SCUF Gaming eksponerer 1,1 million kunders oplysninger på internettet

Ved en fejl har SCUF Gaming, et firma der sælger controllere, eksponeret mere end en million kunders informationer online, som kriminelle muligvis har stjålet. Bitdefenders ekspert forklarer, hvordan du skal forholde dig, hvis dine data er endt i de forkerte hænder.

SCUF Gaming, et firma der laver high-end controllere til PC, Xbox og PS4, blev i starten af april gjort opmærksomme på, at én af deres databaser lå frit tilgængelig online.

Den 2. april gjorde sikkerhedseksperten Bob Diachenko SCUF Gaming opmærksom på problemet, som firmaet rettede og begyndte at undersøge årsagen til. I deres undersøgelse af den pågældende server fandt de en note fra cyberkriminelle, der påstod at have hentet alle oplysningerne i databasen, samt et krav om en løsesum.

Fejl sket pga. coronakrisen

Den 10. april offentliggjorde SCUF Gaming hændelsen og forklarede, at fejlen var sket i forbindelse med, at der arbejdes hjemmefra pga. coronakrisen.

Databasen indeholdt en række oplysninger, heriblandt:

• Fulde navne, emailadresser, fysiske adresser, telefonnumre og ordrehistorikker for 1.128.649 kunder.
  • Dele af kreditkortnumre, kreditkorts udløbsdato, ordrenumre og transaktions-ID’er for 991.478 kunder.
  • Brugernavne, fulde navne, krypterede kodeord, emailadresser, bruger-roller og session ID’er for 754 SCUF Gaming-medarbejdere.
  • Reparationsordre-detaljer for 144.479 kunder
  • Et ukendt antal API-nøgler, der bruges til at autentificere brugere, når de skal have adgang til softwaregrænseflader.

Hvad skal du gøre, hvis dine oplysninger er lækket?

Bogdan Botezatu, sikkerhedsekspert hos Bitdefender, forklarer, hvordan du skal forholde dig, hvis dine oplysninger er endt i hænderne på cyberkriminelle:

“Selvom kriminelle kan have fået fingrene i dine private oplysninger, så er der ingen grund til at gå i panik, men det er nødvendigt at tage sig sine forholdsregler. Du skal være særligt opmærksom på mails, du modtager, der beder dig om at udfylde oplysninger, selv hvis de ser ud til at være fra et selskab, du er kunde hos.”

“Det samme gælder, hvis nogen ringer til dig og udgiver sig for at være fra selskabet og beder dig om informationer, eksempelvis dine betalingsoplysninger. Derudover er det altid en god idé at holde øje med din bankkonto, hvis du formoder, at dine data har været del af et læk, så du hurtigt kan kontakte din bank, hvis der er transaktioner, du ikke genkender. På den måde stopper du hurtigst muligt de kriminelle i at udnytte dine data.”

“Det vigtigste du kan gøre, når vi taler om læk af data, er at blive opmærksom på det. Sikkerhedsløsninger designet mhp. digital identitetsbeskyttelse kan hjælpe dig ved at give besked, hvis dine data er blevet lækket online, så du kan reagere korrekt: vær opmærksom på målrettede spam-beskeder, spær kreditkort, hvis data er blevet lækket, eller skift kodeord når dine kontooplysninger er blevet offentliggjort” fortæller Botezatu.

Thomas Endelt, konsulent, Frontpage
M: thomas.endelt@frontpage.dk

Undgå at blive snydt af cyberkriminelle på Black Friday24.11.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Black Friday nærmer sig med hastige skridt og overalt gør shoppere sig klar til at udnytte de fantastiske tilbud, weekenden omkring den 27. november kommer til at byde på. Hvad end det er online eller i butikkerne, så ruster både forbrugere og forhandlere sig til årets største shoppingdage. Men de er ikke de eneste - cyberkriminelle forbereder sig i lige så høj grad på at lokke pengene ud af deres intetanende ofre. Bitdefenders ekspert fortæller her, hvad du skal holde øje med.

Sådan ser et APT-hackerangreb ud17.11.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Cybersikkerhedsfirmaet Bitdefender har efterforsket et hackerangreb af en APT-gruppe rettet mod en sydøstasiatisk regering. APT-grupper, Advanced Persistent Threat, er nogle af klodens mest kompetente hackere, og deres angreb gør brug af nogle ret så avancerede værktøjer. For at give en forståelse af, hvordan APT-grupperne arbejder, giver Bitdefender her et indblik i, hvordan et APT-angreb ser ud ud med den nye efterforskning som eksempel.

Dit hjem er smartere og meget mere sårbart end du tror - sådan sikrer du det mod hackere5.10.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Vores hjem er efterhånden fyldt med elektroniske produkter, der kan komme på internettet - smart-TV’er, smartphones, printere, højttalere - listen er lang, men har de adgang til nettet, er de i risiko for at blive hacket. Det kan virke som en uoverkommelig opgave, at vide om de alle er sikre, men det er det faktisk ikke. Bitdefender kommer her med en guide til, hvordan du sikrer dit smarte hjem på enkel og overskuelig måde.