Selv de yngste kan hjælpe med madlavningen

Der er mange gode grunde til at tage børnene med i køkkenet, når de voksne laver mad. Det kan blandt andet hjælpe på kræsenhed, give dem sunde madvaner og styrke børnenes fingerfærdigheder. Men hvordan inddrager man børnene i madlavning? Det svarer sundhedsplejerske Helen Lyng Hansen på i samarbejde med kokken Claus Holm i deres nye kogebog Helen & Holms familiemad – tag børnene med i køkkenet.

Bogens forside

Mange forældre har nok prøvet, at deres børn har sagt, at de ikke kan lide maden, selvom de ikke har smagt på den endnu. Det kan være frustrerende og lede til konflikter, men nu er der gode råd at hente. I Helen & Holms familiemad – Tag børnene med i køkkenet hjælper sundhedsplejerske Helen Lyng Hansen med at gøre madlavning til en fælles og hyggelig aktivitet, hvor de yngste børn også kan være med.

”Som sundhedsplejerske ved jeg, hvor vigtig ernæring er for børns trivsel og udvikling. Jeg ved også, hvor frustrerede forældre bliver, når det med maden ikke fungerer. Jeg er dagligt i kontakt med familier fra hele Danmark – og jeg vidste bare, at der var brug for en ny kogebog,” fortæller Helen Lyng Hansen i kogebogen.

Da Helen Lyng Hansen havde besluttet sig for at lave en kogebog, tog hun kontakt til Claus Holm, som var med på ideen. Bogen er hverken en opskriftbog eller en børnekogebog, men derimod en kogebog til netop at inddrage de yngste i madlavningen. Kogebogen består af opskrifter, som kan laves med børn i aldrene 1- 6 år. Hver opskrift er udstyret med forskellige information, som gør det let at navigere i, hvordan den kan bruges i praksis. Den fortæller, hvad børn kan hjælpe med i forhold til deres alder, hvad man kan tale om og lære dem imens, man laver maden. Det kan være samtaler om eksempelvis hygiejne, eller hvor maden kommer fra, og hvad der bliver styrket, imens de hjælper med at lave mad, eksempelvis hånd-øje-koordination.

Helen Lyng Hansen er sundhedsplejerske og har blandt andet udgivet en bogserie til forældre om alt fra søvn, kost, udvikling og opdragelse. Derudover er hun kvinden bag hjemmesiden netsundhedsplejerske.dk og optræder fra tid til anden i forskellige medier.

Claus Holm er kok, kogebogsforfatter og foredragsholder og er blandt andet kendt fra Go’ Morgen Danmark. Sammen har de lavet Helen & Holms familiemad – Tag børnene med i køkkenet, som giver redskaber til at inddrage de yngste i familien i madlavningen og er fyldt med lækre opskrifter som morgenbagte muffinæg og pandestegte brunsvigersnegle.

HELEN & HOLMS FAMILIEMAD
Forfatter: Helen Lyng Hansen og Claus Holm
Fotograf: Patrick Bay Damsted
Udgivelsesdato: 9. november 2021

Bogens forside

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.