Sikkerhedsrisiko: Zoom-app hentes fra uofficielle kilder

Data fra cybersikkerhedsfirmaet Bitdefender viser, at globalt er mere end 10% af Zoom-apps hverken blevet downloadet fra Zooms officielle hjemmeside eller Google Play.
Fotokreditering: Bitdefender - Kortet viser tredjepart-downloads af Zoom-appen over en periode på tre uger i Europa

Videokommunikations-appen Zoom er blevet berømt og berygtet under coronakrisen - på den ene side udfylder den et behov for at kommunikere med andre vha. video, på den anden side har appen mødt meget kritik for sin manglende sikkerhed.

Men ikke alle sikkerhedsproblemerne kommer fra appen selv. Telemetri fra Bitdefender viser, at siden den 1. januar 2020 er mere end 100.000 ud af 750.000 Zoom-apps blevet hentet fra en tredjepart, dvs. hverken fra Zooms officielle hjemmeside eller fra Googles Play Butik.

Fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, er det en enorm risiko at løbe, fortæller Bitdefenders sikkerhedsekspert Bogdan Botezatu: “Når man downloader apps fra tredjeparter, er det ikke til at vide, hvad man i virkeligheden henter - det kan være reelle apps, men sandsynligheden, for at der følger ondsindet software med, er virkelig stor.”

Som billedet foroven viser, så er der også danskere, der har hentet Zoom-appen fra uofficielle kilder. Årsagen kan muligvis findes i, at tredjeparter kommer frem i Google-søgninger, eller at venner og kolleger har videresendt et link til download, som kommer fra en tredjepart.

Botezatu har derfor en klar opfordring: “Vi anbefaler altid, at man downloader fra officielle kilder, lige meget om det er Zoom, andre apps eller filer i det hele taget. Risikoen ved at hente ting fra tredjeparter er simpelthen for stor. Derudover er det vitalt at have en sikkerhedsløsning installeret, der sikrer én, hvis man alligevel skulle komme til at hente ondsindet software.”

Thomas Endelt, konsulent, Frontpage

M: thomas.endelt@frontpage.dk