Rytters Tømrerfirma ApS nyder godt af en bestyrelse
Rytters Tømrerfirma i Norddjurs har lige fået Gazelle nummer 4. Siden Mathias Rytter startede firmaet med en enkelt bil i 2006, har Rytters været i en rivende udvikling.
I dag svinger antallet af medarbejdere mellem 35 og 50. Udover opgaver for private og virksomheder, byder Rytters på store entrepriser, har en tagpap-afdeling og udlejer ejendomme.
Men indtjeningen var ikke god nok i forhold til indsatsen, mente ejerleder Mathias Rytter. Han er gået målrettet efter et bedre resultat på bundlinjen, og pilen går nu opad.
En kollega i byggebranchen fortalte om gode erfaringer med en professionel bestyrelse, som han havde fået med hjælp fra Erhvervshus Midtjylland. Og det fik Mathias Rytter til at kontakte erhvervshuset for at få vejledning og afdækket behovet for en bestyrelse.
Godt match med handlekraft og struktur
Virksomhedskonsulent Jesper O.H. Sørensen kom på besøg, og det er blevet til flere besøg siden.
”Efter første møde med Jesper kørte det bare. Vi var imponerede over, hvor godt han fangede vores virksomhed. Han fik sat i sving, at vi kunne søge kandidater til bestyrelsen med hjælp fra en ekstern rådgiver”, siger Mathias Rytter.
Ud fra otte ansøgninger, plukkede virksomheden en bestyrelsesformand ud, og det har vist sig at være et godt match. Hun blev ansat for et halvt års tid siden efter en prøveperiode.
”Hun har som sådan ikke lært os noget nyt, men nu får vi tingene gjort. Vi har fået mere handlekraft og struktur på tingene. Hvis vi beslutter noget i dag kl. 9, kan det være ført ud i livet kl. 11”, understreger Mathias Rytter.
Bestyrelsen har bl.a. arrangeret to strategidage, og lederne har lagt en kortsigtet og en langsigtet strategi for at sikre, at dagligdagen ikke tager over.
”Vi har blandt andet skrevet lister over det, vi burde gøre, og hvem der står for det. Og hver især har vi en prioriteringsliste, som sikrer, at vores fokus er på det, der er vigtigst”, fortæller Mathias Rytter.
Han fremhæver, at der er kommet mere struktur på hele vejen rundt. Lige fra bilerne til arbejdsprocesser.
”Det er vigtigt. En ny revisor og en knivskarp økonomistyring giver også effekt på bundlinjen. Og når vi omsætter for 50-60 mio. kr., bliver det til rigtig mange penge, hvis vi lige skruer lidt på en knap”, fastslår han.
Få sparring lokalt i Norddjurs
I Norddjurs Kommune arbejder Jannie Mejer, der er virksomhedskonsulent i Erhvervshus Midtjylland og sidder på kontor i enten Grenå eller Auning, tæt sammen med Norddjurs Kommune Erhverv om at hjælpe de lokale virksomheder med f.eks. digitalisering, grøn omstilling, eksport mv. - herunder mulighederne for eksempelvis medfinansiering til udviklingsprojekter. Jannie kan desuden trække på 35 konsulent kollegaer, hvis der er særlige muligheder og udfordringer hos de lokale virksomheder.
Nøgleord
Kontakter
Anna Maria SønderholmUdviklingschef
Kontakt for pressehenvendelser
Billeder
Links
Information om Erhvervshus Midtjylland
Vi kan være din uvildige sparringspartner
Vores rolle er ikke at fortælle dig, hvad du skal gøre. Det kalder vi nemlig rådgivning. Men du kan bruge os som en uvildig sparringspartner, du kan vende dagligdagen og fremtiden med. Et udefra og ind syn er nemlig altid en god ide.
Vores konsulenter kender de udfordringer, du som virksomhedsejer og -leder står i. Og står til rådighed, når du skal træffe små og store beslutninger om din virksomhed, så du ikke står alene.
Du bestemmer selv hvor lidt eller meget tid, vi skal bruge sammen. Og i hvilken grad vi skal involvere os. Det er din business.
Vi er her bare for at hjælpe.
Ring på 70220076 eller book et møde med en konsulent her
Følg pressemeddelelser fra Erhvervshus Midtjylland
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Erhvervshus Midtjylland
Nye rapporter sætter fokus på topaktuelt tema om midtjyske ejerledede virksomheder12.9.2024 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervshus Midtjylland har netop lanceret nye rapporter om den midtjyske erhvervsudvikling med særtema om ejerledede virksomheder, generationsskifte og diversitet.
Spil dig klogere på cybersikkerhed med Industriens Fond og Center for Cybersikkerhed hos Erhvervshus Midtjylland3.9.2024 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Er der styr på cybersikkerheden i jeres virksomhed?
Erfaren leder indskiftes på direktørposten i Erhvervshus Midtjylland: Første prioritet er arbejdsmiljøet28.5.2024 09:15:19 CEST | Pressemeddelelse
Mette Højborg er tirsdag morgen trådt ind ad døren som midlertidig direktør i Erhvervshus Midtjylland. Hendes vigtigste opgave bliver at sætte gang i en kulturproces, som skal genoprette et godt og trygt arbejdsmiljø i hele organisationen.
Ny direktør er et af flere initiativer, der skal rette op på kritisable arbejdsforhold i Erhvervshus Midtjylland24.5.2024 10:27:10 CEST | Pressemeddelelse
En enig bestyrelse har torsdag eftermiddag igangsat flere initiativer, der skal medvirke til at genetablere et godt psykisk arbejdsmiljø i Erhvervshus Midtjylland. Blandt disse er en fratrædelsesaftale med direktør Erik Krarup.
Små firmaers krisekorps ringes ned af nødstedte ejere25.1.2024 12:35:40 CET | Pressemeddelelse
Aldrig før har så mange ejere af små firmaer og butikker fået hjælp hos Early Warning, som i 2023. De 112 frivillige rådgivere hjalp 1271 ejere mod 859 i 2022, og tallet forventes at stige i 2024.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum