Molslinjen A/S

Elektrisk færge-sommer

23.6.2026 07:00:18 CEST | Molslinjen A/S | Pressemeddelelse

Del

Med næsten 30.000 afgange venter der en travl sommer for Molslinjens færgeruter over hele Danmark. Og denne sommer vil næsten 58 procent af alle de afgange blive sejlet på strøm. Den kommende højsæson bliver dermed den mest elektriske færgesommer nogensinde.

Mere end hver anden af Molslinjens færgeafgange sejles på ren strøm denne sommer. Her er det Samsølinjens Tyrfing, der sejler på ruten mellem Ballen og Kalundborg.
Mere end hver anden af Molslinjens færgeafgange sejles på ren strøm denne sommer. Her er det Samsølinjens Tyrfing, der sejler på ruten mellem Ballen og Kalundborg.

Det bliver en elektrisk sommer hos Danmarks største færgerederi, Molslinjen. Den 1. juni 2026 tog færgerne officielt fat på årets højsæson, og på tværs af rederiets mange ruter i hele Danmark vil 57,6 procent af alle afgange blive sejlet på strøm i stedet for på marine- eller biodiesel i juni, juli og august. Sidste år var det tal 25 procent, så der sejles 131 procent flere ture på el i denne højsæson.

”Vi har fuld fart på den grønne omstilling lige nu, og det er en milepæl for os, at vi denne sommer sammenlagt sejler flere ture på strøm end på diesel”, siger Molslinjens CEO, Carsten Jensen. Han varsler alle Molslinjens ruter omstillet til elektrisk drift i 2030.

Alslinjen og Samsølinjen betjenes af rene elfærger. På Fanølinjen sejler den mest benyttede ud af tre færger på strøm. På Øresundslinjen er tre ud af fire færger på strøm, mens Bornholmslinjen, Langelandslinjen og hurtigfærgerne på Kattegat stadig sejler på diesel.

I Australien bygges der lige nu på de tre mega-katamaraner, som fra begyndelsen af 2028 vil tage hul på en elektrisk fremtid for hurtigfærger, når de sættes i drift på Kattegat.

På Øresundslinjen er den tredje af de tre højfrekvente færger mellem Helsingør og Helsingborg netop konverteret til el. Kun en ældre lastbilfærge er stadig på diesel, og det betyder en højsæson, hvor 95 procent af alle afgange planlægges sejlet på grøn strøm.

 ”Vi mangler stadig de store ruter på Kattegat og på Bornholm, hvor teknologien først nu er ved at gøre det muligt at sejle på strøm med de store katamaraner – men med de andre ruter helt eller delvist på strøm, forventer vi at spare klimaet for adskillige tusinde ton CO2 bare denne sommer”, siger Carsten Jensen.

5,4 millioner rejsende forventes at tage en tur med en af Molslinjens færger i højsæsonens tre sommermåneder.

Kontakter

Om Molslinjen

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 19 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 10 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.

Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Vikingbus driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Busserne kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.

Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere.

Mere info: www.molslinjen.dk

Andre sprog

Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

Konklusion efter uheld med rampe23.4.2026 10:08:45 CEST | Pressemeddelelse

Molslinjen har nu afsluttet undersøgelsen af, hvad der skete, da Fanølinjens rampe i havnen i Nordby på Fanø faldt ned den 9. februar 2026. Undersøgelsen betyder, at rampernes løftecylindre laves på en ny måde. Den 9. februar faldt rampen i havnen på Fanø, og Fanølinjens færger måtte i en periode indstille sejladserne mellem Esbjerg og Fanø. Et tilsvarende uheld i sommeren 2023 har ført til omfattende undersøgelser af de løftecylindre, som bevæger ramperne op og ned i både Esbjerg og på Fanø. Undersøgelserne er foretaget af tekniske eksperter fra producenten af cylindrene, af Molslinjens teknikere og af metallurger, som er eksperter på metal. Undersøgelsen konkluderer, at der i øjerne på cylinderne har dannet sig små revner i metallet, som er blevet svækket over tid. Der er tale om revner, som ikke er synlige, og som derfor ikke blev opdaget i vedligehold af cylinderne. Konklusionen efter undersøgelsen er blevet, at producenten af løftecylinderne nu ændrer design, så øjerne bliver stær

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye