Revolution i dansk produktion: Bedre forhold for 12 millioner kyllinger
Kyllingerne har fået medvind i Danmark. I løbet af de sidste seks måneder har en lang række danske virksomheder påbegyndt en udfasning af den kontroversielle industrikylling, Ross 308. Kyllingen er internationalt blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have store velfærdsproblemer, såsom øget risiko for sygdom og besværet gang.
I dag har 15 veletablerede brands valgt at skifte til 1 eller 2-statslige dyrevelfærdshjerter for kylling, og der er flere på vej. Det betyder velfærdsforbedringer for mindst 12 millioner kyllinger årligt.
“Vi ser en bevægelse for dyrevelfærd, vi ikke har set mage til siden udfasningen af buræg i produkter og dagligvarehandel for nogle år siden. Der er tale om en mindre kyllingerevolution i dansk erhvervsliv, og vi nærmer os nu et “point of no return,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.
Dyreværnsorganisationen Anima har i flere år arbejdet på at få udfaset den hurtigtvoksende kyllingerace. Siden februar har kampagnen særligt fået vind i sejlene.
Virksomheder som Espresso House, Joe & The Juice og 7-Eleven har alle valgt at udfase den omdiskuterede Ross 308 og opgradere til to-statslige dyrevelfærdshjerter over de næste par år. Dertil kommer supermarkedskæderne Lidl og Aldi samt COOPs mærke Frijsenborg, der skifter al fersk kylling i sortimentet til den langsommere voksende race Ranger Gold.
Ny kampagne skydes i gang til efteråret
Til efteråret retter organisationen blikket mod endnu en supermarkedskæde.
“Vi er lige nu i dialog med en række nøglespillere på detailmarkedet om at droppe turbokyllingen. I dag er Lidl og Aldi gået foran som de gode eksempler i branchen, og det bliver spændende at se, hvem af de resterende detailaktører, der er hurtigst til at hoppe med på bølgen,” siger Thorbjørn Schiønning.
Udover at udfase den hurtigtvoksende Ross 308 arbejder Anima for at hæve velfærden for kyllingerne i produktionen ved at indføre den anerkendte standard European Chicken Commitment (ECC). Udover et skift væk fra turbokylling, så sikrer standarden også mere plads og naturligt lys i stalden. Desuden lever ECC op til 2-statslige dyrevelfærdshjerter.
Baggrund:
Virksomheder, der indfører 2-hjertede kyllinger (oftest inklusiv ECC):
7-Eleven, Scandic Hotels, Espresso House, Café Vivaldi, Halifax, Letz Sushi, Lagkagehuset, Frijsenborg og Joe & The Juice
Virksomheder, der har indført 1-hjertede kyllinger (valgt at udfase turbokylling):
Restaurant Bone’s, Jagger, Q8, Lidl, Comwell Hotels, Aldi
Nøgleord
Kontakter
Thorbjørn SchiønningKommunikationschef
Tlf:40 87 94 96ts@anima.dkBilleder
Links
Information om Anima
Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.
Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.
Følg pressemeddelelser fra Anima
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Anima
Aarhus Kommune gav turbokyllingerne en hånd - Nu må byens virksomheder følge trop12.9.2024 15:11:40 CEST | Pressemeddelelse
Efter Aarhus beslutning om at forbyde turbokylling kommer Anima med et opråb til byens virksomheder om at gå samme vej. Anima retter særligt blikket mod Energiselskabet OK med hovedsæde i Viby, da de ejer Coop, som er det supermarked, der sælger flest turbokyllinger.
Aarhus forbyder turbokyllinger11.9.2024 20:40:39 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Kommunes byråd har netop vedtaget at stoppe indkøb af turbokyllinger. Forbuddet træder i kraft fra 2025 og er det første forbud i en dansk storby. I byrådet fik forslaget opbakning fra et bredt flertal.
Et år efter makaber heste-skandale: Nu kræver dyreværnsorganisation retfærdighed for dyrene23.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På årsdagen for det frygtelige fund af nedgravede heste på Viegård Stutteri, råber dyreværnsorganisationen Anima nu politikerne op med et krav om “Retfærdighed for dyrene”. Organisationen har tre konkrete bud på, hvad politikerne bør gøre for, at forbrydelser mod dyr bliver taget alvorligt.
Kæmpe kampagne: Turbokyllinger er ikke OK, vel?22.8.2024 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Med en ny, landsdækkende kampagne taler dyreværnsorganisationen direkte til Coop, som får kras kritik for ikke at ville forpligte sig helhjertet på en udfasning af de udskældte turbokyllinger. Med det nye, store fremstød, som omfatter annoncer landet over, rækker Anima samtidigt mellem linjerne ud til Coops nye ejer, energiselskabet OK.
Et af verdens største modehuse dropper pels6.8.2024 14:57:38 CEST | Pressemeddelelse
Det italienske modehus Max Mara har netop meddelt, at det nu bandlyser al pels fra sine kollektioner. Beslutningen er truffet efter et langvarigt, internationalt pres fra dyrevenner, som har ført kampagne imod modehusets salg af pels fra ræve, mink og mårhunde. Det er en kæmpe sejr, lyder det fra dyreværnsorganisationen Anima.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum