Samarbetstillämpningar – innovationer att fördjupa sig i

Smartare och mer mångsidiga robotverktyg och armslutsverktyg som sensorer, gripare och snabbväxlare gör det möjligt för robotar att ta över repetitiva arbetsuppgifter och hantera anpassningsbara och intelligenta tillämpningar med större precision – även sådana som tidigare varit för komplexa för att kunna automatiseras.

Ännu viktigare är att dessa avancerade verktyg gör det möjligt för samarbetstillämpningar och personal att arbeta säkert sida vid sida tack vare den användarvänliga utformningen, den intuitiva programmeringen och säkerhetsfunktionerna hos robotar med armslutsverktyg.

Dessa innovationer har bidragit till att antagandet av armslutsverktyg har ökat så snabbt. Enligt QYResearch förväntas den globala marknaden för robotanslutna armslutsverktyg, som 2018 värderades till 1 580 miljoner USD, uppnå 2 740 miljoner USD till årsslutet 2025, vilket är en ökning med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 7,1 procent från 2019 till 2025[1].

Eftersom alla produktionsanläggningar skiljer sig åt vad gäller vilken slags uppgifter som automatiseras, produktens form och storlek samt typ av material och robot, måste tillverkarna ta reda på vilka robotverktyg som passar just deras unika behov bäst.

Prioritera armslutsverktyget över roboten
Tack vare tekniska framsteg har armslutsverktygen blivit allt mer sofistikerade och användbara. Hur robotar driftsätts i produktionen och vilka tillbehör som monteras och används kommer att bli ännu mer viktigt för produktionen än vad enskilda robotar har blivit. Under de senaste fem åren har robotar använts i ett större antal tillämpningar än någonsin tidigare eftersom ändeffektorer nu fungerar bättre i fler driftmiljöer. Förutom att de kan hantera variationer i produkters storlek, vikt och form gör armslutsverktygen också det möjligt för robotar att arbeta med flera processer samtidigt. I takt med att armslutsverktygen medför förbättrade användningsmöjligheter för robotar och blir en växande trend inom produktionen kommer robotarna snart att bli en vardagsvara. Vilken typ av robot som används har inte lika stor betydelse för uppgiften som armslutsverktyget.

Ju fler spelare som träder in på marknaden och erbjuder mer avancerade lösningar till ett reducerat pris, desto mer måste tillverkarna fokusera på ”fler verktyg, fler tillämpningar” snarare än på ”fler robotar, fler tillämpningar”.

Armslutsverktygen ökar antalet tillämpningar där industrirobotar eller samarbetande robotar (cobotar) kan användas genom att göra dem smartare, mer reaktiva och oberoende. På så sätt kan tillverkare möta fler produktionsmål som att bli mer flexibla och mer lyhörda för förändringar på marknaden samt uppfylla kundernas behov för att öka innovationshastigheten. Därför behöver tillverkare fokusera på vilken typ av verktyg som bäst passar behoven i en viss tillämpning innan man driftsätter robotar i produktionen.

Utvecklingen av armslutsverktyg
Olika verktyg hjälper tillverkare att uppfylla sina produktionsmål. Exempelvis kan OnRobots gripare RG2 och RG6, som även kan gripa produkter av olika storlek och material, möjliggöra tillämpningar som maskinskötsel, plock och placering, förpackning och palletering samt montering.

Griparna är enkla att installera och ger en större flexibilitet i produktionen med färre driftstopp. De är kostnadseffektiva och kan dessutom hantera stora processvariationer.

Rosborg Greenhouse, Danmarks största örtproducent, driftsatte griparen RG6 för att undanröja monotona arbetsuppgifter och minska höga arbetskostnader genom att låta griparen arbeta sida vid sida med en människa för att förpacka de ömtåliga örterna. Företaget visade på griparens flexibilitet, vida arbetsområde och känsliga grepp som tre skäl till att de valde OnRobot som lösningsleverantör.

Griparen RG2-FTär världens första intelligenta gripare som kan se och känna föremål tack vare en inbyggd kraftavkänning är ytterligare ett innovativt verktyg som hjälper tillverkarna genom att effektivisera produktionen. Förutom att det är enkelt att installera och programmera kan verktyget känna av var arbetsstycket är, även om det inte placerats helt rätt. Detta ökar effektiviteten i produktionen, minskar risken för skador på produkten och ger en bättre precision i hanteringen, vilket gör att tillämpningen blir säkrare för både personalen och arbetsplatsen.

Förbättrar lönsamheten (ROI)
En robots förmåga att hantera ett växande antal industriella uppgifter tack vare armslutsverktygen ger till en snabbare lönsamhet för tillverkarna. Det beror på att de är flexibla och lätta att driftsätta, samtidigt som de kan växla mellan flera uppgifter med minimalt behov av ytterligare programmering eller byte av verktyg.

Robotverktygen ökar också produktionen eftersom de kan vara i drift dygnet runt, samtidigt som de utför uppgifter med större precision och tillförlitlighet än mänskliga operatörer. Tack vare att armslutsverktygen är säkra, samarbetande och intelligenta sänker de också automatiseringskostnaden eftersom personalen kan arbeta med dem utan ytterligare skyddsbarriärer eller komplexa programmerings- och installationskostnader.

Samarbetande tillämpningar är framtiden
Med framväxten av smartare och mer anpassningsbara verktyg är det nu möjligt att driftsätta robotar med större hastighet, styrka, säkerhet och precision vilket gör att de kan utföra fler sorters uppgifter och bidra till maximerad lönsamhet för tillverkare.

[1]https://weeklywall.com/2019/02/06/robotics-end-of-arm-tooling-market-trends-share-business-growth-leading-players-and-forecast-2025/

Thomas Knudsen
General Manager, Northern Europe
OnRobot
Tlf. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Blue Ocean Robotics vinder international top-pris23.5.2019 09:00:24 CESTNyhed

Danske Blue Ocean Robotics, som fremstiller servicerobotter indenfor sundhed, hotel, byggeri og landbrug, vandt i nat en af verdens mest prestigefyldte priser indenfor robotbranchen, IERA Award 2019. Virksomheden i Odense var nomineret for UVD Robot, en UV desinfektionsrobot, som øger patientsikkerhed ved at reducere risikoen for kontakt med bakterier og andre skadelige mikroorganismer. Hospitaler kan med UV desinfektionsrobotten garantere 99.99% desinficerede patientstuer og dermed en markant reduceret risiko for hospitalsrelaterede infektioner til patienter, personale og pårørende.

Dansk mobil robot løser 3 udfordringer på amerikansk fabrik23.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

Cabka Group har hovedkontor i Tyskland og har seks fabrikker i Europa og én i Missouri, Nordamerika, hvor postindustrielt plast genbruges til paller. Fabrikken er i drift døgnet rundt og producerer omkring 5.000 paller om dagen. Cabka er udfordret af mangel på arbejdskraft og af, at stor udskiftning af midlertidige arbejdere fører til dyr nedetid. MiR500 er derfor en vigtig komponent i en ny og fuldautomatisk produktionslinje, som vil blive genskabt flere steder i virksomheden for at minimere afhængigheden af midlertidige arbejdere og samtidig forbedre produktkvaliteten og arbejdernes sikkerhed.

Blue Ocean Robotics nomineret til international top award22.5.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Danske Blue Ocean Robotics, som fremstiller servicerobotter indenfor sundhed, hotel, byggeri og landbrug, er nomineret til en af verdens mest prestigefyldte priser indenfor robotbranchen, IERA Award 2019. Virksomheden i Odense er nomineret for UVD Robot, en UV desinfektionsrobot, som øger patientsikkerhed ved at reducere risikoen for kontakt med bakterier, vira og andre skadelige mikroorganismer. Hospitaler kan med UV desinfektionsrobotten garantere 99.99% desinficerede patientstuer og dermed en markant reduceret risiko for hospitalsrelaterede infektioner til patienter, personale og pårørende.

Mobile robotter på sygehuse giver store besparelser og højere kvalitet21.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

På danske sygehuse giver mobile robotter både forhøjet kvalitet, som flere varme hænder og bedre hygiejne og besparelser i lønudgifter og bygningsvedligehold. De effektive små robotter kører nu roligt rundt på sygehuse og plejehjem i Sønderborg, Odense, Køge, Herlev, Vejle, Brande, Hvidovre Gladsaxe, Aabenraa og Brande. Mobile robotter fra for eksempel Mobile Industrial Robots (MiR) sparer både personalet for mange skridt og sundhedssektoren for mange penge, når de tilbagelægger op til 15 km om dagen med sterile instrumenter, mad, sengetøj eller andre fornødenheder.