SEND 225-TIMERS REGLEN PÅ FERIE - PERMANENT

Politikerne bør afskaffe 225-timers reglen helt

Et flertal i Folketinget er nu enige om, at 225-timers reglen skal sættes midlertidigt ud af kraft. Det er godt nyt for de mange mennesker på kontanthjælp, som oven i corona-krisen kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen.

- Det er helt afgørende for tusindvis af mennesker, som nu får lidt mere rum i deres pressede økonomi. Vi ved, at mange af dem, der normalt rammes af reglen, kæmper med en række problemer, både socialt og helbredsmæssigt, og corona-krisen gør det helt umuligt at finde arbejde, siger formand for Dansk Socialrådgiverforening Mads Bilstrup.

Bredt flertal

Venstre søndag meldte sig i koret af partier, der vil sætte reglen på pause, og derfor er der nu et bredt flertal med regeringens støttepartier, Dansk Folkeparti, Venstre og regeringen.

- Vi lægger op til at suspendere den såkaldte 225-timersregel. Det mener vi er fuldstændig rimeligt i en situation, hvor det er svært for rigtig mange at finde arbejde, siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard.

Samme toner lyder fra Venstres beskæftigelsesordfører Hans Andersen.

- Vi kigger ind i en meget alvorlig og dyb økonomisk krise. Derfor mener vi, at det er rimeligt, at vi midlertidigt suspenderer 225-timersreglen. Der er rigtig mange mennesker, som lige nu står i en ulykkelig situation, og der er meget få job at søge. De mennesker har frem for alt brug for hjælp og tryghed, siger han.

Dansk Socialrådgiverforenings formand glæder sig over nyheden og håber, at politikerne vil tage deres egne ord alvorligt også efter corona-krisen.

- Det er klart, at corona-virussen er en ekstra bekymring, også for mennesker på kontanthjælp. Men politikernes helt korrekte analyse af situationen gælder altså også efter krisen for denne gruppe. De har svært ved at finde job og står ofte i en ulykkelig situation i forvejen. Ingen vælger jo frivilligt at gå ledig på en meget lav ydelse, og undersøgelser viser entydigt, at hverken kontanthjælpsloftet eller 225-timers reglen får folk i arbejde. Derfor håber jeg virkelig, at politikerne vil gøre op med de meget lave ydelser permanent, siger Mads Bilstrup.

Bjarke Hartmeyer Christiansen, journalist, Dansk Socialrådgiverforening: