Ret kurs: De blå havne bliver mere og mere grønne

Hvis virksomheder i Danmark leder efter et sted, hvor de kan være sikre på den grønne omstilling, kan de trygt komme i havn hos havnene. Tal fra brancheorganisationen Danske Havnes nyudgivne rapport ”Grønne erhvervshavne 2020” viser, at både de grønne ambitioner og resultaterne er store.

-Foto: Skagen Havn - de grønne bænke er lavet af genanvendt trawl.

I 2019 vedtog Danske Havne en vision om, at danske havne skal være blandt de fremmeste i verden, hvad angår bæredygtige løsninger. Og man forpligtede sig til at arbejde for en række konkrete grønne målsætninger, som man hvert år ville måle sig på, første gang for året 2020. Nu offentliggøres for første gang tal.

Havnenes maskinpark på grøn strøm

Danske Havne har bl.a. en grøn vision om, at alle havnenes maskiner skal bruge ikke-fossile brændstoffer i 2025. I 2020 var 17% af havnenes maskiner allerede omstillet til grøn energi, viser tal fra rapporten. Til sammenligning var andelen af el-biler i Danmark i 2020 under 1%.

Også havnens samlede energiforbrug skal være 100% grønt – allerede i 2030. Det dækker forbrug til såvel opvarmning af bygninger, køling af kølehaller, belysning med mere. Også her er havnene på ret kurs. Rapporten viser, at 20% af det samlede energiforbrug i havnene kommer fra grøn el, som havnene enten selv har produceret eller indkøbt – oven i den eksisterende andel grønne el på elnettet. Sammen med grøn fjernvarme og naturgas er 31% af energiforbruget i de danske erhvervshavne CO2-neutralt.

Endelig viser rapporten også, at næsten 10.000 årlige anløb i danske havne benytter landstrøm, og yderligere 2.400 har mulighed for det. I alt havde 25% af de samlede anløb i 2020 mulighed for at benytte sig af grøn strøm, når de ligger i havnene. Dette tal ventes at stige betydeligt i de kommende år.

Den 11. juni 2021 udgiver Danske Havne ”Grønne Erhvervshavne 2020”. Rapporten analyserer, hvor langt de danske erhvervshavne er nået i den grønne omstilling. Rapporten lanceres på Danske Havnes årsmøde, der finder sted på Christiansborg den 11. juni og vil herefter kunne læses på Danske Havnes hjemmeside. Nedenfor pressemeddelelsen under "links" kan man tilmelde sig årsmødet online.

-Foto: Skagen Havn - de grønne bænke er lavet af genanvendt trawl.