Anima

Revolution i dansk produktion: Bedre forhold for 12 millioner kyllinger

Del
Virksomheder på tværs af brancher har i løbet af det sidste halve år iværksat en storstilet udfasning af hurtigtvoksende kylling. Bevægelsen vil give bedre forhold for mindst 12 millioner kyllinger. Det er et “point of no return”, mener dyreværnsorganisation.

Kyllingerne har fået medvind i Danmark. I løbet af de sidste seks måneder har en lang række danske virksomheder påbegyndt en udfasning af den kontroversielle industrikylling, Ross 308. Kyllingen er internationalt blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have store velfærdsproblemer, såsom øget risiko for sygdom og besværet gang. 

I dag har 15 veletablerede brands valgt at skifte til 1 eller 2-statslige dyrevelfærdshjerter for kylling, og der er flere på vej. Det betyder velfærdsforbedringer for mindst 12 millioner kyllinger årligt.

“Vi ser en bevægelse for dyrevelfærd, vi ikke har set mage til siden udfasningen af buræg i produkter og dagligvarehandel for nogle år siden. Der er tale om en mindre kyllingerevolution i dansk erhvervsliv, og vi nærmer os nu et “point of no return,” siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Dyreværnsorganisationen Anima har i flere år arbejdet på at få udfaset den hurtigtvoksende kyllingerace. Siden februar har kampagnen særligt fået vind i sejlene.

Virksomheder som Espresso House, Joe & The Juice og 7-Eleven har alle valgt at udfase den omdiskuterede Ross 308 og opgradere til to-statslige dyrevelfærdshjerter over de næste par år. Dertil kommer supermarkedskæderne Lidl og Aldi samt COOPs mærke Frijsenborg, der skifter al fersk kylling i sortimentet til den langsommere voksende race Ranger Gold.

Ny kampagne skydes i gang til efteråret
Til efteråret retter organisationen blikket mod endnu en supermarkedskæde.

“Vi er lige nu i dialog med en række nøglespillere på detailmarkedet om at droppe turbokyllingen. I dag er Lidl og Aldi gået foran som de gode eksempler i branchen, og det bliver spændende at se, hvem af de resterende detailaktører, der er hurtigst til at hoppe med på bølgen,” siger Thorbjørn Schiønning. 

Udover at udfase den hurtigtvoksende Ross 308 arbejder Anima for at hæve velfærden for kyllingerne i produktionen ved at indføre den anerkendte standard European Chicken Commitment (ECC). Udover et skift væk fra turbokylling, så sikrer standarden også mere plads og naturligt lys i stalden. Desuden lever ECC op til 2-statslige dyrevelfærdshjerter.

Baggrund:

Virksomheder, der indfører 2-hjertede kyllinger (oftest inklusiv ECC):

7-Eleven, Scandic Hotels, Espresso House, Café Vivaldi, Halifax, Letz Sushi, Lagkagehuset, Frijsenborg og Joe & The Juice

Virksomheder, der har indført 1-hjertede kyllinger (valgt at udfase turbokylling): 

Restaurant Bone’s, Jagger, Q8, Lidl, Comwell Hotels, Aldi

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Anima

Anima
Anima
Tornebuskegade 7, 1. sal
1131 København K

35 10 70 70https://anima.dk/

Anima er en dansk dyreværnsforening, som blev stiftet i 2000. Vi arbejder for, at dyr skal respekteres, ikke mishandles. Dette gælder uanset om det handler om kæledyr, landbrugsdyr, pelsdyr, forsøgsdyr eller dyr i underholdning.

Anima sætter ind, hvor der er et behov og vi arbejder målrettet for at opnå konkrete resultater for dyrene. Vi har fokus på at påvirke både politikere, virksomheder og forbrugere. Animas fornemmeste opgave er at være en stemme for dyrene, da de ikke kan tale for sig selv.

Følg pressemeddelelser fra Anima

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Anima

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye