Skorstensgaard Danmark A/S

Skarpt fokus på lærlinge skaber nye karriereveje hos Skorstensgaard

Alene siden 2018 har Skorstensgaard optaget knap 220 lærlinge, hvoraf hver femte efterfølgende er blevet fastansat i værkstedskæden. Det høje indtag er resultatet af en flerårig, målrettet strategi for at hjælpe næste generation af automekanikere på vej. Udover at sikre unge en fremtid som faglært, udgør lærlingeindtaget i dag en væsentlig del af Skorstensgaards rekrutteringsgrundlag i en tid, hvor manglen på mekanikere inden for få år forventes at udgøre værkstedsbranchens mest kritiske udfordring.

De holder hjulene i gang i samfundet. Bogstaveligt talt. Automekanikere holder Familien Danmark rullende og sørger for sikker færdsel på gader og stræder. Men der er mangel på dem. Både uddannede, erfarne mekanikere og yngre mekanikere på vej. Derfor er der brug for, at branchen tager opgaven med at trække unge til dybt seriøst ved at vise næste generation vejen til en fremtid som faglært på landets værksteder.

Det mener stifter og CEO i værkstedskæden Skorstensgaard, Anders Skorstensgaard. Via en strategisk indsats har kæden støt hævet antallet af lærlinge igennem en årrække. Det målrettede fokus på at løfte indtaget skyldes ikke alene et ønske om at forme mekanikerne og oplære dem i Skorstensgaards nøje definerede koncept, men bunder i høj grad i et ønske om at tage ansvar på tværs af branchen.

-       Som værkstedskæde kan vi bidrage til at sikre alle unge gode muligheder for uddannelse og job. Det gælder også de unge, der kan noget med både hænder og hoved og måske ikke drømmer om en rent boglig uddannelse. Som samfund er vi helt og aldeles afhængige af, at vi får afhjulpet manglen på faglærte. Det ansvar tager vi på os i Skorstensgaard, og vi er særdeles optaget af at hjælpe næste generation af mekanikere på vej, siger Anders Skorstensgaard.

Mangel på lærlinge truer værkstederne på livet
Indsatsen for lærlingene – både den langsigtede, strategiske og dag-til-dag-indsatsen – er bestemt ikke en, man skal underkende i branchen, mener Lucas Thelander Hultgren, lærlingekonsulent i Dansk Bilbrancheråd. Han er ikke i tvivl om den massive udfordring, værkstederne står overfor. Faktisk ser han opgaven med at imødegå aktuelle demografiske ændringer kombineret med den store mangel på unge, der vil tage en erhvervsuddannelse, som værkstedsbranchens absolut væsentligste udfordring at løse.

-       Virksomhederne skal kæmpe endnu hårdere end før for den rette, kvalificerede arbejdskraft, og konkurrencen bliver benhård om fremtidens automekanikere. Derfor er det fuldstændig afgørende, at vi får vendt udviklingen, og det starter med, at vi som aktører i branchen optager og uddanner så mange lærlinge som muligt, så vi kan få sikret fremtidens mekanikere. Det er helt afgørende, at vi har værkstedskæder som Skorstensgaard samt mindre værkstæder, bilforhandlere, tekniske skoler og brancheorganisationer, der tør gå foran og virkelig tage ansvar for udviklingen. I Dansk Bilbrancheråd kæmper vi for denne sag, og det er intet mindre end utroligt opløftende at se, hvor meget Skorstensgaard gør på dette område, siger Lucas Thelander Hultgren.

En af de samarbejdspartnere, der er i tæt kontakt med Skorstensgaard om udviklingen af fremtidens automekanikere, er Roskilde Tekniske Skole. Her oplever Uddannelsesleder for personvognsmekanikeruddannelsen Torben Matthiesen, at Skorstensgaard griber opgaven både professionelt og respektfuldt an, når de møder de unge i øjenhøjde.

-       Vi kan se betydningen af, at Skorstensgaard kommer forbi i hverdagen, når lærlingene er på skole. Når afdelingschefen kigger ind og følger nysgerrigt og aktivt med i uddannelsen, så vokser lærlingene lige et par centimeter. De bliver set og anerkendt. Sammen med en bevidst strategi om tidlig rekruttering i skoleforløbet er det efter min mening afgørende for fastholdelse af de lærlinge, vi får så meget brug for i fremtiden, siger Torben Matthiesen.

Skorstensgaard beskæftiger p.t. godt 70 lærlinge. Alene sidste år blev der ansat 39 nye lærlinge på værkstedskædens 24 afdelinger.

Information om Skorstensgaard Danmark A/S

Skorstensgaard Danmark A/S
Trianglen 13

Skorstensgaard er en af landets førende, frie autoværkstedskæder. Siden 2009 har vi serviceret flere hundrede tusind danske personbiler, og 9 ud af 10 af vores kunder siger, at de vil anbefale os til andre. Hos os bevarer du din fabriksgaranti, da vi yder samme høje serviceniveau som mærkeværkstederne.

Virksomheden er grundlagt i 2009 af brødrene Martin og Anders Skorstensgaard, som altid har arbejdet med drift af værksteder – både som selvstændige og som driftsansvarlige på mærkeværksteder. Deres innovative tilgang til processer, deres forståelse for markedet samt deres fokus på kundernes behov er nøglen til virksomhedens succes.

Følg pressemeddelelser fra Skorstensgaard Danmark A/S

Flere pressemeddelelser fra Skorstensgaard Danmark A/S

Vejlensiske elitepiger sparker sig vej inden for karate30.11.2022 11:07:39 CET | Pressemeddelelse

Ambition udgør en stor del af værkstedskæden Skorstensgaards succes. Derfor støtter kæden Karlskov-familien i Vejle, der har to sportsudøvende teenagere, med støtteprojektet Elitespire Sponsor. Det er de unge talenter Victoria og Caroline, som dyrker karate med store ambitioner. Begge søstre forbereder sig nemlig til VM i karate, mens lillesøster Caroline også ser frem til at få det sorte bælte i sommeren 2023.