Robotarmene tager rutinearbejdet og bevarer produktionen i Norge

Den norske maskinfabrik Engmark Meteor har sat danske robotter til at udføre alle de tunge løft og ensformige bevægelser. Det giver et godt arbejdsmiljø for det seks ansatte – og medvirker samtidig til, at virksomheden kan konkurrere med producenter i tredjeverdenslande og opretholde hele produktionen i Oslo, Norge.

Håvid Engmark, er tredje generation på fabrikken. Han er stolt af at drive en konkurrencedygtig nichevirksomhed i Norge, takket være robotteknologi fra Danmark.

De fremstiller kun et produkt hos Engmark Meteor, nemlig stegeplader. For de uindviede er en stegeplade en stor åben pande, med eller uden kant, som sluttes til en stikkontakt og kan anvendes såvel inde som ude. Stegepladen er en del af en meget gammel madtradition i Norge, og på den kan man lave de traditionelle norske fladbrød, men den kan også bruges til f.eks. pandekager, tortilla- eller pitabrød.

Men selvom produktet er meget old school, så er produktionen i høj grad high tech. Et sted på fabrikken arbejder en cobot sammen med en lasermaskine om at skære runde, blanke metaldele ud. Et andet sted lægger en cobot reflektorer i og tager dem ud af en 200 tons presse. En tredje cobot vasker og pakker de færdige stegeplader.

I alt fire cobots fra Universal Robots giver på strategiske steder en håndsrækning med produktionen, hvor der tidligere stod en medarbejder og håndterede metalplader eller færdige stegeplader. Produkterne laves fra bunden af, og robotterne er medvirkende til, at hele produktionsprocessen fortsat finder sted i Norge.

”Vi konkurrerer mod folk, som får 5 kroner i timen! Men hvis vi køber en robot og har den en stund, så er den jo pludselig også nede på 5 kroner i timen. Så det her ganske enkelt er en måde at bevare produktionen i Norge på,” fastslår Håvid Engmark.

”Det er i bund og grund bare en universal robotarm, som vi kan sætte til mange af de rutineprægede arbejdsopgaver. Før i tiden løftede vi for eksempel disse stegeplader fire gange, før vi fik dem pakken på paller. Nu står der en medarbejder og arbejder sammen med cobotten, så på den måde undgår vi ganske mange dårlige løft,” fortæller Håvid Engmark, indehaver af Engmark Meteor.

Håvid Engmark, er tredje generation på fabrikken. Han er stolt af sin nichevirksomhed, og han er begejstret for sine robotter.

”I 2010 så jeg for første gang sådan en robot på en messe. Jeg købte den og tog den med hjem, og efter en time var den i gang med at producere. Siden da har jeg næsten købt en ny robot hvert eneste år,” fortæller Håvid Engmark. Han mener, at robotterne har været en stor gevinst for virksomheden.

”Hvis man kan finde nok arbejdsopgaver til den, så den kan køre hele tiden, kan den tjene sig selv hjem i løbet af nogle få måneder. Man kan selv programmere den, og det er virkelig nemt, understreger stegepladeproducenten".

Håvid Engmark er ikke i tvivl om, at de kollaborative robotter er med til at fremtidssikre produktionen af de traditionsrige stegeplader i Norge.

Om Engmark Meteor

Engmark Meteor AS blev stiftet i 1928 af Magnus Engmark, og indtil 1955 udgjorde elkomfurer hovedparten af produktionen. I dag er det Meteor Stegeplader, som bliver produceret af de 6 medarbejdere på Kalbakken i Oslo. Størstedelen af produktionen sælges på det norske marked, men omkring ti procent eksporteres, fortrinsvis til de andre nordisk lande.

Engmark Meteor AS er 100 % norskejet og al produktion finder sted i Norge. På den måde kan virksomheden garantere, at der ikke har været unødig transport, børnearbejde, slavearbejde eller ukontrollerede giftudslip. Desuden skaber man arbejdspladser lokalt, bidrager med norske skatteindtægter og følger norsk arbejdsmiljølovgivning. Stegepladerne kan recirkuleres 100%, og der anvendes ikke plast i emballagen.

Meteor stegeplader fås i 2 størrelser, 46 cm og 60 cm, med eller uden kant. Stegefladen er af jern, og har ikke nogen belægning, som kan løsne sig. Derfor kan den holde til, at varmepladen kan blive op til 300 grader varm. Stegepladen kan bruges til pandekager, fladbrød, pita, wraps, chapati, osv. men også til at stege pølser, hamburgere, grønsager, æg og bacon eller som varmeplade til mad, som skal holdes serveringsklar.

Hvis man kan finde nok arbejdsopgaver til en cobot, så den kan køre hele tiden, kan den tjene sig selv hjem i løbet af nogle få måneder. Man kan selv programmere den, og det er virkelig nemt, oplever man hos stegepladeproducenten.
Størstedelen af produktionen hos Engmark Meteor sælges på det norske marked, men omkring ti procent eksporteres, fortrinsvis til de andre nordisk lande.
Hos Engmark Meteor ser man cobots som en måde at bevare produktionen i Norge på.

Om Universal Robots

Universal Robots blev grundlagt i 2005 med det formål at gøre robotteknologi tilgængelig for alle ved at udvikle små, brugervenlige og fleksible industrielle robotter, der er sikre at arbejde med, og som kan fås til overkommelige priser. Siden den første kollaborative robot (cobot) blev lanceret i 2008, har virksomheden oplevet en betydelig vækst, og den brugervenlige cobot sælges nu i hele verden. Virksomheden, som er en del af Teradyne-koncernen, har hovedkvarter i Odense og datterselskaber og salgskontorer i USA, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Tjekkiet, Polen, Tyrkiet, Kina, Indien, Singapore, Japan, Sydkorea, Taiwan og Mexico. For flere oplysninger se www.universal-robots.com eller læs mere på blog.universal-robots.com.

Topplacering til dansk robotvirksomhed med effektivt våben mod corona-smittespredning15.6.2020 13:00:00 CESTPressemeddelelse

Der er international hæder til Blue Ocean Robotics for UVD Robots med den revolutionerende opfindelse af en robot med ultraviolet lys til uskadeliggørelse af coronavirus samt andre virusser og bakterier. Robotics Business Review kårer nyskabelsen som en af de allervigtigste i verden på sin årlige prestigefyldte liste, RBR50, der inkluderer de 50 mest indflydelsesrige robotvirksomheder i verden. Teknologiens sundhedsmæssige gevinst og dermed vækstpotentialet på verdensmarkedet for den ubemandede desinfektionsrobot er kolossalt stort: UVD Robots kan eliminere smitterisiko fra overflader og luften på hospitaler, hoteller, kontormiljøer, fødevare- og farmaceutisk industri samt lufthavne, skoler, butiks-, pleje- og fitnesscentre m.m.