Robotter vil gøre håndværkerens job sundere

En karriere som håndværker er blevet meget andet end hammer og el-værktøjer. Robotter vil dag for dag forandre arbejdet på byggepladserne. Det er ikke fjern fremtidssnak. Allerede i 2020 får danske håndværkere blandt andet mulighed for at tage en mobil stemmestyret tilskæringsrobot med i kassevognen eller traileren. Den hedder Amigo og kan automatisere tilskæring af gips og andre plader, så håndværkeren kan få hænder fri til andre opgaver. Amigo-robotten er startskuddet til en automationsbølge i byggebranchen, hvor nye teknologier for alvor skal minimere nedslidning, skader, støv, støj og dårlige arbejdsstillinger.

CEO Peter Hartvigsen forudser robotter vil forandre arbejdet på byggepladserne. Allerede i 2020 får danske håndværkere blandt andet mulighed for at tage en mobil stemmestyret tilskæringsrobot med i kassevognen eller traileren.

I mange år er der sket meget lidt forandring i arbejdsmetoder og værktøjer på byggepladsen. Men nu er der gudskelov for håndværkerne langt om længe gennembrud på vej. Trenden i robotudviklingen og på arbejdsmarkedet er nu, at vi skal lære robotterne at gøre det, vi ikke selv er bygget til at kunne holde til.

De færreste håndværkere kan nemlig fysisk holde til et helt arbejdsliv på en byggeplads.

Der er meget få håndværkere, der bliver i byggebranchen længere end til 50-års alderen. De bliver pedeller, sælgere, lærere i stedet. Eller robot-iværksættere som mine kolleger og jeg er blevet, konstaterer Peter Hartvigsen, stifter af Kobots, der udvikler stemmestyrede teknologier blandt andet til byggebranchen.

Jeg er selv uddannet tømrer, og en stor del at ingeniørteamet bag Kobots har faktisk en erhvervsuddannelse bag sig.Vi er tre tømrere, en klejnsmed og en elektriker. Det gør, at vi har en helt anderledes tilgang og forståelse for branchen. Det er også et godt eksempel for de unge mennesker der fravælger erhvervsuddannelserne i disse år, at de kan se at der er nye løsninger på vej og en fremtid der kan ende et helt andet sted en man kan forstille sig som ung lærling.

Stemmestyring er smartere end knapper
Peter Hartvigsen har drevet tømrervirksomhed i 15 år, og derfra kunne han se, at håndværkerne manglede et mere automatiseret alternativ til den måde, eksempelvis opsætning af gipsvægge typisk foregår på i dag – to tømrere arbejder i hold, hvor den ene skærer til, og den anden monterer. 70-80 % af alle materialer, som virksomheden fik fra trælaster, bearbejdes i dag manuelt på selve byggepladsen.

Jeg fandt ud af, at der ikke rigtig fandtes nogle løsninger, som virkede i et tømrerperspektiv. De gjorde ikke nok ved effektiviteten, så de var ikke rentable for håndværksmesteren at investere i. Men når vi kan bruge stemmen til at betjene værktøjer og software, mens vi bruger hænderne til noget andet, så kan vi blive mere effektive. Derfor opfandt vi tilskæringsrobotten Amigo, som er en ”ven”, man har med på arbejde, der hjælper med alt det støvede, støjende, tunge og bøvlede arbejde, forklarer Peter Hartvigsen.

Januar-event giver robot-overblik til byggeriet

Der er et markant stigende fokus på automatisering og digitalisering i bygge- og anlægsbranchen i disse år, og det pibler frem med nye robotteknologier og automationsløsninger. De kan forebygge nedslidning, og de kan også gøre denne branche mere attraktiv for kvinder, når jobbene i denne boldgade bliver fysisk mindre krævende. De to Innovationsnetværk RoboCluster og InnoBYG samt klyngen BYG FYN, inviterer derfor i 30. januar 2020 på studietur til ”Danmarks robothovedstad” Odense. Rundturen byder på indsigt i hvordan robotter anvendes i byggebranchen samt hvilke tendenser, der er fremherskende i udviklingen og skaber værdi i bygge- og anlægsbranchen. Deltagerne får også mulighed for selv at afprøve nogle af de nye teknologier som inspiration til deres eget arbejde, heriblandt Kobots nyskabende robot.

Fælles for nye teknologier, at de kan medvirke til et mere effektivt byggeri med kortere byggetid, færre fejl og mindre materialespild. I fagbladet 3F vurderer Dansk Byggeris Erhvervs- og brancheservice, Michael H. Nielsen, at potentialet et kæmpestort. Han siger også at ”en optimeret produktionsproces er en fordel for både medarbejderne og arbejdsgiverne. Vores udfordring er, at byggebranchen er en konservativ branche, og vi skal have de nye teknologier udbredt i de mange små og mellemstore virksomheder. Mange af de helt store entreprenører er allerede rigtig langt fremme”, siger Michael H. Nielsen til fagbladet 3F.

Hos Kobots oplever man et marked, der er meget parate til at automatisere. Interessen kommer fra såvel danske som udenlandske entreprenører, der arbejder i Danmark. Der er således stor interesse om den stemmestyrede tilskæringsrobot, allerede før den i starten af januar kan købes eller lejes i byggemarkederne.

Det har overrasket mig, hvor stærkt det faktisk er gået. Det kan tage tid at sparke døre ind og gøre sig bemærket - det var jeg indstillet på - men det har slet ikke været nødvendigt. Vi har bare skullet vise robotten frem, så folk kunne se, hvad den kunne, og så har interessen været der fra start, fortæller Peter Hartvigsen, CEO i Kobots.

Han oplever på ingen måde byggebrancen som konservativ eller tøvende, når det er noget der virker og giver værdi:

Myten om konservatisme i byggeriet kommer af, at branchen ikke har set noget, der virkelig virker før nu. Det er også naturligt at være tøvende, hvis man ikke kan se ideen eller er i tvivl om noget virker. Og det er præcis det, der er forskellen på det, som vi laver og så de andre løsninger, der er for bøvlede at anvende.

Tre gange hurtigere - og mindre materialespild

Med Amigo kan én tømrer via en app kommunikere med den stemmestyrede tilskæringsrobot, der efter præcise, korte instrukser leverer millimeter præcise skæringer af alle slags plader, så tømreren blot skal sætte pladerne op. Og resultaterne er ikke til at tage fejl af: Der opnås en effektivitetsforøgelse på op til 300 % eller tre gange hurtigere udførelse.

Amigo fremmer også bæredygtighed i byggeriet, i og med, at den husker mængden af materiale, der er brugt, og oplyser om, hvilke rester der kan bruges til nye tilskæringer i stedet for blot at tage en ny plade. Alt spild dokumenteres digitalt, og Kobots forventer, at disse oplysninger vil være med til at reducere mængden af materialespild med ca. 30 %. Og mindre spild betyder samtidig mindre transport af byggematerialer og udledning af CO2.

Tilskæringsrobotten vejer samlet ca. 47 kilo og efter reglerne kan robotten transporteres i tre enheder af maksimum 16 kilo for eksempel i en trailer. Håndværkerne kan samle robotten ude på byggepladsen på under 10 minutter. Og så kan den automatiske tilskæring af eksempelvis gipsplader begynde.

70-80 % af alle materialer, som virksomheden fik fra trælaster, bearbejdes i dag manuelt på selve byggepladsen. Her er et automatiseringspotentiale, konstaterer CEO Peter Hartvigsen, Kobots.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Kort om Kobots

Kobots er i gang med salget af Amigo både inden for byggeriet og til uddannelsesinstitutioner, og de første robotter leveres allerede i februar 2020. Måned for måned styrkes Kobots organisation med ekspertise inden for byggeindustri og automations- og robotbranchen, og staben tæller nu 15 medarbejdere.

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.