Ros for at synliggøre erhvervsuddannelsernes mange muligheder for kommunens unge

Der var mange pæne ord til Horsens Kommunes arbejde med at klæde unge på til at tage en erhvervsuddannelse, da kommunen holdt sit årlige dialogmøde med Dansk Byggeri. Cirkulært byggeri og hurtigere sagsbehandlingstider for byggesager var også på dagsordenen.

På det årlige dialogmøde mellem Dansk Byggeri og Horsens Kommune fik kommunen ros for sin indsats for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse, så de lokale virksomheder også i fremtiden kan finde de medarbejdere, de har brug for i nærområdet. Horsens Kommune har for eksempel startet initiativet ’Samspil’, hvor alle elever fra 0.- 9. klasse gennem undervisning, inspiration og virksomhedsbesøg bliver klogere på de mange job- og uddannelsesmuligheder, en erhvervsuddannelse giver.

- Det er et rigtig godt initiativ, der forhåbentlig kan være med til at inspirere endnu flere lokale unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Det er også rigtig godt, at kommunen har indført, at alle folkeskoleelever bliver tilbudt at komme i erhvervspraktik. En uge i en lokal virksomhed giver et rigtig godt indblik i, hvad man laver, når man arbejder som tømrer eller murer. Jeg har selv haft stor glæde af at have elever i erhvervspraktik i min virksomhed, og jeg håber, at endnu flere unge har lyst til at blive klogere på bygge- og anlægsbranchen, siger Jens Arne Pedersen, lokalformand for Dansk Byggeri Horsens og bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Østjylland.

Horsens Kommune holder også en stor uddannelsesmesse, hvor både elever og forældre kan høre om forskellige uddannelser.

- Vi vil gerne være med til at vise de unge, de mange muligheder de har, når de skal vælge uddannelse, så de har et ordentligt grundlag at træffe deres valg ud fra. I Horsens har vi en stor interesse i, at vores lokale bygge- og anlægsvirksomheder kan tiltrække medarbejdere i fremtiden. Derfor gør vi en stor indsats for at give eleverne et indblik i, hvad man kan bruge en erhvervsuddannelse til, siger borgmester i Horsens Kommune Peter Sørensen.

Fokus på hurtigere byggesagsbehandling og cirkulært byggeri
Under dialogmødet talte man også om, hvor kommunen kan gøre det bedre. Her opfordrede de lokale virksomheder kommunen til at have fokus på at reducere sagsbehandlingstiden på byggesager, der er steget i forhold til sidste år blandt andet på grund af en ny certificeringsordning.

- Der er ingen tvivl om, at kommunen prioriterer at skabe gode forhold for de lokale virksomheder. Derfor håber vi også, at Horsens Kommune vil fortsætte sit fokus på at forbedre byggesagsbehandlingen, så både borgere og virksomheder hurtigere kan komme i gang med at bygge. Det er noget, der betyder rigtig meget både for erhvervslivet og de private, siger bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Østjylland Finn D. Pedersen.

Afslutningsvis udtrykte Dansk Byggeri også tilfredshed med Horsens Kommunes øgede fokus på bæredygtigt og cirkulært byggeri, blandt andet i udbuddet af en ny daginstitution i Bygholm Bakker, hvor der bliver stillet særlige krav om indeklima og bæredygtighed, så byggeriet kan opnå DGBN Guld-certificering.

Borgmester i Horses Kommune Peter Sørensen, telefon 76 29 20 00
Bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Østjylland Finn D. Pedersen, telefon 40 57 10 75
Jens Arne Pedersen, lokalformand for Dansk Byggeri Horsens og bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Østjylland, telefon 75 65 78 88