Seniortænketanken: Vi skal hjælpe det gode og lange arbejdsliv på vej

Seniortænketanken har i dag offentliggjort 20 anbefalinger til, hvordan vi sikrer, at flere får et godt og langt arbejdsliv og derved får lyst til at blive længere på arbejdsmarked. Anbefalingerne bliver nu givet videre til regeringen, som forhåbentligt vil lytte til de forslag, der er kommet.

På en lang række områder oplever arbejdsgiverne i dag, at der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, og derfor nedsatte den tidligere regering Seniortænketanken med det formål at komme med anbefalinger til, hvordan flere får lyst og mulighed for at blive længere på arbejdsmarkedet. Arbejdet i tænketanken er nu afsluttet, og der er kommet en række konkrete ideer til, hvordan vi bedre fastholder seniorer i job.

- Vi ved, at arbejdsgiverne har brug for flere hænder. Vi ved også, at rigtig mange gerne bliver længere på arbejdsmarkedet. Derfor har det også været helt afgørende for os at komme med forslag, der tager højde for de ændrede vilkår, der kan opstå med alderen og samtidig anerkender den store værdi, som seniorerne skaber på arbejdspladserne” siger Dansk Magisterforenings formand, Camilla Gregersen, der er Akademikernes repræsentant i Seniortænketanken.

Blandt de konkrete anbefalinger fra Seniortænketanken er et forslag om et partnerskab, bestående af bl.a. arbejdsmarkedets parter, som skal understøtte det gode og lange arbejdsliv, så flere seniorer får bedre mulighed for at arbejde længere.

- Der er brug for et fortsat fokus på at sikre gode og sunde arbejdspladser, så seniorer bliver længere i jobbet. Vi skal have gode arbejdspladser, som er åbne overfor seniorernes behov, og sunde arbejdspladser med et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, så ingen skubbes ud. Samtidigt er arbejdsmarkedet under hastig forandring, og vi skal sikre, at den enkelte har de nødvendige kompetencer til at begå sig på arbejdsmarkedet. Partnerskabet får en meget vigtig rolle for at skabe attraktive rammer for seniorer ude på de enkelte arbejdspladser, siger Camilla Gregersen.

Seniortænketanken lægger op til en udvidet pensionskommission, der skal foreslå forenklinger af pensionssystemet og sikre positive incitamenter samt en bedre sammenhæng i det samlede pensionssystem.

- Det danske pensionssystem er komplekst, og der er brug for forenkling. Vi kan sikre en bedre sammenhæng og gennemsigtighed for borgeren ved at forenkle systemet, så det bliver lettere for den enkelte at gennemskue de økonomiske aspekter ved at blive længere tid på arbejdsmarkedet, siger Camilla Gregersen.

Arbejdet stopper ikke med Seniortænketankens rapport, men det er nærmere startskuddet på arbejdet med at sikre det gode og lange arbejdsliv for alle.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, tilføjer:

- Vi kommer alle til at arbejde længere på et arbejdsmarked, hvor kravene til den enkelte hele tiden skifter, og dermed også jobindholdet. Så det er en bunden opgave at hjælpe det gode og lange arbejdsliv på vej. Gennem lokale løsninger skal vi skabe gode og attraktive arbejdspladser, der udvikler og passer på medarbejderne. Det skal ske ved løbende at løfte medarbejderne kompetencer, og ved at vi forebygger fysisk og mental nedslidning, udtaler Lars Qvistgaard, formand for akademikerne, og fortsætter

- Sidst men ikke mindst så skal vi tage ordentlig hånd om dem, der har behov for at stige af arbejdstoget tidligere, hvad enten der er tale om en tømrer, en skolelærer eller en dyrlæge.

Kontakt

Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening og Akademikernes repræsentant i Seniortænketanken, 27 12 92 33

Lars Qvistgaard, formanf for Akademikerne, 21 47 26 86

Giv afviste uddannelsessøgende studiepladser ved vinteroptaget27.7.2020 18:01:00 CESTPressemeddelelse

Antallet af afviste ansøgere til de videregående uddannelser er i år steget med 27 pct. Der er derfor brug for, at politikerne ser på at øge antallet af studiepladser til vinter. Der er ingen der har interesse i, at de 10.686 afviste unge skal ud og søge uaglærte jobs, på et arbejdsmarked der allerede er hårdt presset efter corona. Det mener Akademikerne, der repræsenterer 431.000 medlemmer fra de videregående uddannelser.

Stærk aftale om opkvalificering modvirker en tabt corona-generation af unge ledige17.6.2020 12:34:35 CESTPressemeddelelse

Det er en stærk opkvalificerings- og beskæftigelsesaftale, der her til morgen blev præsenteret af et stort flertal af partierne i Folketinget. Akademikerne mener, at uddannelse er den rigtige vej ud af krisen og glæder sig over, at der er fundet penge til trainee- og graduate programmer for nyuddannede, samt initiativer der styrker opkvalificering af iværksættere. Akademikerne støtter, at der skal ske opkvalificering af alle, og ser frem til partssamarbejdet, hvor der bl.a. er lagt op til en drøftelse af en uddannelseskonto. Opgaven er nu at udbygge de gode takter fra aftalen.

Sommerpakken mangler fokus på iværksætterne og de små virksomheder15.6.2020 13:09:47 CESTPressemeddelelse

Et flertal i Folketinget landede i nat en sommeraftale med rigtig mange positive elementer. Den mangler dog et fokus på at hjælpe især nye virksomheder og små- og mellemstore virksomheder gennem krisen. Det er nemlig her, mange af de nye jobs opstår. Sådan lyder meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer over 430.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked i Danmark.

Ambitiøs uddannelsesaftale kræver ambitiøs finansiering11.6.2020 12:37:43 CESTPressemeddelelse

Akademikerne har længe efterlyst politisk handling overfor de mange unge, der forventeligt vil søge ind på en uddannelse nu, hvor coronakrisen har sat en stopper for den store dannelsesrejse til udlandet, og hvor de typer job, som unge kan søge, er blevet kraftigt reduceret. Derfor er det også glædeligt, at der nu endelig er landet en aftale om flere uddannelsespladser, og at det med aftalens COVID-19-særtilskud anerkendes, at aktivitetsbevillingen kun dækker 70 pct. Desværre ser det ikke ud til, at den politiske ambition om 5.000 ekstra uddannelsespladser følges op med tilstrækkelig med midler. Det kan få fatale konsekvenser for den uddannelseskvalitet, institutionerne vil være i stand til at tilbyde de unge.

Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne27.5.2020 12:20:46 CESTPressemeddelelse

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.