Rødovre er Danmarks mindst erhvervsvenlige kommune

København og Ballerup har skruet gevaldigt op for erhvervsvenligheden, mens Rødovre for anden gang får titlen som Danmarks mindst erhvervsvenlige kommune. I Dansk Byggeris årlige analyse af kommunernes erhvervsvenlighed er også Glostrup, Albertslund, Ishøj, Tårnby, Hvidovre og Dragør blandt de ti mindst erhvervsvenlige kommuner i Danmark.

I Rødovre betaler virksomhederne den maksimale særlige virksomhedsskat kaldet dækningsafgiften, prisen for at få sagsbehandlet en byggetilladelse er en af landets højeste, og der holdes sjældent dialogmøder med det lokale erhvervsliv. Det er nogle af årsagerne til, at Rødovre i år er Danmarks mindst erhvervsvenlige kommune. Også i 2015 blev Rødovre kåret som landets mindst erhvervsvenlige.

Det viser Dansk Byggeris årlige analyse af erhvervsvenligheden i landets 98 kommuner, som vurderer kommunerne ud fra 23 forskellige parametre og nøgletal som fx ventetiden på en byggetilladelse, åbningstiden på genbrugspladserne og størrelsen på gebyrer og skatter.

Her ligger 15 ud af 17 hovedstadskommuner blandt den mindst erhvervsvenlige halvdel af landets kommuner. Glostrup, Albertslund, Ishøj, Tårnby, Hvidovre og Dragør ligger endda i bunden blandt landets ti mindst erhvervsvenlige kommuner.

- Det er ærgerligt, at næsten alle kommunerne i hovedstadsområdet år efter år er blandt de mindst erhvervsvenlige. Jeg ville ønske, at de havde større ambitioner. Derfor bliver jeg også ekstra glad, når jeg ser, at både Ballerup og København har taget nogle gevaldige spring op af listen og i den grad arbejdet for at blive mere erhvervsvenlige. Det er virkelig godt gået, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou.

Ballerup er på plads nummer 14 ud af 98 kommuner en af landets bedste til erhvervsvenlighed og den mest erhvervsvenlige kommune i hovedstadsområdet skarpt efterfulgt af Vallensbæk på plads nummer 23. Også København har arbejdet på at blive mere erhvervsvenlig. Hovedstaden er sprunget 34 pladser frem og ligger nu på plads nummer 52.

- Uanset om man bor i vækstens centrum i hovedstadsområdet eller på den jyske hede, så bør ambitionen være at give virksomhederne mest mulig medvind, så de kan skabe arbejdspladser og vækst til lokalområdet. Men her lukrerer mange af hovedstadskommunerne på deres beliggenhed, og det betyder i praksis, at de ikke gør særlig meget for at gøre det nemt at drive virksomhed, siger Mads Raaschou.

Billund er Danmarks bedste til erhvervsvenlighed, mens Rødovre er den dårligste.

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, Mads Raaschou, telefon 28 44 00 88
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Hovedstaden, Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Holstebro Kommune er danmarksmester i at udlicitere tekniske opgaver til private16.9.2019 05:00:00 CESTPressemeddelelse

I Holstebro har man overladt stort set hele arbejdet med at drive og vedligeholde kommunens veje, grønne anlæg, parker og rydde sne til private virksomheder. Næsten 91 procent af de tekniske opgaver er udliciteret, og det gør Holstebro Danmarks bedste, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri. Men der er store forskelle på, hvor meget de midt- og vestjyske kommuner udliciterer.