Så gik den ikke længere: Stort fald i byggebeskæftigelsen i 2. kvartal

Efter syv års ubrudt fremgang i byggeaktivitet og beskæftigelse fik også byggeriet en mavepuster med et minus på 5.000 beskæftigede i det første kvartal efter coronapandemien ramte Danmark. Dansk Byggeri forventer dog ikke, at byggeriet bliver ramt af yderligere store fald i beskæftigelsen, og organisationen forventer et comeback i branchen i 2021.

Ifølge Danmarks Statistik var der i 2. kvartal 2020 175.500 beskæftigede i bygge- og anlægsbranchen, når der korrigeres for normale sæsonudsving. Det er et markant fald på 5.000 beskæftigede i forhold til 1. kvartal, svarende til en nedgang på 2,8 procent.

- Den kvartalsvise byggebeskæftigelse, populært kaldet byggeriets ”kongetal”, tog et kraftigt dyk i 2. kvartal, hvor coronakrisen kunne mærkes i hele erhvervslivet. Det markante beskæftigelsesfald på 5.000 på et enkelt kvartal skal dog ses på baggrund af et opsving, hvor byggebeskæftigelsen de foregående syv år voksede støt med 37.000 personer i alt, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Fra blød til hård landing

I forvejen var det Dansk Byggeris forventning, at 2020 ville betyde en blød landing med et mindre fald i byggeaktiviteten blandt andet på grund af et hul i markedet for store anlægsprojekter.

- Men nu har coronakrisen ændret byggeriets bløde landing til en lidt hårdere en af slagsen. Når det er sagt, så tyder det meste fortsat på, at bygge- og anlægsbranchen på bundlinjen kommer forholdsvis helskindet gennem coronakrisen, siger Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

I modsætning til under finanskrisen er både byggeri og boligmarked ifølge Dansk Byggeri en stabiliserende faktor i økonomien.

- Byggeriet er en del af løsningen i forhold til at få sat gang i hjulene igen, både via suspendering af kommunernes anlægsloft, renovering af den almene boligsektor via Landsbyggefonden samt andre klima- og energirenoveringsprojekter, når der skal kød og blod på forårets klimaaftale, siger Bo Sandberg.

Brug for afklaring om investeringer i infrastruktur
Dansk Byggeri påpeger, at der i lyset af den usikkerhed, som coronakrisen giver, i høj grad er brug for en bred politisk aftale om en langsigtet investeringsplan for infrastruktur, så markedet ved, hvad der udover Femernforbindelsen er i pipelinen af store projekter de kommende år.

- Coronakrisen har givet os nogle styrtdykkende kurver, som man ikke troede muligt for blot et halvt år siden. Heldigvis befinder byggebeskæftigelsen sig i den mere udramatiske kategori. Men det store spørgsmål på nogle kvartalers sigt bliver, hvor kraftigt fx de faldende erhvervsinvesteringer slår igennem på byggeriet, og om der kommer lige så mange nye opgaver ind, som der færdiggøres, siger Bo Sandberg og tilføjer:

- I forhold til de private boligejere giver det også fortsat god mening med et forbedret og mindre bureaukratisk håndværkerfradrag, så det sikres, at de mange private renoveringsopgaver laves professionelt på det ”hvide” marked, siger cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg.

Cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, ans@danskbyggeri.dk, telefon 30 36 02 65

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.