Sådan finder du ud af, om dit hjem er sikret mod hackere

At internetforbundne enheder kan være sårbare over for hackerangreb, er desværre ikke nogen nyhed. Senest har cybersikkerhedsfirmaet Bitdefender fundet en ny sårbarhed i et smart-kamera til hoveddøren. Ekspert forklarer, hvordan du kan finde ud af, om dit hjem er sikret mod hackere.

Vores hjem bliver i stadig større grad forbundet til internettet – det kan være computere, smartphones, smart-pærer, termostater og meget, meget mere. Udviklingen af det smarte hjem er dog desværre løbet hurtigere, end sikkerheden inden for disse produkter, og derfor bliver der opdaget mange sårbarheder i produkter, som man ellers forventer er sikre. Med disse sårbarheder kan hackere nemt få adgang til hjemmenetværk eller i værste fald se direkte ind i folks hjem og privatliv.

Senest har cybersikkerhedsfirmaet Bitdefender opdaget en sårbarhed i smart-kameraet LifeShield DIY Video Doorbell Camera, der især er et populært produkt i USA. Sårbarheden er blevet rettet med en opdatering, efter at Bitdefender henvendte sig til fabrikanten, men det vil desværre ikke være sidste gang, at vi ser populære IoT-enheder (Internet of Things) være usikre, fortæller Bitdefenders sikkerhedsekspert Liviu Arsene:

“Gang på gang har vi set smarte produkter indeholde sårbarheder, som virksomhederne, der laver dem, ikke selv har opdaget. Det er stadig et relativt nyt område ift. andre typer af produkter, som har været i vores hjem i årtier,” forklarer Arsene.

Men der er heldigvis hjælp at hente, fortæller sikkerhedseksperten: “De fleste ser det nok som en ret uoverskuelig opgave at undersøge, om alle de enheder, de har i hjemmet, er sikrede mod hackerangreb. Vi har efterhånden set, at de fleste er blevet gode til at installere sikkerhedsløsninger på deres computere og smartphones, men hvordan ved man f.eks., at ens smart-pære er sikret mod angreb?”

“Det korte svar,” fortæller Arsene “er at sørge for at holde sine enheder opdaterede og udstyrede med stærke kodeord. Men det kan være lidt af et arbejde at håndtere det hele. Og der kan være enheder, som man slet ikke ved, er forbundet til ens wifi-netværk. Derfor har vi udviklet Bitdefender Home Scanner, der er et gratis værktøj, som du kan bruge til at scanne dit hjemmenetværk for forbundne enheder, hvorefter du får en liste over samtlige forbundne enheder og får at vide, om hver enhed er sikker eller ej. Altså en simpel og hurtig måde til at få det forkromede overblik over, om alt er, som det skal være. Skulle programmet finde en sårbar enhed, så vil du få forslag til, hvad du skal gøre for at rette op på problemet. Det kan f.eks. være at skifte et svagt kodeord ud med ét, der er stærkere, eller at opdatere enheden.”

Arsene fortsætter med at forklare, at når du er interesseret i at købe en ny internetforbundet enhed til dit hjem, så sørg for at undersøge hvem det er der har lavet produktet: “Du skal se efter om fabrikanten har en solid politik i forhold til at opdatere og rette sårbarheder, og at fabrikanten i det hele taget har et godt omdømme. Fabrikantens omdømme kan som regel fortælle dig rigtig meget om produktets kvalitet. En købsbeslutning bør aldrig blive truffet ud fra prisen alene.”

“Hvis du opdager at din smart-enhed er blevet forældet, ved at den ikke længere modtager sikkerhedsopdateringer eller ikke længere modtager support fra sin fabrikant, så bør du bytte den ud med én fra en nyere generation, der stadig modtager opdateringer. Hvis du ikke gør det, så bør du i det mindste sørge for at enheden udelukkende har forbindelse til et netværk, hvor andre enheder der har følsomme oplysninger lagret på sig, som computere, smartphones og tablets, ikke er forbundet til. På den måde vil en hacker ikke kunne bruge en sårbar enhed som springbræt til at hacke andre og mere værdifulde enheder” afslutter Arsene.

Bitdefender Home Scanner virker indtil videre kun til Windows og kan downloades her.