DI - Dansk Byggeri

Samarbejde er nøglen til en erhvervsvenlig kommune

Holstebro Kommune og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland har netop haft det årlige dialogmøde. Både kommunen og de lokale bygge- og anlægsvirksomheder sætter stor pris på møderne, der hjælper kommunen med at skrue op for erhvervsvenligheden og bl.a. sikre, at der er faglærte nok i lokalområdet.

I dag vælger 24 procent af de unge i Holstebro en erhvervsuddannelse, når de afslutter folkeskolen. Men står det til Holstebro Kommune og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, så skal endnu flere unge tage en erhvervsuddannelse og vælge en fremtid som fx tømrer eller murer. Det samarbejder kommunen med Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland om med flere forskellige indsatser, blandt andet gennem et særligt brobygningsforløb for eleverne i 9. og 10. klasse.

- Erhvervsvenlighed handler også om at sikre, at virksomhederne i lokalområdet både nu og i fremtiden kan finde medarbejdere med de rette kompetencer. Vi har mange bygge- og industrivirksomheder, og hvis ikke vi får flere unge til at tage en erhvervsuddannelse, så kommer virksomhederne til at mangle arbejdskraft. Derfor arbejder vi kontinuerligt med at skabe en bedre relation mellem unge i udskolingen, erhvervsuddannelserne og ikke mindst områdets virksomheder bl.a. gennem erhvervspraktik og 10. klasser – Step 10 – placeret på erhvervsuddannelserne. Det har en effekt. 43 pct. af de unge, som dimitterer fra Step 10, vælger faktisk en erhvervsfaglig uddannelse, udtaler borgmester H.C. Østerby

- Hvis medarbejderne ikke kan findes i nærområdet, så må virksomheden jo enten lukke eller flytte. Kommunen er en vigtig samarbejdspartner i forhold til at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse, og vores lokale virksomheder hjælper gerne med alt fra besøg på byggepladser til erhvervspraktik og andre ting, som kan få eleverne i folkeskolen til at åbne øjnene for en fremtid i vores branche. Hver gang vi mødes med kommunen, finder vi nye områder, hvor vi kan hjælpe hinanden på denne vigtige dagsorden, siger bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland og formand for Holstebro Murermesterforening Jan Bodilsen.

Holstebro er generelt en erhvervsvenlig kommune, hvilket også ses i Dansk Byggeris analyse af kommunernes erhvervsvenlighed, hvor Holstebro de sidste tre år har ligget i top fem. Og netop dialogen om de udfordringer, som de lokale virksomheder står over for, er med til at gøre kommunen skarp på, hvad der skal til for at blive et endnu bedre sted at drive virksomhed.

- Når vi mødes og får set hinanden i øjnene, så finder vi altid en løsning på de ting, som vi hver især bakser med. Der opstår helt naturligt nye områder, hvor vi samarbejder og gør nytte af hinandens styrker. Det sætter jeg stor pris på. Fx er vi i fællesskab ved at etablere Byggeboxen på den gamle slagterigrund, hvor elever fra 4. til 7. klasse kan opleve, hvordan fx dansk og matematik kan bruges i praksis på en byggeplads. Den slags projekter kommer kun op at stå, fordi vi løbende har en god dialog, siger borgmester H.C. Østerby.

Borgmester i Holstebro Kommune H.C. Østerby, telefon 21 44 01 50
Bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland og formand for Holstebro Murermesterforening Jan Bodilsen, telefon 40 30 95 99

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri