Så er der strøm på Fanølinjen
Fredag eftermiddag den 1. oktober 2021 var en stor dag på Fanølinjen. Transportminister Benny Engelbrecht deltog i dagens indvielse af færgen, inden den med frisk strøm på batterierne blev sendt afsted på sin første tur med passagerer.
”Det er en stor dag for Fanø, Esbjerg og hele det sydvestjyske, at der nu kommer en ekstra færge mellem Fanø og Esbjerg. At færgen ovenikøbet er ny og el-dreven gør kun dagen endnu mere speciel. Det er nemlig i disse år, vi ser de første vigtige skridt til omstillingen af vores færgedrift fra traditionelle drivmidler til grøn og bæredygtig energi. Det er en vigtig udvikling for regeringen og flertallet i Folketinget, og derfor er der lige nu mulighed for at søge om støtte til ombygning eller indkøb af grønne indenrigsfærger. Tak til Molslinjen A/S for at sætte "Grotte" i drift. Jeg håber, den vil skabe mange gode oplevelser for rigtig mange passagerer i årene, der kommer”, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Grotte er Molslinjens første elfærge – men planen er, at den skal blive den første af flere færger drevet af grøn strøm.
”Vi vil gerne elektrificere hele vores vestrute-netværk. Planen er, at færgerne på både Langelandslinjen, Samsølinjen og Alslinjen skal sejle på strøm. På den måde tager vi et stort skridt imod at kunne opfylde vores ambitiøse mål for reduktion af færgernes emissioner”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
1,8 millioner passagerer
Grotte er bygget hos Hvide Sande Shipyard, og den er bygget efter præcis samme design som de to nuværende færger, Fenja og Menja, som igennem mange år har vist deres effektivitet i den korte rute mellem Esbjerg og Nordby på Fanø.
Færgerne Fenja og Menja er netop overgået til at sejle på fossilfrit biobrændstof. Dermed kommer de tre færger tilsammen til at nedbringe emissionerne fra færgerne med op til 96 procent.
Med Grotte i drift kommer Fanølinjen til at sejle med tre færger i stedet for to på ruten, som hvert år sejler omkring 1,8 millioner passagerer frem og tilbage hen over Vadehavet. Det betyder et væsentligt kapacitets-løft til ruten, som især om sommeren oplever stor tilstrømning af turister fra Danmark og Tyskland.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder
Information om Molslinjen A/S
Om Molslinjen:
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Högsta på 25 år: Gående resenärer på Öresundslinjen i augusti2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Landgångarna på Öresundslinjens färjor har blivit flitigt använda i augusti. Antalet gående resenärer har inte varit så högt på över 25 år. 372 497 resenärer reste till fots – en nivå som senast noterades i augusti 1999, alltså innan öppningen av Öresundsbron.
Højeste i 25 år: Passagerer brugte fødderne på Øresundslinjen i august2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Der er blevet slidt godt og grundigt på landgangen på Øresundslinjens færger i august. Antallet af gående passagerer har ikke været højre i mere end 25 år. 372.497 rejsende tog turen til fods og det er ikke set højere siden august 1999 – altså før åbningen af Øresundsbroen.
Så vilde bliver Molslinjens elektriske mega-katamaraner29.8.2025 09:05:20 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er så småt gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Men værftet har allerede nu et bud på, hvordan de elektriske katamaraner kommer til at se ud – og de bliver vilde og kraftfulde! Bare en enkelt af færgerne har et større batteri end Danmarks lige nu største batteri!
Nyt havnedesign udfordrer færger26.8.2025 18:14:46 CEST | Pressemeddelelse
Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras. Simuleringerne viser, at Hammershus ved bestemte vindretninger ikke længere sikkerhedsmæssigt forsvarligt kan sejle ind og ud af havnen i op til 23 sekundmeter vind – i stedet bør grænsen være 18 sekundmeter, anbefaler rapporten.
Öresundslinjen är bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli13.8.2025 09:31:07 CEST | Pressemeddelelse
Efterfrågan på biljetter med Öresundslinjens färjor har varit extra stor i juli, en viktig resemånad för semesterfirare. Inte sedan sommaren 2022, direkt efter covid-pandemin, har så många rest med Öresundslinjen mellan Helsingborg och Helsingör. I år var det bara ett enda skyfall som hindrade sommartrafiken över sundet från att nå en miljon passagerare.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum