Selv de mindste kan bruge en hammer på Skælskør Skole

På Skælskør skole arbejder eleverne allerede med træ og værktøj i fra 1. klasse. Sådan burde det være på alle landets skoler, mener Byggeriets Kvinderåd, der anbefaler, at faget håndværk og design bliver obligatorisk helt nede fra 0. klasse.

Kvinderådets anbefaling er et ud af i alt otte forslag, der skal få flere kvinder til at søge en uddannelse og karriere i bygge- og anlægsbranchen. Og i Skælskør har man allerede taget forskud på ideen om at starte tidligt med børnene.

I natur og teknik er det ikke ualmindeligt at finde de mindste klasser i håndværk og designlokalet, hvor eleverne eksempelvis lærer om Danmarkskortet, mens de former kystlinjerne med hammer, søm og en rød snor. Ideen om at blande fagene sammen stammer fra skolelærer Katrine Diduch, der for lidt over to år siden blev træt af, at eleverne ikke kunne nok, når de skulle have håndværk og design i fjerde klasse.

- Tidligere havde børnene sjældent haft et værktøj i hånden før, og jeg underviste tit elever, der ikke kunne binde en knude, siger Katrine Diduch.

Derfor gik hun til ledelsen og spurgte, om det var i orden, at hun tog eleverne med i håndværk og designlokalet, når hun underviste 1. til 3. klasse i natur og teknik. Det fik hun lov til, og resultatet er ikke til at tage fejl af.

- Eleverne bliver hurtigt dygtige, og så synes de, at det er enormt fedt, at få lov til at bruge en fukssvans, siger Katrine Diduch.

Håndværk for de mindste
Katrine Diduchs initiativ på Skælskør Skole er en stor inspiration for andre skoler, mener Byggeriets Kvinderåd, der er nedsat af Dansk Byggeri.

- Branchen kommer til at mangle rigtig mange dygtige håndværkere og byggearbejdere inden for ganske få år. Derfor kan vi ikke fortsætte med kun at rekruttere fra den ene halvdel af befolkningen, siger underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl.

Byggeriets Kvinderåd anbefaler, at håndværk og design bliver obligatorisk fra 0. – 9. klasse og at faget afsluttes med en prøve.

- I håndværk og design kan eleverne få en forståelse for, hvorfor det er godt at kunne et håndværk. Og hvis faget samtidig afsluttes med en prøve, så bliver dét at kunne noget med sine hænder pludselig lige så vigtigt som tysk grammatik, siger underdirektør Louise Pihl.

Undervisningen i Skælskør er forbillede for andre
Anbefalingen bakkes op af ph.d. studerende Lisa Fälling Andersen fra Aarhus Universitet. Hun er i gang med at skrive om håndværk og designfagets implementering i skolen i et nutidigt og historisk perspektiv og har besøgt Katrine Diduch på Skælskør Skole for at se hendes arbejde med de mindste klasser.

- Folkeskolen har selvfølgelig ansvaret for at uddanne bogligt dygtige elever. Men det er også skolens ansvar at uddanne elever, der er praktisk dygtige. Derfor kan jeg kun se det som en fordel, at eleverne tidligere får værktøj i hænderne, siger Louise Fälling Andersen.

Underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, 25 66 63 12
Journalist Caroline Schrøder, csc@danskbyggeri.dk, 29 74 94 44

Dansk Byggeri: Lad familievirksomheder og arvinger være i fred18.6.2019 15:30:00 CESTPressemeddelelse

Det er gift for generationsskifterne i de private virksomheder, hvis arveafgiften bliver sat markant op, sådan som de økonomiske vismænd foreslår. Det siger Dansk Byggeri, efter at vismændene i deres nye rapport argumenterer for at sætte den nuværende arveafgift på fem procent på familieejede virksomheder op til 15 procent. På forårsmødet i Det Økonomiske Råd anbefalede Dansk Byggeris direktør Lars Storr-Hansen også et højere og mere fleksibelt anlægsloft.