Rekreativt LAR-projekt ved Snogebæk i Køge

Anlægsgartnerfirmaet OKNygaard er færdig med LAR-projekt ”Snogebæk” i Køge. Formålet med projektet har været at skabe de bedste forudsætninger for afledning af regnvand – samtidig med at det skaber rekreative bynære omgivelser for beboerne. Projektet er et i en lang række af klimatilpasnings- og LAR-projekter, som OKNygaard er en del af.

Drænrør til nedsivning af regnvand.

”Der kan vist ikke længere herske tvivl om, at fremtidens vejr er et vådere vejr. Det gælder både som denne vinter, hvor regnen er faldet støt, og det gælder i forbindelse med sommerens skybrud. Vi er nødt til at udvikle os sammen med de udfordringer, der venter, og derfor arbejder vi målrettet på at kunne levere de bedste klimatilpasnings- og LAR-løsninger til kunderne,” siger Ole Kjærgaard, adm. direktør i OKNygaard.

Snogebæk-projektet

Projektet i Køge består af en 400 m lang grøft med fire dræn nede i bunden af grøften. Ovenpå er lagt jernberiget muldjord. Grøften skal opsamle vand fra de omkringliggende marker.

Når det så regner, løber vandet gennem drænet ud i en sø og derfra via Snogebæk ud i Køge Bugt. Drænet er opbygget, så vandet siver langsomt, så der kommer til at stå vand i grøften. Grøften er indrettet med dæmninger, der er med til at forsinke vandet, så anlægget også virker som nedsivningsanlæg.

Der er indlagt trykledninger, som ved store mængder nedbør aktiveres, når de naturlige vandføringssystemer ikke kan indeholde vandmængderne. Via trykledningerne kan vandet så pumpes fra den ene sø til den anden; ikke ud i kloakken, men som et vandfordelingssystem, der forhindrer oversvømmelser.

Jernindholdet i jorden, der er lagt i bunden af grøften, skal være med til at sikre en bedre kvalitet af overfladevandet, inden det kommer videre ud i søen og derfra ud i havet.

Forsøg med planter

Grøften bliver beplantet med forskellige planter, som OKNygaard gennem de næste fem år holder opsyn med. Målet er at optimere valget af planter, så de efter denne 5-årsperiode bliver mindre plejekrævende og kan passe sig selv.

”Vi opnår stadig mere og mere viden om, hvilke planter der er de mest optimale til denne type projekter. De skal både kunne klare perioder med tørke og lange perioder med megen nedbør. Derfor bliver der i disse år foretaget forsøg for at finde de bedste og mest hårdføre arter. I OKNygaard følger vi udviklingen tæt, så vi kan tilbyde vores kunder den nyeste viden inden for området,” fortæller adm. direktør Ole Kjærgaard.

Drænrør til nedsivning af regnvand.
Download
Den færdige grøft bliver smukt slynget gennem landskabet
Download
Jernberiget jord skal være med til at rense vandet, så det kan løbe direkte i havet.
Download

Dansk drivkraft bag europæisk platform for grønnere byer9.12.2020 14:38:46 CETPressemeddelelse

OKNygaard er i samarbejde med Jordbrugets Uddannelsescenter i Beder i gang med at etablere et dansk videnscenter med fokus på urban greening, borgertrivsel og biodiversitet. Projektet er en del af et 4-årigt EU-udviklingsprojekt, finansieret af Erasmus+ med partnere i Tjekkiet, Rumænien, Finland, Spanien og Holland. Projektets helt klare mål er at have fokus på uddannelse omkring grøn udvikling i byerne. Det sker på tværs af det grønne erhverv, forskning og anlægsgartnerfaget. Derfor er Jordbrugets UddannelsesCenter Århus og OKNygaard glade og stolte over at være med i projektet. ”OKNygaard er med i projektet, fordi vi vil være med til at styrke bevidstheden om den betydning grønne områder har for fremtidens byer. Særligt når vi ser på de udfordringer klimaforandringer, øgede mængder vand og større temperaturudsving stiller til vores arbejde i fremtiden,” fortæller adm. direktør i OKNygaard, Ole Kjærgaard, og fortsætter ”I OKNygaard har vi arbejdet med flere projekter, der skaber grønn

OKNygaard indgår i forskningssamarbejde om sikkert arbejdsmiljø19.11.2020 08:55:51 CETPressemeddelelse