Sådan bygger du holdbart

Står du overfor at skulle bygge et nyt køkken eller renovere udestuen, kan det betale sig at tænke en ekstra gang over, hvilke byggematerialer du bruger. Med de rigtige materialer kan man gøre sit byggeri mere holdbart – til gavn for både miljøet og pengepungen.

En bygning kan ikke vare for evigt, men der er mange ting, du som boligejer kan gøre for at forlænge boligens levetid. I en gratis pjece fra bl.a. Dansk Byggeri er der gode råd at hente.

- Først og fremmest er det vigtigt at vælge materialer, der passer til det formål, de skal bruges til. F.eks. skal gulvet i køkkenet være mere slidstærkt end gulvet i stuen, fordi det bliver vasket oftere. Det kan være en god investering at bruge materialer, der ikke kræver for meget vedligeholdelse, fordi de som regel holder længere tid. Et godt råd er også at købe elementer, hvor du ved, at du kan skaffe reservedele fremover, så man f.eks. ikke skal skifte hele vinduet ud, hvis et hængsel er ødelagt, siger chefkonsulent i Dansk Byggeri Simon Stig-Gylling.

Overvej materialernes levetid
Når du bygger, er det også vigtigt, at materialerne har nogenlunde samme levetid, så de ikke skal udskiftes på forskellige tidspunkter.

- Det handler om at tænke helhedsorienteret, når du vælger dine byggematerialer. Er du f.eks. ved at skifte taget på din bolig, er det en god idé at sørge for, at undertaget ikke skal skiftes før tagstenene. Det er både dyrt og bøvlet, hvis byggematerialerne har meget forskellig levetid, siger chefkonsulent i Dansk Byggeri Simon Stig-Gylling.

Du kan finde flere gode råd til at bygge bæredygtigt her: https://www.danskbyggeri.dk/media/38550/vaelg-baeredygtigt_pjece.pdf

Chefkonsulent i Dansk Byggeri Simon Stig-Gylling, ssg@danskbyggeri.dk, telefon 31 60 99 08
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, ssm@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lejere i 4.400 nordsjællandske almene boliger får besøg af håndværkeren2.6.2020 05:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er godt nyt til lejerne i almene lejligheder og rækkehuse i de nordsjællandske kommuner. Mere end 4.400 almene boliger i Nordsjælland vil blive renoveret inden for de næste par år, viser en opgørelse, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Landsbyggefonden. Rudersdal, Furesø og Frederikssund er topscorere. Her kan lejere i hhv. 959, 684 og 602 almene boliger se frem til, at deres hjem bliver forbedret.

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.