SAS-vikar i lufthavnen er nu sygemeldt

De personlige omkostninger har været enorme, og derfor har det berørte IDA-medlem nu sygemeldt sig fra bagagehåndteringen i Københavns Lufthavn

Længere tids trusler, chikane og massivt pres fra flere sider medfører nu, at bagagemedarbejderen, der er medlem af Ingeniørforeningen, IDA har følt sig nødsaget til at sygemelde sig hos SAS Ground Handling.

IDAs formand Thomas Damkjær Petersen har forståelse for beslutningen, ikke mindst fordi det desværre ikke har været muligt at nå frem til andre former for aftaler i IDAs forhandlinger med arbejdsgiveren.

”De personlige omkostninger i denne sag har for længst overskredet et acceptabelt niveau. Derfor ser vi det som det eneste rigtige at gøre. Der er grænser for, hvor meget en enkelt person kan - og skal - stå model til,” siger han.

IDAs formand er helt uforstående overfor, den manglende vilje fra arbejdsgiveren til at finde en mere fornuftig løsning.

”Vi har hele tiden haft fokus på vores medlems ve og vel, og har ikke været i konflikt med andre parter i denne sag. Omvendt har vi fra sidelinjen kunne følge, hvordan vores medlem et utal af gange er blevet bragt i fokus af andre aktører i sagen, og det er ikke acceptabelt,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Den sag, der ligger til grund for konflikten mellem de to parter i Københavns Lufthavn, burde ifølge IDAs formand, slet ikke kunne opstå i 2019.

”Det har været en rystende oplevelse. Det er mere end 13 år siden, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol slog fast én gang for alle, at man kan vælge den fagforening, man har lyst til. Derfor har det mildest talt været trist at opleve en sag af denne karakter. Nu trækker vi en professionel og menneskelig streg i sandet. Det er vi nødsaget til. Om der er parter i denne sag, som på nogen måde skulle stå tilbage som vindere, har jeg svært ved at få øje på,” siger han.

Thomas Damkjær Petersen håber ikke, at der er nogen af IDAs medlemmer, der fremadrettet vil komme i en lignende situation.

”Det har været en absurd affære, hvor almindelig god opførsel har lidt et gevaldigt knæk, og vedtagne love helt åbenlyst er blevet tilsidesat. Det hører selvsagt ingen steder hjemme, når medlemmer af en specifik fagforening – uanset hvilken – chikanerer og truer andre kollegaer for at presse dem til at vælge deres fagforening,” siger han.