SIGNE FÆRCH NY FORMAND FOR SOCIALRÅDGIVERNE

Valget til formandsposten i Dansk Socialrådgiverforening er afgjort. 40-årige Signe Færch vandt og afløser dermed den nuværende formand, Mads Bilstrup.

Socialrådgiverne skal have en stærk stemme i offentligheden. Sådan lyder budskabet fra Signe Færch, efter hun i dag blev valgt til formand i Dansk Socialrådgiverforening.

-          Vi står over for store udfordringer som socialrådgivere, særligt når det gælder løn, arbejdsmiljø og faglig handlekraft. Det er helt afgørende, at vi klart og tydeligt får fortalt både politikerne og befolkningen om vores helt centrale rolle i velfærdssamfundet – hvordan vi hjælper mennesker, der har mistet fodfæstet og er i krise, udsatte eller syge. Lykkes vi med det, har vi langt bedre muligheder for at skabe forbedringer, siger den nyvalgte formand.

Signe Færch har arbejdet som socialrådgiver i ni år, det seneste år i Den Sociale Døgnvagt i København. Hun erstatter Mads Bilstrup, der har siddet på formandsposten siden 2018.

-          Mads har løftet en stor opgave og drevet vores fagforening offensivt fremad i en udfordrende tid, hvor især corona-krisen prægede både socialrådgivernes arbejdsvilkår og forhandlingerne om en ny overenskomst. Trods krisen har Mads stået i spidsen for en stærk indsats for blandt andet at sikre, at de unge og nyuddannede også i fremtiden kan se sige selv i vores faglige fællesskab. Det arbejde vil jeg fortsætte, siger hun og understreger, at Dansk Socialrådgiverforening står godt rustet til fremtiden.

Derudover fremhæver Signe Færch, at hun som formand vil fortsætte foreningens arbejde for at forbedre socialrådgivernes faglige handlerum, rammerne for det sociale arbejde samt vilkårene for samfundets udsatte.

Mens der er udskiftning på formandsposten, fortsætter både næstformand Ditte Brøndum og regionsformændene Trine Quist, Mie Vode Moll og Rasmus Balslev.

Signe Færch tiltræder som formand efter Dansk Socialrådgiverforenings repræsentantskabsmøde 18.-19. november.

Klik her for at læse mere om valget, herunder de nyvalgte medlemmer af Dansk Socialrådgiverforenings hovedbestyrelse:

Signe Færch:

Bjarke Hartmeyer Christiansen, journalist:
26 27 99 14 / bhc@socialraadgiverne.dk