Revolution i dansk produktion: Bedre forhold for 12 millioner kyllinger
Kyllingerne har fået medvind i Danmark. I løbet af de sidste seks måneder har en lang række danske virksomheder påbegyndt en udfasning af den kontroversielle industrikylling, Ross 308. Kyllingen er internationalt blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have store velfærdsproblemer, såsom øget risiko for sygdom og besværet gang.
I dag har 15 veletablerede brands valgt at skifte til 1 eller 2-statslige dyrevelfærdshjerter for kylling, og der er flere på vej. Det betyder velfærdsforbedringer for mindst 12 millioner kyllinger årligt.
“Vi ser en bevægelse for dyrevelfærd, vi ikke har set mage til siden udfasningen af buræg i produkter og dagligvarehandel for nogle år siden. Der er tale om en mindre kyllingerevolution i dansk erhvervsliv, og vi nærmer os nu et “point of no return,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.
Dyreværnsorganisationen Anima har i flere år arbejdet på at få udfaset den hurtigtvoksende kyllingerace. Siden februar har kampagnen særligt fået vind i sejlene.
Virksomheder som Espresso House, Joe & The Juice og 7-Eleven har alle valgt at udfase den omdiskuterede Ross 308 og opgradere til to-statslige dyrevelfærdshjerter over de næste par år. Dertil kommer supermarkedskæderne Lidl og Aldi samt COOPs mærke Frijsenborg, der skifter al fersk kylling i sortimentet til den langsommere voksende race Ranger Gold.
Ny kampagne skydes i gang til efteråret
Til efteråret retter organisationen blikket mod endnu en supermarkedskæde.
“Vi er lige nu i dialog med en række nøglespillere på detailmarkedet om at droppe turbokyllingen. I dag er Lidl og Aldi gået foran som de gode eksempler i branchen, og det bliver spændende at se, hvem af de resterende detailaktører, der er hurtigst til at hoppe med på bølgen,” siger Thorbjørn Schiønning.
Udover at udfase den hurtigtvoksende Ross 308 arbejder Anima for at hæve velfærden for kyllingerne i produktionen ved at indføre den anerkendte standard European Chicken Commitment (ECC). Udover et skift væk fra turbokylling, så sikrer standarden også mere plads og naturligt lys i stalden. Desuden lever ECC op til 2-statslige dyrevelfærdshjerter.
Baggrund:
Virksomheder, der indfører 2-hjertede kyllinger (oftest inklusiv ECC):
7-Eleven, Scandic Hotels, Espresso House, Café Vivaldi, Halifax, Letz Sushi, Lagkagehuset, Frijsenborg og Joe & The Juice
Virksomheder, der har indført 1-hjertede kyllinger (valgt at udfase turbokylling):
Restaurant Bone’s, Jagger, Q8, Lidl, Comwell Hotels, Aldi
Nøgleord
Kontakter
Thorbjørn SchiønningKommunikationschef
Tlf:40 87 94 96ts@anima.dkBilleder
Links
Information om Anima
Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.
Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.
Følg pressemeddelelser fra Anima
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Anima
Danske servicestationer førende i verden på dyrevelfærd24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske servicestationer er nu førende i verden på dyrevelfærd for slagtekyllinger. Det er et faktum efter, at Q8 og OK Plus i lighed med resten af branchen har tilsluttet sig European Chicken Commitment (ECC), der sikrer bedre plads og et fravalg af de udskældte turbokyllinger. Dermed er danske servicestationer den første branche i verden med fuld tilslutning til ECC.
Dyrevenner begraver Irma-pigen ved Coops landsrådsmøde20.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop afholder i dag landsrådsmøde i Middelfart, hvor der skal træffes store beslutninger om fremtiden for detailgiganten Coop Danmark. I den forbindelse vil aktivister fra dyreværnsforeningen Anima protestere mod Coops manglende vilje til at udfase de udskældte turbokyllinger. Aktivisterne vil blandt andet stede Irmapigen til hvile i en køledisk.
Dyreforkæmpere hiver EU-Kommissionen i retten for løftebrud9.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En gruppe dyreforkæmpere lægger nu sag an mod EU-Kommissionen for at bryde sit løfte om at udfase bure i landbruget. Løftet blev givet som reaktion på det succesfulde borgerinitiativ End the Cage Age. Kommissionen har svigtet dyrene og det europæiske demokrati, lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima, som bakker op om sagsanlægget.
Lagkagehuset giver kyllingerne mere plads29.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den internationale bagerkæde Lagkagehuset har taget et vigtigt skridt i retningen mod bedre dyrevelfærd. Kæden tilslutter sig European Chicken Commitment, som både sikrer langsommere voksende kyllinger og bedre pladsforhold for godt 100.000 kyllinger årligt. Politikken er global og vil derfor gælde både butikkerne i Danmark, London og New York.
Udfordret på Valentins dag: COOP, I knuser kyllingernes hjerter14.2.2024 07:15:00 CET | Pressemeddelelse
Valentinsdag er dagen, hvor vi fejrer kærligheden. Men kærlighed til kyllinger må man lede længe efter hos detailgiganten Coop. Anima markerer derfor dagen foran Irma-butikker, ved at uddele knækkede hjerter til kunderne. Hjerterne skal minde om, at turbokyllinger vokser så hurtigt, at en del dør af hjertestop og opfordre Coop til at stoppe salget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum