Robotarmene tager rutinearbejdet og bevarer produktionen i Norge

Den norske maskinfabrik Engmark Meteor har sat danske robotter til at udføre alle de tunge løft og ensformige bevægelser. Det giver et godt arbejdsmiljø for det seks ansatte – og medvirker samtidig til, at virksomheden kan konkurrere med producenter i tredjeverdenslande og opretholde hele produktionen i Oslo, Norge.

Håvid Engmark, er tredje generation på fabrikken. Han er stolt af at drive en konkurrencedygtig nichevirksomhed i Norge, takket være robotteknologi fra Danmark.

De fremstiller kun et produkt hos Engmark Meteor, nemlig stegeplader. For de uindviede er en stegeplade en stor åben pande, med eller uden kant, som sluttes til en stikkontakt og kan anvendes såvel inde som ude. Stegepladen er en del af en meget gammel madtradition i Norge, og på den kan man lave de traditionelle norske fladbrød, men den kan også bruges til f.eks. pandekager, tortilla- eller pitabrød.

Men selvom produktet er meget old school, så er produktionen i høj grad high tech. Et sted på fabrikken arbejder en cobot sammen med en lasermaskine om at skære runde, blanke metaldele ud. Et andet sted lægger en cobot reflektorer i og tager dem ud af en 200 tons presse. En tredje cobot vasker og pakker de færdige stegeplader.

I alt fire cobots fra Universal Robots giver på strategiske steder en håndsrækning med produktionen, hvor der tidligere stod en medarbejder og håndterede metalplader eller færdige stegeplader. Produkterne laves fra bunden af, og robotterne er medvirkende til, at hele produktionsprocessen fortsat finder sted i Norge.

”Vi konkurrerer mod folk, som får 5 kroner i timen! Men hvis vi køber en robot og har den en stund, så er den jo pludselig også nede på 5 kroner i timen. Så det her ganske enkelt er en måde at bevare produktionen i Norge på,” fastslår Håvid Engmark.

”Det er i bund og grund bare en universal robotarm, som vi kan sætte til mange af de rutineprægede arbejdsopgaver. Før i tiden løftede vi for eksempel disse stegeplader fire gange, før vi fik dem pakken på paller. Nu står der en medarbejder og arbejder sammen med cobotten, så på den måde undgår vi ganske mange dårlige løft,” fortæller Håvid Engmark, indehaver af Engmark Meteor.

Håvid Engmark, er tredje generation på fabrikken. Han er stolt af sin nichevirksomhed, og han er begejstret for sine robotter.

”I 2010 så jeg for første gang sådan en robot på en messe. Jeg købte den og tog den med hjem, og efter en time var den i gang med at producere. Siden da har jeg næsten købt en ny robot hvert eneste år,” fortæller Håvid Engmark. Han mener, at robotterne har været en stor gevinst for virksomheden.

”Hvis man kan finde nok arbejdsopgaver til den, så den kan køre hele tiden, kan den tjene sig selv hjem i løbet af nogle få måneder. Man kan selv programmere den, og det er virkelig nemt, understreger stegepladeproducenten".

Håvid Engmark er ikke i tvivl om, at de kollaborative robotter er med til at fremtidssikre produktionen af de traditionsrige stegeplader i Norge.

Om Engmark Meteor

Engmark Meteor AS blev stiftet i 1928 af Magnus Engmark, og indtil 1955 udgjorde elkomfurer hovedparten af produktionen. I dag er det Meteor Stegeplader, som bliver produceret af de 6 medarbejdere på Kalbakken i Oslo. Størstedelen af produktionen sælges på det norske marked, men omkring ti procent eksporteres, fortrinsvis til de andre nordisk lande.

Engmark Meteor AS er 100 % norskejet og al produktion finder sted i Norge. På den måde kan virksomheden garantere, at der ikke har været unødig transport, børnearbejde, slavearbejde eller ukontrollerede giftudslip. Desuden skaber man arbejdspladser lokalt, bidrager med norske skatteindtægter og følger norsk arbejdsmiljølovgivning. Stegepladerne kan recirkuleres 100%, og der anvendes ikke plast i emballagen.

Meteor stegeplader fås i 2 størrelser, 46 cm og 60 cm, med eller uden kant. Stegefladen er af jern, og har ikke nogen belægning, som kan løsne sig. Derfor kan den holde til, at varmepladen kan blive op til 300 grader varm. Stegepladen kan bruges til pandekager, fladbrød, pita, wraps, chapati, osv. men også til at stege pølser, hamburgere, grønsager, æg og bacon eller som varmeplade til mad, som skal holdes serveringsklar.

Hvis man kan finde nok arbejdsopgaver til en cobot, så den kan køre hele tiden, kan den tjene sig selv hjem i løbet af nogle få måneder. Man kan selv programmere den, og det er virkelig nemt, oplever man hos stegepladeproducenten.
Størstedelen af produktionen hos Engmark Meteor sælges på det norske marked, men omkring ti procent eksporteres, fortrinsvis til de andre nordisk lande.
Hos Engmark Meteor ser man cobots som en måde at bevare produktionen i Norge på.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Om Universal Robots

Universal Robots blev grundlagt i 2005 med det formål at gøre robotteknologi tilgængelig for alle ved at udvikle små, brugervenlige og fleksible industrielle robotter, der er sikre at arbejde med, og som kan fås til overkommelige priser. Siden den første kollaborative robot (cobot) blev lanceret i 2008, har virksomheden oplevet en betydelig vækst, og den brugervenlige cobot sælges nu i hele verden. Virksomheden, som er en del af Teradyne-koncernen, har hovedkvarter i Odense og datterselskaber og salgskontorer i USA, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Tjekkiet, Polen, Tyrkiet, Kina, Indien, Singapore, Japan, Sydkorea, Taiwan og Mexico. For flere oplysninger se www.universal-robots.com eller læs mere på blog.universal-robots.com.

Ny svensk CEO i spetsen för dansk laboratorierobot med hög marknadspotential21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

Annika Isaksson skall som ny CEO i köpenhamnske Flow Robotics leda verksamhetens internationella expansion. Ambitionerna är höga, då verksamhetens unika pipetteringsrobot kan automatisera all manuell pipettering på laboratorier runt om i världen. Samtidigt tillträder verksamhetens grundare, en av upphovsmännen bakom Danmarks största robotverksamhet Universal Robots, Kasper Støy, som ordförande för Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Ny CEO i spidsen for dansk laboratorierobot med et kæmpe markedspotentiale21.1.2020 07:00:00 CETNyhed

Annika Isaksson skal som ny CEO i københavnske Flow Robotics lede virksomhedens internationale ekspansion. Ambitionerne er høje, for virksomhedens unikke pipetteringsrobot kan automatisere al manuel pipettering på laboratorier rundt omkring i verden. Samtidig tiltræder virksomhedens stifter, en af idemændene bag Danmarks største robotvirksomhed Universal Robots, Kasper Støy, som formand for Flow Robotics Scientific Advisory Board.

Disruption: Industrien kan nu automatisere sine gaffeltrucks uden lang ventetid15.1.2020 06:00:00 CETNyhed

BILA vil automatisere gaffeltrucks i hele verden. Skandinaviens største automationshus, BILA, fjerner nu de tre største barrierer for, at industrien let kan komme i gang med at automatisere manuel palletransport med gammeldags gaffeltrucks. Løsningen hedder Global AGV. Det sker samtidig med, at BILA lancerer en helt ny division i sin forretning med fokus udelukkende på logistikautomation. I BILA Logistics samles både kompetencer og logistikprodukter ét sted. Der er tale om en global satsning fra BILAs side, og til at eksekvere den ambitiøse plan har BILA Logistics håndplukket en stor kapacitet fra den internationale logistikbranche, Ole Madsen, tidligere CEO i Schäfer, Nord- og Østeuropa gennem 12 år.

Stærk frontfigur til succesfuld global robot-frontløber13.1.2020 06:00:00 CETNyhed

Intelligent Marking henter ny CEO hjem til Danmark: Olav Bjørn Jørgensen tiltræder som ny stærk frontfigur for Hjørring-virksomheden Intelligent Marking, der er verdens første og største producent af robotter til opstregning af sportsanlæg. Som nøglefigur i International Bike Group i Holland har han på få år vist, at han kan mangedoble en forretning og udbrede innovativ teknologi på det internationale marked. Før da gjorde robotvirksomhedens nye CEO lynkarriere hos det globale managementkonsulentfirma McKinsey & Company.