Sådan søger du sikkert bolig på nettet

Det er ved at være højsæson for boligjagten efter lejeboliger, og med nogle få råd i baghovedet kan du sikre dig, at du ikke ryger i kløerne på internettets svindlere.

I dag finder de fleste boligsøgende deres nye lejebolig på online udlejningssider eller sociale medier, og det stiller nye krav til, hvordan man som boligsøgende passer på sine penge og på sig selv på nettet. For hvor mennesker mødes og færdes, findes de kriminelle desværre også.

Det gælder desværre også på siderne for lejeboligannoncer, hvor svindlerne er ude efter de penge, som skal en kommende lejer skal overføre i depositum og forudbetalt leje før indflytning.

Overordnet er der tre udbredte måder for boligsvindlerne at slå til på: Falske boligannoncer, hvor udlejer kræver depositum uden at ville fremvise boligen først,  såkaldt ”phising”, hvor svindlere sender falske mails ud til kunder på boligsider for at franarre deres loginoplysninger samt boligannoncer, hvor udlejer enten ikke ejer boligen selv, eller ikke har ret til at udleje den.

Heldigvis kan man beskytte sig selv ved hjælp af en god portion sund fornuft og viden om svindlernes metoder. På BoligPortal godkender kundeservicemedarbejdere alle annoncer, før de går online, og derfor har udlejningssiden et indgående kendskab til svindlernes metoder, fortæller Anders Hyldborg, der er BoligPortals administrerende direktør.

-Boligsvindel på nettet kan have mange former, og det sker både på sociale medier og på udlejningssiderne. Online boligbedrageri sker for en promille af vores brugere, men det er stadig enormt vigtigt at være bevidst om, at det sker. Vores overordnede råd er, at man aldrig skal betale penge for en bolig, som man ikke selv har været ude at se, eller for en bolig som man ikke ved, om udlejer har ret til at udleje, siger Anders Hyldborg fra BoligPortal.

5 råd til at undgå boligsnyd

1. Betal aldrig husleje, forudbetalt leje eller depositum for en lejebolig, du ikke har set i virkeligheden.
  2. Hvis du er til fremvisning af en bolig, så spørg udlejer, hvem ejeren af lejeboligen er, og hvis udlejer ikke selv er ejeren, så bed om en skriftlig tilladelse til udleje fra ejer. Du kan selv slå en adresse op på www.boligejer.dk og se, hvem der ejer boligen.
  3. Hvis du er kunde ved en udlejningsside, så svar aldrig på anmodninger over mail eller sms om at oplyse dit brugernavn og kodeord, og forsøg så vidt muligt at have al kontakt med udlejer gennem udlejningssidens beskedsystem.
  4. Betal aldrig depositum kontant eller gennem Western Union. Det er et typisk træk for svindlere.
  5. Vær på vagt over for udlejere som skriver på engelsk, har et udenlandsk telefonnummer og/eller bor i udlandet. Det gælder især, hvis boligannoncen er skrevet på dansk.
  6. Brug din sunde fornuft. Vær opmærksom på, om der er der noget ved udlejeren eller annoncen, som virker mærkeligt. Det kunne for eksempel være en  bemærkelsesværdigt lav husleje eller at udlejer er meget ivrig efter at udleje hurtigt.