Robotstyret pakning giver korte gennemløbstider: Sådan pakker en UR5-cobot to millioner printplader pr. år

Den største uafhængige serviceudbyder inden for elektronikproduktion i Østrig har forfinet sin automationsstrategi yderligere. Sammen med Fraunhofer Austria Research har Melecs EWS udviklet en kollaborativ robotapplikation til pakning af små printplader. Takket være den nye cobot fra Universal Robots har firmaet øget deres produktivitet på dette anvendelsesområde med 25 procent, samtidig med at de lægger grunden til en mere omkostningseffektiv og enklere automation i fremtiden.

Den automatiserede proces aflaster medarbejderne og frigør vigtige ressourcer.

Vi lever i en forbundet verden, og efterspørgslen efter højtydende elektronik vokser konstant over hele kloden. En af de væsentligste drivkræfter i denne udvikling – især i tysktalende lande – er bilindustrien og trenden mod stadigt mere intelligente biler.

Så det kommer ikke som nogen overraskelse, at en virksomhed som Melecs oplever en sådan dynamisk vækst. Virksomheden leverer en del af de elektronikkomponenter, som finder vej ind i en lang række forskellige high-end tyske biler som VW, BMW og Mercedes. Faktisk opstod dette østrigske kraftcentrum for blot ti år siden ved et ledelsesopkøb fra Siemens AG og var dengang en komplet novice i bilbranchen. I mellemtiden er Elektronikwerk Siegendorf (Melecs EWS) blevet en del af Melecs-koncernen og rangerer ikke kun som Østrigs største serviceudbyder inden for elektronikproduktion, men er også en global spiller i bilindustrien og markedsførende inden for transmissionsstyring til firehjulstræk. Årsagerne kan hurtigt opregnes: innovative produkter, konkurrencedygtige priser, høje kvalitetsstandarder og leveringssikkerhed på 100 procent. Melecs er en af de største private arbejdsgivere i den østrigske delstat Burgenland, og udover elektronikfabrikken i Siegendorf driver koncernen også produktionsanlæg i Ungarn, Kina og Mexico, Medarbejderne på fabrikken i Siegendorf er særligt stolte af den pris, der er udstillet i bygningens forhal, hvor fabrikken udnævnes til “Årets fabrik 2018” i Østrig.

Innovationsprojekt med strategisk betydning

At fastholde og udbygge denne konkurrencedygtige position er en central opgave for Georg Loisel, vicedirektør for kvalitetsstyring og produktionssystem i Melecs-koncernen. Loisel er altid på udkig efter nye og interessante produktionsteknologier. “Vores sektor er meget omkostningsstyret”, bemærker han. “Automation er således en integreret del af vores daglige aktiviteter – men vi skal altid stille spørgsmålstegn ved “hvordan” for at kunne holde tempoet, både nu og i fremtiden. Ud over større omkostningseffektivitet giver automation os også en bedre kvalitetssikring – og derfor har vi meget fokus på automation, selv i lande med lave omkostninger som Ungarn eller Kina.”

I 2018 startede Georg Loisel et innovationsprojekt for anlægget i Siegendorf, som havde fokus på anvendelsen af kollaborative robotter, såkaldte “cobots”, i Melecs' produktionsanlæg. Det var startsignalet til en global automationsstrategi: Loisel ønskede at undersøge, i hvor høj grad cobotter er egnet til at udvide anvendelsen af konventionelle industrielle robotter og systemer. “Cobotter kan støtte os på mange forskellige måder. En af de vigtigste fordele er det faktum, at de hjælper os med at automatisere mere omkostningseffektivt og hurtigere end med konventionelle løsninger. Det giver os momentum til at opnå hurtig vækst.”

Cobot-pilotapplikationen er resultatet af samarbejdet med Fraunhofer Austria Research GmbH. “Først udførte vi sammen nogle forberedende undersøgelser og analyserede de forskellige arbejdspladser i vores fabrikshal; hvor ville automation med cobotter give mest mening, og hvor kunne vi finde det største anvendelsespotentiale?” forklarer Loisel. “Vi vil gerne finde frem til en egnet proces, hvor cobotten vil kunne aflaste vores medarbejdere.”

Den ideelle anvendelse blev fundet ved pakningen af elektronikkomponenter til vandpumper til biler. Til dato er håndteringen af de små, runde printplader med en diameter på omkring 4 cm blevet udført manuelt i treholdsskift. Georg Loisel opridser detaljerne: “Som sådan er pakkeprocessen et lukket kredsløb, som er ensformigt og standardiseret. Dette var det afgørende kriterie for, at innovationsprojektet skulle rette sig præcis mod denne proces. Vi involverede også medarbejderne nøje i disse anliggender,” siger han i sin forklaring af, hvad robotten betyder for de ansatte. “Som et resultat heraf kan disse medlemmer af vores stab nu indsættes på andre arbejdspladser på mere målrettet vis. I kraft af vores vækst har vi brug for alle ledige hænder på produktionsområdet.”

Kollaborativ anvendelse med korte gennemløbstider

Melecs gav Titanilla Komenda opgaven med at implementere det første cobotsystem. Den unge kvinde fra Wien er robotingeniør i Fraunhofer Austria Research, hvor hun rådgiver og ledsager virksomheder som Melecs på deres vej mod samarbejde mellem menneske og robot.

De krav, som Titanilla Komenda stod over for i automatisering af denne specifikke applikation var temmelig avancerede: “Den største udfordring var at realisere de meget korte gennemløbstider på fem til seks sekunders pakketid pr. komponent. For at implementere dette driftssikkert valgte vi sammen med Melecs UR5-modellen fra Universal Robots,” siger hun. “For det første fandt vi det bedste forhold mellem pris og ydelse hos Universal Robots. “For det andet har Universal Robots allerede bevist sit værd på markederne, og de er i stand til at servicere Melecs gennem en partner i nærområdet.”

For at kunne imødekomme de høje krav, der er til den samlede applikation, skal UR-cobotten udføre en hel del individuelle opgaver. I denne forbindelse blev cobotten udstyret med et særligt gribeinstrument, som kombinerer tre laserscannere, tre flowgribere og en vacuumgriber i en enkelt enhed.

Og sådan forløber processen: Efter adskillelsen af pladerne placerer medarbejderen tre printplader i cobottens arbejdsområde. Cobottens laserscannere registrerer indledningsvis tre printplader. Efterfølgende opsamler de tre flowgribere hver en printplade og placerer dernæst alle tre plader på en bakke. Bakken har plads til i alt 54 printplader. Så snart bakken er fuld, bruger cobotten sine vacuumgribere til at placere bakken i en æske – og når æsken er fuld af bakker, påsætter cobottens vacuumgriber et låg, hvorefter æskerne er klar til at blive fragtet ud til kunderne.

“UR-robotten pakker hvert år omkring to millioner komponenter,” fortæller Komenda stolt. “Efter min mening beviser dette projekt, at det helt sikkert er muligt at opnå virkelig korte gennemløbstider med cobotter.” Med hensyn til sikkerheden arbejder UR-cobotten uden beskyttelseskabinet og i umiddelbar nærhed af medarbejderne. “I det samarbejdende område – med andre ord der, hvor mennesker og robotter deler arbejdsrum – bevæger robotten sig med nedsat hastighed,” forklarer Komenda. “Personskade ved placering af printplader kan nu undgås, selv hvis der skulle ske et sammenstød med robotarmen. Herudover er griberen designet til at have en støddæmpende mekanisme, så den samlede applikation gøres sikker.”

Aflastning af medarbejdere

Alt i alt har medarbejderne hos Melecs givet deres nye kollega en varm velkomst. “Robotten er så let at arbejde med, at vores produktionsfolk ikke har nogen som helst problemer i deres interaktioner med den,” siger vicedirektør hos Melecs, Georg Loisel. “De tænder og slukker for cobotten og er også i stand til selv at udbedre mindre fejl. Den direkte interaktion med robotten var ny for vores produktionsstab, men de klarer det fremragende og er rigtig godt tilfredse med den aflastning, applikationen giver.”

I lyset af ovenstående drager Georg Loisel en positiv konklusion på projektet: “Takket være Universal Robots kunne vi opnå en produktivitetsforøgelse på 25 procent på anvendelsesområdet. Robotten fungerer fuldstændig driftssikkert i treholdsskift, og lige nu antager vi, at investeringen vil have tjent sig selv hjem om halvandet år. UR-cobotterne er et fremragende supplement til vores automationsstrategi, og vi vil helt sikkert inkludere dem i fremtidige projekter.”

Den automatiserede proces aflaster medarbejderne og frigør vigtige ressourcer.
Griberen er designet til at håndtere tre printplader på samme tid.
Applikationen involverer pakning af små, runde printplader, som skal anvendes til styring af vandpumper i biler.
Når bakken er fuld, placeres den i en æske til levering til kunderne.
En laserscanner registrerer printplader, der er klar til pakning.
Georg Loisel, vicedirektør for kvalitetsstyring og produktionssystemer: “Takket være UR-cobotterne er vi i stand til at automatisere mere omkostningseffektivt og hurtigere, samtidig med at vi sparer plads.”
Robotingeniør Titanilla Komenda: “Cobotterne fra Universal Robots er i stand til at opnå korte gennemløbstider.”

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Om Melecs EWS GmbH

Elektronikwerk Siegendorf (Melecs EWS) er en del af Melecs-koncernen. Med et årligt salg på EUR 260 millioner er virksomheden den største serviceudbyder til elektronikproducenter (EMS) med østrigske rødder, og den kan se tilbage på mere end 25 års omfattende markedserfaring. Melecs blev købt ud af Siemens i 2009 ved et ledelsesopkøb, og inden for få år blev virksomheden en international aktør. Udover de østrigske lokationer i Wien, Siegendorf og Lenzing har Melecs produktionsanlæg til elektronik i Györ i Ungarn, Wuxi i Kina og siden slutningen af 2018 også i Queretaro, Mexico. Mere end 90 % af virksomhedens salg kommer fra kunder uden for Østrig. Fokus er på udvikling af højteknologiske produkter inden for bilbranchen, hårde hvidevarer samt lamper og sensorer til industrien og bilbranchen. Melecs lægger vægt på innovative løsninger tilpasset kundernes krav, som det ses på områderne for styresystemer til firehjulstransmissioner eller LED-lamper til biler. På begge områder har virksomheden opnået betragtelige omkostningsbesparelser takket være innovative løsninger såsom integrationen af stiktilslutninger direkte i kabinettet.

Om Universal Robots

Universal Robots blev grundlagt i 2005 med det formål at gøre robotteknologi universelt tilgængelig takket være udviklingen af brugervenlige og fleksible industrielle letvægtsrobotter, som muliggør sikre arbejdsrutiner. Siden de første robotter blev lanceret på markedet i 2008 har virksomheden oplevet en anselig vækst og sælger nu sin brugervenlige robotarme over hele verden. Universal Robots, som er en del af Teradyne Inc., har sit hovedsæde i Odense og har regionale afdelinger i USA, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Tjekkiet, Polen, Tyrkiet, Kina, Indien, Singapore, Japan, Sydkorea, Taiwan og Mexico. I 2018 var Universal Robots' salg på omkring USD 234 millioner. Find flere oplysninger på http://www.universal-robots.com, eller besøg vores blog på https://blog.universal-robots.com

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.