Regeringens udspil vil lukke lokale VUC-uddannelsestilbud

Hvis lokale VUC-tilbud lukker, vil flere unge ikke komme i uddannelse, fordi afstanden til uddannelse bliver for stor, mener Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening

Prisværdigt, at regeringen vil gøre alle til fremtidens vindere, men flere unge vil blive ladt i stikken.

Lokale VUC-uddannelsestilbud vil lukke

Lokale VUC-tilbud (HF, AVU til voksne mm.) risikerer at lukke, hvis store dele af aktiviteten flyttes til kommunalt regi. Konsekvensen er, at velfungerende unge og voksne, samt unge og voksne med udfordringer, men uden for målgruppen til de forberedende tilbud, får længere til alle VUC’s tilbud, herunder både AVU og HF.

Eet tilbud er ikke dækkende til en meget differentieret målgruppe

De forberedende tilbud skal løfte en gruppe udsatte unge. Men VUC’s voksenpædagogiske miljø er stadig det rigtige for mange unge og voksne op til 25 år.

VUC er velfungerende og løfter unge og voksne. Der er ingen garanti for, at nye forberedende uddannelser vil have samme løfteevne, siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter

- Der skal være en uddannelsesparathedsvurdering for voksne.  Det kan fx modvirke, at man maser 18 - 25-årige kursister ind på en ungdomsskole.

- En fuld kommunalisering af de forberedende tilbud til unge er en dårlig ide. Der er ingen grund til at give køb på gode og velafprøvede tilbud, fx almen voksenuddannelse på VUC. Når kommunerne får ansvaret, skal uddannelseskroner til unge vejes op mod investeringer i kommunal ældrepleje, infrastruktur og meget andet. Hidtil har kommunerne ikke vist, at uddannelsesindsatsen er et højt prioriteret område. Jeg frygter, at uddannelse til unge i kommunalt regi taber til andre velfærdsområder, slutter GL-formanden.

Fagligheden er hverken steget eller faldet i gymnasiet de seneste 50 år25.5.2018 08:54pressemeddelelse

viser undersøgelse fra EVA. Gymnasielærernes formand, Annette Nordstrøm Hansen: "Jeg er meget tilfreds med, at undersøgelsen dokumenterer, at de gymnasiale uddannelser er fleksible og i stand til at honorere skiftende krav til det, vi bliver bedt om at levere fagligt. Det viser, at gymnasiet ikke er en statisk størrelse, men en uddannelsesinstitution, der er i stand til at flytte sig og følge med tiden og indfri de politiske krav. Det er en vigtig lære af undersøgelsen."

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse