en lille kvart million personbiler herhjemme udleder af CO2 om året.

Lad os tage et eksempel. Et hus med oliefyr på 165 m2 og energimærke E udleder ifølge Dansk Byggeris beregninger 2,74 ton CO2 om året. Det svarer til udledningen fra en gennemsnitlig personbil. Hvis oliefyret skiftes til varmepumpe, falder udledningen af CO2 til 0,7 ton om året, altså til en fjerdedel.

I et tilsvarende hus med naturgas er CO2-udledningen 2,1 ton om året. Her vil et skift til varmepumpe reducere udledningen til en tredjedel.

Dansk Byggeri opfordrer politikerne til at forhøje tilskuddet til at skifte oliefyret ud og udvide det til også at omfatte naturgas.

- Man kunne også gøre det til et krav, at alle enfamiliehuse med olie- eller naturgasfyr, der bliver solgt efter fx 2025 eller 2030, skal skifte varmeforsyning til varmepumpe eller fjernvarme i forbindelse med salget, siger direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

- Husets energimærke bør altid tages med i overvejelserne omkring skift af olie- eller naturgasfyr. Hvis energimærket er dårligt, skal man overveje eksempelvis at isolere lofter, gulve og vægge eller udskifte vinduerne først, siger Michael H. Nielsen.

Direktør Michael H. Nielsen, mhn@danskbyggeri.dk, telefon 20 28 52 64
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.