ROEQ fuldautomatiserer den nye MiR1000 robot

To splinternye danske robotopfindelser udgør tilsammen en komplet automatiseret logistikløsning. De bliver præsenteret i denne uge på USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago. ROEQ lancerer en unik rullebane TR1000 Top Roller, som monteres på toppen af den nye MiR1000-robot og automatiserer læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationer. Nyskabelsen automatiserer håndtering af et helt ton gods. Derved kan industrien eliminere belastende fysisk arbejde i logistikkæden og fjerne flaskehalse og ventetid

Den danske nyskabelse TR1000 TopRoller bliver i denne uge præsenteret for den globale industri  på robotmessen Automate Show i Chicago.
Den danske nyskabelse TR1000 TopRoller bliver i denne uge præsenteret for den globale industri på robotmessen Automate Show i Chicago.

Når hele arbejdsprocessen bliver håndteret af robotløsninger, som kommunikerer ubesværet med hinanden, booster det effektiviteten i logistikken. Det er visionen bag ROEQ’s nye TR1000 Top Roller, som automatiserer læsning og aflæsning af MiR1000, den største og stærkeste selvkørende mobile robot fra Mobile Industrial Robots (MiR). TR1000 lanceres på ROEQ’s stand 8459 på Automate 2019-messen, som afvikles i Chicago 8.-11. april. På messen præsenterer ROEQ også sit øvrige udvalg af topmoduler til de tre andre mobile robotter fra MiR, hvor produktnavnet angiver nyttelasten: MiR500, MiR200 og MiR100.

"En mobil robot uden automatisk rullebane eller topmodul er som en robotarm uden en griber," siger Peder Grejsen, teknisk salgschef hos ROEQ. "Produktionsgennemløbet kan virkelig forøges, når de mobile robotter udstyres med intelligente topmoduler, som selv kan klare læsning og aflæsning." TR1000 passer til amerikanske paller og kan leveres med fuldautomatisk løftefunktion til håndtering og levering af varer i højder fra 600 mm til 750 mm. Top Roller fungerer perfekt sammen med MiR's eget brugerinterface, hvor alle kontrolfunktioner indgår. Når den mobile robot bliver tilkaldt for at levere eller hente varer, kommunikerer den automatiske rullebane med opsamlings- eller leveringsstationerne og vil automatisk aktivere læsning eller aflæsning ved ankomsten.

Fjerner ventetid og gør jobbet sundere

"Vi fjerner den sidste manuelle del af den automatiserede logistikproces ved at klare læsning og aflæsning af mobile robotter, noget som i dag foregår enten med gaffeltrucks eller palleløftere eller ved håndkraft," siger Peder Grejsen. "Vores nye topmodul med automatisk rullebane giver medarbejderne et bedre arbejdsmiljø, da den overtager de fysisk belastende opgaver, reducerer trucktrafikken og sænker støjniveauet."

CSO og stifter af MiR, Niels Jul Jacobsen, hilser TR1000 velkommen i virksomhedens netværk af teknologipartnere. "Med TR1000 tilbyder ROEQ et værdifuldt nyt produkt, som virkelig udvider anvendelsesmulighederne med en MiR1000 robot," siger han. "Det, at den kan håndtere amerikanske pallestørrelser og samtidig er justerbar i højden, er unikke nye funktionaliteter, som adskiller ROEQ's nye topmoduler fra de eksisterende løsninger. Vi glæder os til, at den bliver lanceret i Nordamerika."

Åbner nye muligheder i USA

ROEQ udvider i den grad sit nordamerikanske netværk af distributører, og i de nordligste østkyststater i USA er ROEQ repræsenteret af Knotts Company. Her ser salgschef, Mark Howe et kæmpepotentiale i at udstyre MiR1000-robotter med automatiske rullebånd:
"Det at kunne håndtere en nyttelast på 1000 kg på mobile robotter med automatisk rullebånd som topmodul åbner dørene til nye kundetyper," siger han og nævner lagerbranchen og distributionscentre. "Vi kan nu også fokusere på kunder, som håndterer materialer, der skal transporteres fra lager til produktionsområde. Vi har allerede oplevet en betydelig efterspørgsel efter ROEQ's mindre topmoduler, og vi forventer, at TR1000 vil bliver lige så godt modtaget.”

TR1000 fjerner også behovet for særlige pallestativer, tilføjer Cale Harbour, vicedirektør for produktsalg hos Advanced Control Solutions, ROEQ’s distributionspartner i det sydøstlige USA. "For kunder med begrænset plads kan det gøre en stor forskel," siger han. "I vores del af landet ser vi dette produkt som den perfekte løsning til for eksempel bil- og tæppeindustrien, hvor en stor del af den interne logistik nu kan automatiseres. Det er en helt ny teknologi, som virkelig har fået fat i løbet af det seneste halvandet år."

ROEQ lancerede for nylig TR125 Top Roller, som er beregnet til robotten MiR200. TR125 er den ideelle løsning til transport af produkter, der er pakket i papkasser, plastikbeholdere eller lignende. Virksomheden har også lanceret en række andet ekstraudstyr til MiR, blandt andet docking-stationer, løftemoduler og den meget fleksible løsning ROEQ C300 vognsystem. Ved at anvende ROEQ C300-vognen kan robotten hente læssede vogne, køre dem til de anviste docking-stationer og aflevere dem, så de kan blive tømt eller forberedt til næste opgave. Denne løsning sikrer, at MiR-robotten kun er uvirksom i korte tidsrum, hvilket effektiviserer arbejdsgangene mellem de forskellige afdelinger på fabrikken.
"Når vi sælger en MiR-robot, er det altid en vigtig del af dialogen at supplere med ROEQ-moduler," siger Howe. "De giver en kæmpe merværdi, og vi er altid imponerede over, hvor godt produkterne er integreret med MiR-platformen på både hardware- og softwaredelen."

Om ROEQ
ROEQ er en forkortelse for "Robotic Equipment" og er en videreudvikling af den danske virksomhed Produkt Innovation (PI), som blev grundlagt i 2002, en R & D-konsulentvirksomhed med kunder som Novo Nordisk og Leica Geosystems. I foråret 2017 fik PI en konsulentopgave med Mobile Industrial Robots (MiR), og her opstod idéen til at udvikle de produkter, der sælges i dag. I foråret 2017 udviklede og testede tre medarbejdere de første løsninger, og salget af ROEQ-produkterne begyndte i starten af 2018. ROEQ har siden udviklet sig til et globalt netværk af engagerede distributører og fortsætter med at udvikle og fremstille nye spændende produkter, der forbedrer og effektiviserer arbejdsgangene i mange slags virksomheder verden over. Virksomheden er en del af den blomstrende danske robotklynge.

Pressekontakt i Danmark:
Malene Grouleff:
malene@grouleff.it

robotstories@grouleff.it

Hør om robotter som succes for SMV: Afslører fordærvet mad og revolutionerer gartneri17.6.2019 09:43:40 CESTNyhed

Innovationsprogrammet AutomationsBoost inviterer til gå-hjem-møde om de muligheder, som små og mellemstore virksomheder får med robotter. Gå-hjem-mødet foregår torsdag 20. juni i Odense. Gennem AutomationsBoost har RoboCluster og Erhvervshus Syd i samarbejde med forskere og andre partnere boostet en række mindre virksomheder med spændende automatiseringsløsninger for at skabe fremtidens virksomheder.

Dansk mobil robot löser 3 utmaningar på amerikansk fabrik12.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

MiR500 mobil-roboten automatiserar, förbättrar kvaliteten och löser bemannings- och säkerhetsproblem hos Cabka Group. Företaget har huvudkontor i Tyskland och har sex fabriker i Europa och en i nordamerikanska Missouri, där postindustriell plast återanvänds till lastpallar. Fabriken är i drift dygnet runt och producerar omkring 5 000 lastpallar om dagen. Cabka utmanas av en brist på arbetskraft och av att en stor omsättning av tillfälligt anställda leder till dyra driftstopp. MiR500 är därför en viktig komponent i en ny och helautomatisk produktionslinje som kommer införas på flera ställen i verksamheten. Detta för att minska beroendet av tillfälligt anställa och samtidigt förbättra produktkvaliteten och säkerheten för de anställda.