Købstædernes Forsikring

Sådan undgår du, at blå mandag bliver en guldgrube for lommetyve

Forårets konfirmationer står for døren og dermed også blå mandagsturen. Dog kan det for nogle blive en kort fornøjelse, hvis man bliver offer for en langfingret lommetyv. Få forsikringsekspertens bedste råd til, hvordan man som forælder kan hjælpe sin konfirmand med at passe på formuen og nye ting på blå mandag.

Når de nybagte konfirmander drager af sted på blå mandag, er det ofte med en nyerhvervet formue på lommen, spændende elektronik eller nyt tøj. Dog er storbyerne ramt af et stort antal lommetyve, og derfor er det vigtigt at beskytte sig mod dem.

Sæt kontanter på kontoen og lad nye ting blive hjemme
Selvom vi i dag sjældent har med kontanter at gøre, så er lige præcis blå mandag en undtagelse. Ofte modtager konfirmanden mange pengegaver på den store dag, som skal spenderes på blå mandag. Morten Fruergaard, som er COO hos Købstædernes Forsikring, forstår godt, at det er lidt sjovere at give pengegaverend som en MobilePay-overførsel, men han opfordrer dog ikke til det:

”Forsikringsmæssigt er man ekstra udsat på blå mandag med penge i pungen, fordi forsikringen ikke i alle tilfælde dækker tyveri af kontanter. Derfor er det en god idé at få sat kontanter på en konto og sende konfirmanden afsted med et betalingskort eller MobilePay i stedet. Og er man gæst til en af forårets konfirmationer, kan man overveje at give pengegaven som en MobilePay-gave i stedet for som kontanter i en kuvert.”

Generelt opfordrer Morten Fruergaard til, at man er påpasselig med at sende konfirmanden afsted med sine nye ting:

”På blå mandag går man rundt i større grupper, og man har typisk ikke fokus på risikoen for lommetyveri. Og netop disse vilkår er helt perfekte for lommetyve, der hurtigt i en menneskemængde kan lange ned i en taske eller lomme. Derfor er den bedste beskyttelse mod lommetyve at lade de mest dyrebare ting blive hjemme, så der ikke er noget at komme efter for lommetyven.”

Forberedelse er forebyggelse
Udover at passe godt på sine ting, er det vigtigt at forberede den unge konfirmand på risikoen for lommetyve forud for blå mandag.

”Flere af de unge er måske ikke vant til at begå sig i større byer, hvor de skal være opmærksomme på lommetyve. Derfor er det vigtigt at gøre den unge opmærksom på risikoen og opfordre til, at de alle i gruppen hjælpes ad med at holde øje med både sine egne og hinandens ting,” forklarer Morten Fruergaard.

Flere lommetyverier
Under coronapandemien så lomme- og tasketyverier sit laveste niveau længe. Men i dag er lommetyvene tilbage i gågaderne. I 2022 blev 15.505 danskere offer for lommetyve sammenlignet med 11.806 i 2021 ifølge Danmarks Statistik.

”Vi står igen tæt i tog, busser og på stationerne, vi befolker gågaderne og turisterne fylder igen i de danske byer. Det gør det nemmere for tyvene at komme ned i lommer og tasker,” afslutter Morten Fruergaard.

Dog er niveauet stadig lavere end 2019, hvor 22.105 danskere blev udsat for lommetyveri.

Information om Købstædernes Forsikring

Købstædernes Forsikring