Seniortænketanken: Vi skal hjælpe det gode og lange arbejdsliv på vej

Seniortænketanken har i dag offentliggjort 20 anbefalinger til, hvordan vi sikrer, at flere får et godt og langt arbejdsliv og derved får lyst til at blive længere på arbejdsmarked. Anbefalingerne bliver nu givet videre til regeringen, som forhåbentligt vil lytte til de forslag, der er kommet.

På en lang række områder oplever arbejdsgiverne i dag, at der er mangel på kvalificeret arbejdskraft, og derfor nedsatte den tidligere regering Seniortænketanken med det formål at komme med anbefalinger til, hvordan flere får lyst og mulighed for at blive længere på arbejdsmarkedet. Arbejdet i tænketanken er nu afsluttet, og der er kommet en række konkrete ideer til, hvordan vi bedre fastholder seniorer i job.

- Vi ved, at arbejdsgiverne har brug for flere hænder. Vi ved også, at rigtig mange gerne bliver længere på arbejdsmarkedet. Derfor har det også været helt afgørende for os at komme med forslag, der tager højde for de ændrede vilkår, der kan opstå med alderen og samtidig anerkender den store værdi, som seniorerne skaber på arbejdspladserne” siger Dansk Magisterforenings formand, Camilla Gregersen, der er Akademikernes repræsentant i Seniortænketanken.

Blandt de konkrete anbefalinger fra Seniortænketanken er et forslag om et partnerskab, bestående af bl.a. arbejdsmarkedets parter, som skal understøtte det gode og lange arbejdsliv, så flere seniorer får bedre mulighed for at arbejde længere.

- Der er brug for et fortsat fokus på at sikre gode og sunde arbejdspladser, så seniorer bliver længere i jobbet. Vi skal have gode arbejdspladser, som er åbne overfor seniorernes behov, og sunde arbejdspladser med et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, så ingen skubbes ud. Samtidigt er arbejdsmarkedet under hastig forandring, og vi skal sikre, at den enkelte har de nødvendige kompetencer til at begå sig på arbejdsmarkedet. Partnerskabet får en meget vigtig rolle for at skabe attraktive rammer for seniorer ude på de enkelte arbejdspladser, siger Camilla Gregersen.

Seniortænketanken lægger op til en udvidet pensionskommission, der skal foreslå forenklinger af pensionssystemet og sikre positive incitamenter samt en bedre sammenhæng i det samlede pensionssystem.

- Det danske pensionssystem er komplekst, og der er brug for forenkling. Vi kan sikre en bedre sammenhæng og gennemsigtighed for borgeren ved at forenkle systemet, så det bliver lettere for den enkelte at gennemskue de økonomiske aspekter ved at blive længere tid på arbejdsmarkedet, siger Camilla Gregersen.

Arbejdet stopper ikke med Seniortænketankens rapport, men det er nærmere startskuddet på arbejdet med at sikre det gode og lange arbejdsliv for alle.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, tilføjer:

- Vi kommer alle til at arbejde længere på et arbejdsmarked, hvor kravene til den enkelte hele tiden skifter, og dermed også jobindholdet. Så det er en bunden opgave at hjælpe det gode og lange arbejdsliv på vej. Gennem lokale løsninger skal vi skabe gode og attraktive arbejdspladser, der udvikler og passer på medarbejderne. Det skal ske ved løbende at løfte medarbejderne kompetencer, og ved at vi forebygger fysisk og mental nedslidning, udtaler Lars Qvistgaard, formand for akademikerne, og fortsætter

- Sidst men ikke mindst så skal vi tage ordentlig hånd om dem, der har behov for at stige af arbejdstoget tidligere, hvad enten der er tale om en tømrer, en skolelærer eller en dyrlæge.

Kontakt

Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening og Akademikernes repræsentant i Seniortænketanken, 27 12 92 33

Lars Qvistgaard, formanf for Akademikerne, 21 47 26 86

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 25 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2018 ca. 369.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Med finansloven tager vi det første vigtige skridt mod bedre uddannelser2.12.2019 21:55:09 CETPressemeddelelse

Regeringen og dens støttepartier har i deres første finanslovsaftale fundet penge til at videreføre det taxameterløft, der har holdt sammen på økonomien på de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser de seneste år, og til at afskaffe det forhadte uddannelsesloft. Derudover var det allerede kendt, at den nye regering ville sætte en stopper for omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet.

Akademikerne: ”Råd til at fortsætte taxameterløft på universiteterne”8.10.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye vismandsrapport viser, at dansk økonomi er bomstærk så langt øjet rækker. De sunde offentlige finanser ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer ved blandt andet at investere i uddannelse. Samt ved at videreføre taxameterløftet, så vi kan sikre kvaliteten på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, der ellers vil blive beskåret med 10 pct. svarende til knap 300 mio. kr.

Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi2.10.2019 11:07:30 CESTPressemeddelelse

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.