Sådan sparer du på ressourcerne, når du bygger

Hvis du står over for et renoveringsprojekt eller er ved at bygge ny carport, er der mange ting, du kan gøre for sikre, at gode materialer ikke går til spilde, og energiforbruget ikke løber løbsk.

Ofte ender overskydende mursten eller rester fra det nye gulv med at blive smidt ud, når den nye garage står klar, eller sommerhuset er renoveret. Men det er både dyrt og skidt for miljøet, når brugbare byggematerialer ryger til storskrald. I en gratis pjece fra bl.a. Dansk Byggeri er der gode råd at hente.

- Hvis du vil spare på ressourcerne i din byggeproces, handler det i første omgang om kun at købe de nødvendige mængder og længder, så du f.eks. ikke står med alt for meget overskydende træ, når det nye gulv er lagt. Det kræver en god planlægning, hvor man på forhånd regner ud, hvor meget der skal købes ind. Det kan være svært at ramme helt præcist, og får man alligevel købt for meget, kan man med fordel genbruge materialerne til andre byggeprojekter, siger chefkonsulent i Dansk Byggeri Simon Stig-Gylling.

Reducer energiforbruget i det færdige byggeri
Det er også vigtigt, at man overvejer, hvordan man kan spare på ressourcerne og energien i det færdige byggeri.

- Du kan f.eks. sikre, at dit hjem er ordentligt isoleret, så varmen ikke fosser ud. Ligesom det har betydning for energiforbruget, hvor mange vinduer der er i bygningen, og hvor de er placeret. Hvis dine vinduer er placeret mod syd, kan det give gratis energi, der betyder, at du kan spare på varmen fra radiatoren, siger chefkonsulent i Dansk Byggeri Simon Stig-Gylling.

Du kan finde flere gode råd til at bygge bæredygtigt her: https://www.danskbyggeri.dk/media/38550/vaelg-baeredygtigt_pjece.pdf

Chefkonsulent i Dansk Byggeri Simon Stig-Gylling, ssg@danskbyggeri.dk, telefon 31 60 99 08
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland glæder sig til efterårets borgmestermøder20.8.2019 11:19:41 CESTPressemeddelelse

Dansk Byggeris seneste undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed viste, at de midt- og vestjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige i hele landet. Men servicen og forholdene for de lokale virksomheder kan blive endnu bedre. Og Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland ser frem til at mødes med borgmestre, kommunaldirektører mv. i den kommende tid for at drøfte, hvad der helt konkret skal til.