Salget mere end fordoblet: Mad til mortensaften hitter på nettet

Aflyste fester og strikse forsamlingsforbud gør, at danskerne samles om de traditionsrige måltider på nye måder. Hos Meyers hæver man forventningerne til salget af jule- og nytårsmenuer, efter salget af mortensaftenmenuer er steget med 169% i forhold til 2019.
Mortensaftenmenu fra Meyers. Foto: Chris Tonnesen

3.500 menuer til mortensaften i ordrebogen giver travlhed i catering-køkkenet hos Meyers i dag. Virksomheden har ellers været stærkt udfordret af coronaens indtog på netop catering-området.

Da Covid-19 første gang lukkede landet ned i marts, mistede Meyers således 95% af sin catering-omsætning fra den ene dag til den anden i takt med, at bryllupper, fødselsdage og firmafester blev aflyst.

God mad bruges som selvforkælelse og kærlighedserklæringer:

Corona-krisen har bølget frem og tilbage i takt med nye restriktioner fra myndighederne, og derfor forsøger de erfarne madfolk fra Meyers løbende at tilpasse forretningen, så produkterne passer til efterspørgslen og samfundssituationen.

At man allerede torsdag i sidste uge måtte melde udsolgt af årets mortensaftenmenuer, kommer derfor ikke som en overraskelse. I stedet ser man det som led i en større, social tendens indenfor privatcatering:

”Sidste år solgte vi i omegnen af 1.300 kuverter i forbindelse med mortensaften, og at måtte melde udsolgt med 3.500 portioner i år tager vi som et tydeligt tegn på, at ønsket om at samles om de traditionsrige måltider på ingen måde er formindsket - snarere tværtimod,” siger direktør i Meyers Køkken, Carl Johan Paulsen, og uddyber:

”Vi ser, at mange bestiller mad til levering hos venner og familiemedlemmer. Det kan f.eks. være til de ældre i familien, som det ikke er muligt at ses med fysisk i denne tid. På den måde bliver måltidet og traditionerne omkring maden brugt som et bindeled og en kærlig tanke til hinanden i en svær tid.”

Nye tendenser styrker troen på jule- og nytårssalg:

At bestille mad til levering hos sine kære er faktisk ikke den eneste nye tendens, man oplever hos Meyers i denne tid. Også virtuelle madoplevelser er blevet et hit.

Allerede i foråret udsendte Meyers en guide med gode råd til afholdelse af online-påskefrokoster med familie og venner via videochat, og for nylig lancerede virksomheden sammen med kulturbureauet Good Boys Agency muligheden for at afholde virtuelle julefrokoster med mad leveret hjem til de enkelte medarbejdere og fælles underholdning afviklet online.

”Vi er blevet blæst bagover af interessen for vores digitale måltidsløsninger til jul. Allerede nu har vi tilbud ude hos en række potentielle kunder for, hvad der svarer til over 10.000 spisende gæster,” fortæller direktør for digital forretningsudvikling i Meyers, Jesper Lykke Wacherhausen, og slutter:

”Selv om 2020 på langt de fleste parametre har været et stærkt udfordrende år for vores cateringforretning, får den stærkt positive udvikling i bestillinger af både traditionelle menuer til mortensaften og virtuelle julefrokostløsninger os til at hæve forventningerne til det samlede salg af juleaftensmiddage og nytårsmenuer, som bestilles online og leveres i hele Danmark.”

• Mad- og måltidsvirksomheden Meyers blev grundlagt af kok og gastronomisk iværksætter Claus Meyer.

• Meyers leverer dagligt festcatering og firmafrokoster fra to køkkener i hhv. Københavns Nordhavn og Tranbjerg syd for Aarhus.

• Til højtider som påske, juleaften og nytår leverer Meyers mad til private og firmaer i hele Danmark.

• Under corona-krisen har Meyers stået bag en række innovative løsninger indrettet efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Det resulterede bl.a. i måltidskasser lavet af overskudsråvarer i foråret og en pop-up-drive-in-biograf med madservering i samarbejde med Cinemateket i forsommeren.

• Seneste skud på stammen er et virtuelt julefrokostformat udviklet i samarbejde med Good Boys Agency, som også står bag festivalen Musik i Lejet i Tisvildeleje.

Virtuel julefrokost fra Meyers. Foto: Chris Tonnesen
Direktør for digital forretningsudvikling i Meyers, Jesper Lykke Wacherhausen. Foto: Kaspar Mørk Arianto
Direktør i Meyers Køkken, Carl Johan Paulsen. Foto: Kaspar Mørk Arianto