Robotkompatibilitet tatt til neste nivå med OnRobots One-System-løsning

Nytt enhetlig mekanisk og elektrisk grensesnitt for alle OnRobots gripeverktøy (EoAT) forenkler automasjon betydelig, takket være den enkeltstående plattformen for et komplett spekter av samarbeidende og lette industrielle robotsystemer

OnRobot A/S kunngjør i dag lanseringen av et nytt grensesnitt for gripeverktøy (EoAT) som forenkler automasjon betydelig. Dette gjør det raskere og enklere for produsenter å få tilgang til fordelene med samarbeidende roboter. Nå kan produsenter ved hjelp av et enkeltstående system, med én plattform for programmering og opplæring, og ett forhandlerkontaktpunkt, få tilgang til et fullstendig spekter av verktøy, full robotkompatibilitet, og så og si uendelige muligheter for samarbeidende bruksområder. Denne nye løsningen, bestående av ett system, øker installasjonshastigheten slik at produsenter sparer tid og penger, og raskt kan kapitalisere på fordelene ved automasjon.

Sammen med den nye enkeltstående løsningen som forenkler automasjon, fortsetter OnRobot å forbedre EoAT for å imøtekomme markedsbehov i endring. Griperne RG2 og RG6 har fått ny utforming for å være sterkere, mer følsomme og enklere å montere. Griperne leveres nå som standard med TÜV-sertifisert kat. 3 sikkerhetsvern på PLd-nivå. Putene til Gecko Gripper er nå forbedret i forhold til nyttelast opptil 6,5 kg, avhengig av materiale.

One-System-løsningen innlemmer elektronikk i integrert Quick Changer
Det nye enhetlige mekaniske og elektriske grensesnittet for alle OnRobots gripeverktøy (EoAT) fungerer med et komplett spekter av samarbeidende og lette industrielle robotleverandører. En ekstra Dual Quick Changer innlemmer de samme egenskapene samtidig som to verktøy kan brukes i én syklus, slik at man kan få et oppsett som passer til bruksområdet, og dermed maksimere utnyttelsen av roboten.

«Produsenter krever mer fra sine robotinstallasjoner, og gripeverktøy har blitt nøkkelen til optimalisering av investeringene deres,» sier OnRobots administrerende direktør, Enrico Krog Iversen. «Denne integrasjonen av vår Quick Changer i hele produktporteføljen gjør det enklere enn noensinne å bytte mellom verktøy og robottyper, noe som sørger for fleksibilitet og reduksjon av nedetid for mer effektiv produksjon og raskere avkastning på automasjonsinvesteringen. Dette fører oss et skritt nærmere en enhetlig OnRobot-løsning som gjør det enkelt, raskt og kostnadseffektivt for produsenter å bygge samarbeidende løsninger, uansett hvilke roboter de bruker.»

Enhetlig plattform på tvers av verktøy- og robotprodusenter

Med OnRobots Quick Changer – som nå er integrert i alle OnRobot-verktøy – sørger én enkelt kabel for et universalgrensesnitt for verktøy og kommunikasjon. Det er derfor ikke nødvendig å koble fra kabler ved verktøybytter; og omfattende kommunikasjonsalternativer støtter et helt spekter av robotplattformer.

For Universal Robots:

For robotarmer fra Universal Robots leverer OnRobot nå en enhetlig URCap som gjør at alle verktøy kan arbeide sammen, selv i ett enkelt program. Ved å for eksempel benytte den nye Dual Quick Changer, kan produsenter bruke en RG2-griper med to fingre sammen med en VG10-vakuumgriper i en syklus, og dermed oppnå større utnyttelsesgrad av én enkelt UR-robot. Takket være den enhetlige programmeringsløsningen er oppsettstiden for UR-roboter nå raskere enn noensinne.

Feltbussløsninger for andre robotmerker:

Alle OnRobot-produkter har nå en enhetlig kommunikasjonsplattform som bruker standard feltbussprotokoller, slik at det er enkelt å programmere verktøyene, uavhengig av hvilken robot som benyttes. Med de nye feltbussprotokollene kan produsenter enkelt angi programvareverdier og bruke flere funksjoner via en standard Ethernet-kabel. Dette støtter en økt kompleksitetsgrad i form av en enkel plugg-og-produser-tilnærming som ikke krever ekstra kabelføring. Installeringstiden kan reduseres fra 3 timer til 30 minutter, slik at produsentene raskt kan få de samarbeidende løsningene opp og gå.

OnRobot WebLogic for digital I/O for alle typer roboter:

For roboter som kobles til via digital I/O, har den nye enhetsløsningen fra OnRobot et OnRobot WebLogic-grensesnitt. Ved å bruke IP-adressen til OnRobots Compute Box, kan produsenter logge inn via OnRobot WebClient fra en telefon eller en hvilket som helst annen enhet med nettverkstilkobling for å overvåke roboten eller lage enkle robotprogrammer. Produsenter kan forhåndsinnstille verdier og opprette utdypende programmeringslogikk ved å bruke tilbakemeldingsverdiene fra OnRobot-griperne og følerne for å oppnå mer presis styring. Dette gjør OnRobots verktøy kompatible med et enda bredere spekter av robotarmer, noe som betyr at produsenter sømløst kan integrere EoAT-er med alt sitt eksisterende utstyr.

Nye produktspesifikasjoner kan lastes ned her: https://onrobot.com/en/downloads

Om OnRobot
Selskapet ble etablert i 2015, og slo seg sammen med Perception Robotics og OptoForce i 2018, etterfulgt av et oppkjøp av Purple Robotics et par måneder senere. I april 2019 kjøpte OnRobot opp de immaterielle rettighetene til Blue Workforce, et dansk selskap som produserer gripere og et synssystem. I dag består OnRobots produktportefølje av et bredt spekter gripeverktøy, inkludert: Elektriske gripere, kraft-/momentfølere, en vakuumgriper, den prisbelønte Gecko Gripper, samt verktøybyttere. Denne nye porteføljekombinasjonen fra OnRobot gjør det raskere og enklere å automatisere oppgaver som pakking, kvalitetskontroll, materialhåndtering, maskinpass, emballering, montering og overflatebehandling. Selskapet planlegger å vokse via flere oppkjøp i årene som kommer. OnRobot har hovedkontor i Odense i Danmark, og har også kontorer i Dallas, Soest (Tyskland), Barcelona, Warszawa, Shanghai, Tokyo, Seoul, Singapore og Budapest. For mer informasjon, kan du besøke www.onrobot.com.

Karina Andersen
OnRobot
Tlf. +45 21 60 18 25
karina.andersen@onrobot.com

Om Grouleff Communications

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Følg saker fra Grouleff Communications

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grouleff Communications på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grouleff Communications

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.