Sammen om fremtidens grønne havne
Samarbejde er vejen frem. For den grønne omstilling, for den danske eksport, for havmiljøet. Det har danske havne vidst længe, for de lever af at samarbejde – blandt andet med skibsrederne og havnevirksomhederne. Men samarbejdet i havnene handler om langt mere end bare det.
Tal fra brancheorganisationen Danske Havnes nye rapport ”Grønne erhvervshavne 2020” viser, at over halvdelen af de medvirkende havne har systematisk dialog om grøn adfærd og bæredygtighed med havnens kunder. Sammen løses både små og store problemstillinger, der sørger for at de danske havne, der håndterer over 90% af Danmarks internationale godstransport, går en endnu grønnere fremtid i møde.
Bedre økonomi og mere grønt
På sigt er det nemlig ikke kun nødvendigvis den internationale godstransport, der skal foregå til søs, men også den lokale. På Vordingborg Havn deltager man som associeret partner i Interreg-projektet INCONE60, der har skabt et værktøj, der kan kortlægge udgifter og CO2-aftryk for forskellige handelsruter. Data fra projektet viser, at 1500 tons bulk kan transporteres fra Vordingborg til Kolobrzeg i Polen ad søvejen for blot en sjettedel af prisen og CO2-udslippet i sammenligning med lastbiler.
Naturlige hjemsteder for industriel udvikling
I fremtiden bliver søvejen og havnene en endnu grønnere løsning – allerede nu installerer mange danske havne landstrømanlæg, der skal sørge for at skibe i havn ikke udleder CO2 og partikelforurening. Men også på havet skal skibene i fremtiden sejle grønt. Hos havnegruppen ADP i trekantområdet, satser man på Power-to-X, der skal levere grøn brint fra nordens største brintfabrik i Fredericia – en fabrik, som Everfuel og Shell-raffinaderiet vil etablere allerede i 2022.
Havnene er naturlige hjemsteder for industriel udvikling, både som nævnt hos ADP, der er en del af hele trekantsområdets partnerskab, men også hos Port of Aalborg. Her har Aalborg Kommune udpeget havnens erhvervsareal i Aalborg Øst, ”Ankeret”, som byens fremtidig udviklings- og vækstzone.
Underjordisk CO2-lagring
Danmarks havne arbejder frem mod, at skibsfarten og industrien i fremtiden bliver CO2-neutral. Men også den CO2 , der allerede udledes, kan forhindres i at skade klimaet. Hos Copenhagen-Malmö Port i København vil man i fremtiden indgå i et projektsamarbejde om at lagre 500.000 ton CO2 fra Amager Ressourcecenter og skibe dem til underjordisk lagring i Nordsøens udtømte oliereservoirer.
Det er brancheorganisation Danske Havnes målsætning, at alle danske havne i 2025 har indledt en systematisk dialog om grøn adfærd og bæredygtighed med havnens kunder. Havnene er allerede godt på vej – til gavn for hele Danmark og klimaet.
Den 11. juni 2021 udgiver Danske Havne ”Grønne Erhvervshavne 2020”. Rapporten analyserer, hvor langt de danske erhvervshavne er nået i den grønne omstilling. Rapporten lanceres på Danske Havnes årsmøde, der finder sted på Christiansborg den 11. juni og vil herefter kunne læses på Danske havnes hjemmeside.
Nøgleord
Kontakter
Søren SøndergaardPresse- og Kommunikationschef
Tlf:44 12 77 75ss@danskehavne.dkBilleder
Information om Danske Havne
Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.
Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.
Følg pressemeddelelser fra Danske Havne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Havne
Danske Havne: Nyt fokus på blå vandveje efter folketingsvalget5.10.2022 15:23:38 CEST | Pressemeddelelse
De blå motorveje til søs er effektive og særdeles klimavenlige – og de fjerner trængsel fra de sorte asfaltveje. Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant
Godt råd fra Vestkysthavnene: Spis flere fisk - det er klimavenligt22.9.2022 14:12:54 CEST | Pressemeddelelse
En stribe fisk i danske farvande er fremragende spisefisk og har et lavere klimaaftryk end selv kylling. Så Danske Havnes Vestkysthavnegruppe anbefaler, at man spiser sundt, grønt og klimavenligt på én gang
Danske Havne: Jubler over havvindsplaner der giver jobfest2.9.2022 11:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Gigant udbygning af havvindmølleparker skaber utallige nye arbejdspladser. Men havnene advarer om, at det ikke bliver til noget, hvis politikerne forsømmer at afkorte bureaukratiet dramatisk.
Danske Havne: Perfekte ambitioner om havvind men drop regel-rytteriet13.6.2022 14:48:46 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for regeringens nye planer om at sætte turbo på opførelsen af danske havvindmølleparker. Men minder om, at det kræver sanering af tidsrammer og regler for at det kan lykkes – en taskforce kan være løsningen.
Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse
Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer