DI Silkeborg Viborg

Silkeborg Kommune har landets bedste image

Silkeborg Kommune er rykket op blandt de 10 bedste kommuner i landet at drive virksomhed i. En væsentlig årsag er, at kommunen har det bedste image i landet, viser DI’s undersøgelse af det lokale erhvervsklima.

Da Silkeborg Kommune sidste år var placeret på en samlet 34. plads, var det den bedste placering nogensinde i de ti år, undersøgelsen har fundet sted. I år går kommunen 26 pladser frem og lander på en ottendeplads.

- Virksomhederne har honoreret den indsats, som kommunen gør inden for en række områder og giver i år den overordnede vurdering et hak opad, siger formand Peter Stampe fra DI Silkeborg-Viborg.

Erhvervsklimaet i kommunerne bliver vurderet ud fra ni kriterier. Og Silkeborg er bedst i landet, når det kommer til kommunens image. Virksomhederne vurderer, at kommunen har forbedret indsatsen for at tiltrække virksomheder og borgere. Dertil kommer, at udviklingen i antallet af nye virksomheder er positiv. Kommunen får også en bedre vurdering, når det handler om information og dialog.

- Kommunen har lyttet til vores behov for at få forbedret kommunikationen, og derfor glæder det mig ekstra meget, at der er kontant afregning i undersøgelsen, siger Peter Stampe.

Kommunens indsats for at opfylde virksomhedernes behov for kvalificerede medarbejdere vurderes højere end sidste år, og samarbejdet med jobcentret opnår en markant bedre vurdering i årets undersøgelse.

Uddannelse og brug af private leverandører er to af de kategorier, som betyder mere for virksomhederne i Silkeborg, end de gør i resten af landet. Virksomhedernes vurderer, at kommunen også er blevet bedre inden for de to områder.

Viborg Kommune er placeret som nr. 31 i årets undersøgelse af det lokale erhvervsklima.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2019

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2019, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 10. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.332 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 370.000 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 20 pct. af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Dennis Jensen, deje@di.dk, tlf.: 2065 5202 eller pressekoordinator Claus Kaae-Nielsen, clkn@di.dk, tlf.: 2332 6829

Information om DI Silkeborg Viborg

DI Silkeborg Viborg

For yderligere information om DI Silkeborg/Viborg:

Chefkonsulent Dennis Jensen

Følg pressemeddelelser fra DI Silkeborg Viborg