Så er der strøm på Fanølinjen

Molslinjens helt nye elfærge blev fredag eftermiddag sat i drift på ruten mellem Esbjerg og Fanø. ’Grotte’, som Fanølinjens nye færge hedder, blev efter en kort tur med inviterede gæster sendt afsted på sin første tur med passagerer.
Fredag eftermiddag gik de allerførste passagerer ombord til en emmissionsfri tur fra Esbjerg til Fanø

Fredag eftermiddag den 1. oktober 2021 var en stor dag på Fanølinjen. Transportminister Benny Engelbrecht deltog i dagens indvielse af færgen, inden den med frisk strøm på batterierne blev sendt afsted på sin første tur med passagerer.

”Det er en stor dag for Fanø, Esbjerg og hele det sydvestjyske, at der nu kommer en ekstra færge mellem Fanø og Esbjerg. At færgen ovenikøbet er ny og el-dreven gør kun dagen endnu mere speciel. Det er nemlig i disse år, vi ser de første vigtige skridt til omstillingen af vores færgedrift fra traditionelle drivmidler til grøn og bæredygtig energi. Det er en vigtig udvikling for regeringen og flertallet i Folketinget, og derfor er der lige nu mulighed for at søge om støtte til ombygning eller indkøb af grønne indenrigsfærger. Tak til Molslinjen A/S for at sætte "Grotte" i drift. Jeg håber, den vil skabe mange gode oplevelser for rigtig mange passagerer i årene, der kommer”, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Grotte er Molslinjens første elfærge – men planen er, at den skal blive den første af flere færger drevet af grøn strøm.

”Vi vil gerne elektrificere hele vores vestrute-netværk. Planen er, at færgerne på både Langelandslinjen, Samsølinjen og Alslinjen skal sejle på strøm. På den måde tager vi et stort skridt imod at kunne opfylde vores ambitiøse mål for reduktion af færgernes emissioner”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

1,8 millioner passagerer

Grotte er bygget hos Hvide Sande Shipyard, og den er bygget efter præcis samme design som de to nuværende færger, Fenja og Menja, som igennem mange år har vist deres effektivitet i den korte rute mellem Esbjerg og Nordby på Fanø.

Færgerne Fenja og Menja er netop overgået til at sejle på fossilfrit biobrændstof. Dermed kommer de tre færger tilsammen til at nedbringe emissionerne fra færgerne med op til 96 procent.

Med Grotte i drift kommer Fanølinjen til at sejle med tre færger i stedet for to på ruten, som hvert år sejler omkring 1,8 millioner passagerer frem og tilbage hen over Vadehavet. Det betyder et væsentligt kapacitets-løft til ruten, som især om sommeren oplever stor tilstrømning af turister fra Danmark og Tyskland.