Selvfølgelig skal nedslidte hjælpes

IDA bakker op om regeringens forslag om en ret til tidlig pension for nedslidte.

Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA.

”IDA har fra starten støttet regeringens målsætning om tidlig tilbagetrækning af nedslidte og gør det fortsat. Det er et godt bud på en målrettet model, som med kirurgisk præcision rammer uden om IDA’s 127.000 medlemmer, da meget få af dem har arbejdet uafbrudt siden 19-års-alderen,” siger IDA's formand Thomas Damkjær Petersen.

Til gengæld håber IDA, at debatten også kommer til at omfatte modeller for frivillig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, da IDAs medlemmer meget ofte ønsker at forlænge arbejdslivet under mere fleksible former. Dermed kan IDA’s medlemmer bidrage med at øge arbejdsudbuddet samt medvirke til at betale for retten til tidlig pension.

”IDA’s medlemmer nedslides også, men oftere er der tale om psykisk nedslidning som følge af stress og lange arbejdsdage. For dem må seniorpensions-ordningen meget gerne udbygges yderligere,” siger IDA’s formand Thomas Damkjær Petersen.

Søren Lauridsen, pressechef i IDA: tlf: 30 63 77 23

Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA.