Salget af Fairtrade-blomster steg med 21 procent på verdensplan i 2021 – i Danmark ser vi også tendensen
Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt særligt for kakao- og blomsterproducenterne, som oplevede de største opsving med stigende salg på henholdsvis 37 og 21 procent. Samtidig toppede Fairtrade-certificerede afskårne blomster med en milliard solgte stilke. Det viser Fairtrade Internationals årsrapport, som netop er udkommet.
Den stigende interesse for Fairtrade-roser ser vi også i Danmark, hvor Salling Group netop har lanceret Fairtrade-roser som en fast del af blomstersortimentet i Netto – roserne kan også købes i Føtex, Bilka, Lidl og udvalgte Coop-butikker. Det er en positiv udvikling af flere årsager, mener Fairtrade-mærket Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg.
”Det er et godt valgt at gå efter Fairtrade-mærket, når man køber afskårne blomster. Det gør en forskel særligt for de kvinder, der arbejder i blomstergartnerierne i bl.a. Kenya, Etiopien og Tanzania, fordi det fremmer ligestillingen. Og det gør en forskel for klimaet, fordi Fairtrade-roser dyrkes i lande med naturligt lys og varme og derfor har et mindre CO2-aftryk – også når transporten regnes med,” siger Camilla Erika Lerberg, som bifalder, at det bliver nemmere for de danske forbrugere at træffe det gode valg – også når det kommer til blomster.
Mindstepris og Premium-tillæg
Der er som udgangspunkt to økonomiske fordele ved at være Fairtrade-certificeret. Den ene er Fairtrade Minimumspris, der fungerer som et sikkerhedsnet for de lokale producenter, når markedspriserne falder. Den anden er Fairtrade Premium, der er et ekstra tillæg, som lægges oven i salgsprisen. Producentorganisationerne vælger selv på demokratisk vis, hvad Premium skal investeres i. Nogle vælger at bygge skoler eller oprette studielegater, mens andre investerer i forbedring af dyrkningsmetoder eller omlægger produktionen til økologi.
Samlet set oplevede verdens 1,9 millioner Fairtrade-producenter og arbejdere en stigning på fire procent i Premium sidste år i forhold til 2020-niveauerne for de syv bedst sælgende Fairtrade-råvarer. Det resulterede i en samlet udbetaling på 1,4 milliarder kroner i Premium i 2021.
I 2021 tjente Fairtrade-kaffeproducenter næsten 610 millioner kroner i Fairtrade Premium, mens kakao- og bananproducenter fik udbetalt henholdsvis 364 millioner kroner og knap 253 millioner kroner. Gennem det seneste årti har Fairtrade Premium givet lokale producenter og arbejdere mere end 11 milliarder kroner, som de har kunnet investere i deres produktion og lokalsamfund.
Står stærkere når krisen rammer
”Hos Fairtrade er vi fuldt fokuserede på at sælge så mange råvarer som muligt, der er produceret på Fairtrade-vilkår, fordi det styrker Fairtrade-producenterne. Derfor er det virkelig opmuntrende, at salget går opad i 2021, hvor udfordringerne har stået i kø med Covid-19 og stigende produktionsomkostninger. Det betyder, at lokale producenter, som dyrker råvarer på Fairtrade-vilkår, står stærkt, når krisen rammer,” siger Camilla Erika Lerberg.
Det gælder blandt andet, når producenterne oplever stigende inflation, højere produktions- og transportomkostninger og konsekvenserne af klimaforandringerne, som påvirker deres hverdag. Trods logistiske udfordringer og stigende produktionsomkostninger holdt salget af Fairtrade-kaffe, -bananer og sukkerrør sig stabilt i 2021.
”Fairtrade gør en reel forskel i råvareproducenternes liv. Det spænder et sikkerhedsnet ud under dem og skaber mere stabilitet i deres hverdag. Derfor er det vigtigt, at vi holder fast i den sociale ansvarlighed på trods af de stigende priser, vi oplever i øjeblikket. De stigende priser rammer også de små producenter i verdens fattigste lande, og det rammer dem hårdt. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter med at købe varer til en fair pris," siger Camilla Erika Lerberg.
I 2021 satte over 2.568 virksomheder Fairtrade-mærket på flere end 37.600 forskellige produkter, som blev solgt i 143 lande.
Kontakter
Mette NoppenauKommunikationschefFairtrade-mærket
Tlf:20121858mette@fairtrade-maerket.dkInformation om Fairtrade Danmark
Om Fairtrade-mærket
Fairtrade er en international mærkningsordning, der arbejder for at sikre bedre løn og arbejdsforhold for verdens udsatte råvareproducenter og landbrugsarbejdere. Fairtrade uddanner samtidig producenter og arbejdere i miljøbeskyttelse og klimatilpasning og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder. Fairtrade taler de lokale producenters sag over for virksomheder og beslutningstagere verden over.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade Danmark
Køb Valentines-roserne i dit lokale supermarked – det er bedre for både mennesker og miljø13.2.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentines Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø.
Fairtrade lancerer interaktivt risiko-kort: At ignorere risici i forsyningskæden får dem ikke til at forsvinde25.1.2023 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade lancerer i dag et nyt risiko-kort, som sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan grundig risikovurdering og samarbejde med de lokale producenter er grundstenen i ansvarlige forsyningskæder.
Fairtrade-mærket: Den grønne omstilling kan også være gul28.9.2022 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den grønne omstilling kan også være gul! Sådan lyder en af overskrifterne i Fairtrade-mærkets digitale kampagne, som rulles ud i denne uge. For hvis vi vil lykkes med den grønne omstilling, skal alle verdens små råvareproducenter med ind i klimakampen. Den omstilling understøtter Fairtrade-mærket gennem miljøkrav, klimauddannelse og ikke mindst fair løn, og forbrugerne skal vide, at når de køber Fairtrade-mærkede varer, er deres valg også fair for klimaet.
Fairtrade-mærket Danmark: Et klimamærke løser ikke klimakrisen alene22.8.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Skal vi stoppe klimakrisen og dens konsekvenser, som rammer verdens fattigste befolkning særligt hårdt, er det ikke nok at sætte et nyt klimamærke baseret på CO2-reduktion på vores fødevarer. Vi skal huske småproducenterne, som står bag.
Ny analyse: Danskerne kender og har tillid til Fairtrade-mærket, men kan ikke finde varerne i butikkerne21.6.2022 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I en ny brandanalyse ligger Fairtrade-mærket højt på flere afgørende parametre. Desværre halter det med synligheden i butikkerne. Det kan og skal vi – og butikkerne – gøre meget bedre, lyder det fra Fairtrade-mærkets direktør.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum